یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
تصاویر/ عزاداری زائران حرم مطهر حضرت معصومه (س) برای حضرت مسلم(ع)

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه تا پوشش، درآمد و خدمتمان در انجام‌وظیفه و یا حتی خوراک و خوابمان توحیدی نباشد، هیچگاه عبادتمان توحیدی نخواهد بود، گفت: بر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که به دنبال توحیدی سازی جامعه هستند، لازم است تا از تخریب و توهین به‌دور باشند تا حضورمان در انتخابات، رأی و تبلیغاتمان همه‌وهمه رنگ و بوی توحیدی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، در مراسم شب شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، معرفت را مهم‌ترین هدف خلقت توصیف نمود و اظهار داشت: تمام خوشبختی‌های انسان‌ها به‌خاطر درست فهمیدن و تمام بدبختی آدمیان نیز به‌خاطر کج‌فهمی است.

وی به فرازهایی از زیارت اربعین از لسان مبارک امام صادق علیه‌السلام اشاره نمود و اظهار داشت: در فراز شانزدهم زیارت اربعین می‌خوانیم «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ»؛ تمام انبیا، امامان، علما و شهدا خون خود را در راه خدا هدیه کردند، تا ما از جهل و نادانی که بزرگ‌ترین دشمن انسان‌هاست رهایی یابیم.

ماندگاری ضمن اشاره به این که اگر انسان بخواهد معرفت پیدا کند، باید به مقدماتی توجه داشته باشد، به مقدمات و نتایج اعمالی که انسان را به معرفت می‌رساند اشاره نمود و اظهار داشت: مُحرِم شدن در عرفات آغاز ثبت‌نام در مدرسه تربیت الهی است که با ورود به آن برخی چیزها بر او واجب و برخی از موارد برایش حرام می‌گردد.

وی با بیان این که در مدرسه تربیت الهی برای کسب معرفت باید مُحرم شویم تا بتوانیم مَحرم گردیم، ابراز داشت: اگر می‌خواهیم از نادانی نجات پیدا کنیم، باید به بایدها و نبایدهای الهی که همان واجبات و محرمات هستند، توجه داشته باشیم؛ نماز، روزه و حجاب و عفاف از مهم‌ترین واجباتی است که انسان را در مسیر کسب معرفت قرار می‌دهد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر مُحرم شدن را تقید به واجبات حج و مراقبت از محرمات دانست و با بیان این که با احرام ۲۴ چیز بر حاجیان حرام می‌گردد، اذعان داشت: مُحرم شدن یعنی در وادی تربیت الهی قرارگرفتن؛ این مهم در گام نخست نیازمند توجه به واجبات و محرمات الهی است.

ماندگاری تقید به انجام واجبات و ترک محرمات را نخستین قدم در کسب معرفت برشمرد و ابراز داشت: طواف دور خانه خدا تداعی‌گر موحد بودن و انحصار در خداپرستی برای کسب معرفت است؛ انسان باید خود را از شهرت، ثروت و شهوت رها سازد تا بتواند مظاهر توحید الهی را درک کند.

وی به قرارگرفتن شانه چپ انسان در طواف به سمت کعبه اشاره و با بیان این که سمت چپ انسان به دنیا و سمت راستش به آخرت تشبیه شده است، اظهار داشت: طواف دور خانه خدا یعنی تا دنیای من و شما توحیدی نشود، آخرت ما توحیدی نخواهد شد؛ تا پوشش، درآمد و خدمتمان در انجام‌وظیفه و یا حتی خوراک و خوابمان توحیدی نباشد، هیچگاه عبادتمان توحیدی نخواهد بود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت رعایت آداب اسلامی را نخستین اصل بر توحیدی سازی فرازهای مختلف زندگی دانست و اذعان داشت: رهبر معظم انقلاب در کتاب ارزشمند انسان ۲۵۰ساله که تفسیر عمر یازده امام تا بقیه الله الاعظم (عج) است، به‌خوبی نظام فکری و عملی واحد و متحد اهل‌بیت علیهم‌السلام را تبیین نموده است.

ماندگاری با اشاره به این که چون همه اهل‌بیت علیهم‌السلام از آن خدا و برای‌خدا بودند، همچون ۱ نفر در ۱۱ جسم بودند و اگر ۱۲۴ هزار پیامبر نیز یکجا جمع شوند، هیچ‌گاه یکدیگر را تخریب نخواهند کرد، اظهار داشت: بر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که به دنبال توحیدی سازی جامعه هستند، لازم است تا از تخریب و توهین به‌دور باشند.

وی وحدت و اجماع را از مطالبات مهم مردم در این انتخابات برشمرد و اظهار داشت: در کسب معرفت باید با احرام و تقید به واجبات و محرمات زندگی توحیدی را در پیش گرفته، در سطوح و بسترهای مختلف زندگی رویه ثابت زیست مؤمنانه را در پیش بگیریم؛ باید حضورمان در انتخابات، رأی و تبلیغاتمان همه‌وهمه رنگ و بوی توحیدی داشته باشد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به ایستادن به نماز در پشت مقام ابراهیم توسط حاجیان اشاره نمود و تصریح کرد: امام یکی از مقدمات ضروری رسیدن به معرفت است؛ قطعاً کسی بدون امام به معرفت نمی‌رسد؛ چرا که تنها امام است که می‌تواند انسان و جامعه را از ظلمت محض به سمت نور و هدایت رهنمون سازد.

وی در تشریح فلسفه سعی بین صفا و مروه، با بیان این که نا برده رنج گنج میسر نمی‌شود، اظهار داشت: هرکسی معرفت می‌خواهد باید تلاش کند و در مسیر کسب معرفت سختی ببیند؛ حضور در صحرای عرفات، تداعی گر هجرت از هوای نفس برای کسب معرفت است.

ماندگاری به استحباب خاک نشینی حاجیان در صحرای عرفات اشاره و با بیان این که انسان تنها باید در محضر خدا، والدین و معلم افتادگی در پیش گیرد، ابراز داشت: هیچگاه انسان نباید در مقابل ظالمان تواضع کند؛ کسی که ثروتمندی را به‌خاطر پول‌داری‌اش تعظیم کند، دو سوم دینش را از دست می‌دهد.

وی ورود حاجیان به صحرای مشعر و سرزمین شعور را موردتوجه قرار داد و با اشاره به این که برخی در عین سواد شعور ندارند و برخی در عین بی‌سوادی مملو از درک و فهم و شعورند، خاطرنشان کرد: علامت معرفت این است که انسان به حرام شعور پیدا کند و حرمت الهی را نگهدارد؛ اگر انسان فهم و شعور داشته باشد، نزدیک حرام و گناه نمی‌رود و خود را گرفتار نمی‌سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به برداشتن ریگ و سنگ زدن به نماد شیطان در موسم حج اشاره و با تأکید بر این که کسی فهم و معرفت پیدا می‌کند که شعور مبارزه با شیطان درون و بیرون را داشته باشد، خاطرنشان کرد: قربانی‌کردن گوسفند در منا، جلوه‌ای از سربریدن آرزوها و سنگ زدن به هوس‌های نفسانی است.

ماندگاری در بخش پایانی سخنان خود عید قربان را عید تقرب به ذات اقدس الهی توصیف کرد و اظهار داشت: کسانی که می‌خواهند به معرفت الله دست یابند، باید با تقید به انجام واجبات و ترک محرمات، شعور بندگی کسب نموده، با سربریدن آرزوها و سنگ زدن به هوس‌ها و تقصیر؛ عید قربان که عید تقرب به خداست را درک کند. انسانی که به این مرحله برسد، با قرائت قرآن و ذکر مناجات و نمازخواندن لذت‌های بی‌مانندی را خواهد چشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha