چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
مصاحبه با جت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/ مسئول مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه تصریح کرد: با وجود ده‌ها مأموریت متعدد علمی، دانشی و اجرایی در عرصه بین‌الملل، ایفاگر نقش فعالانه و کنشگری در عرصه بین الملل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری،مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در بخش دوم گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهارکرد: یکی دیگر از محور فعالیت‌های این مرکز ایفای نقش فعالانه و کنشگری در عرصه بین‌الملل است. ما در خلال این سال‌ها به مناسبت‌های مختلف، ده‌ها پیام‌ و بیانیه‌ در عرصه بین‌الملل صادر کرده‌ایم، صدها پیام به مناسبت‌های مختلف، ‌مانند عیدفطر، عید قربان را برای شخصیت‌های مسلمان صادر کرده ایم و همچنین به مناسبت آغاز سال مسیحی و عید کریسمس، پیام‌ها و نامه‌هایی را برای شخصیت‌های ادیانی ارسال می‌کنیم. طی این سال‌ها شاید بیش از ۷۰۰ مکاتبه توسط حوزه‌های علمیه با شخصیت‌های اسلامی و ادیانی و به مناسبت‌های مختلف اعلام موضع صورت گرفته است، لذا این بخشی از کارهای جاری ما است، ‌ چه صدور بیانیه‌ها و پیام‌ها و چه مکاتبه‌هایی که به مناسبت‌های خاص صورت می‌گیرد.

بخش اول مصاحبه را اینجا بخوانید

وی افزود: محور بعدی فعالیت‌های معاونت بین‌الملل مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی است که یا حضور پیدا کرده ایم و یا خودمان طراحی و بعضا مشارکت کرده ایم. ان‌شاءالله به زودی نمایشگاه بین‌المللی خوبی در دست طراحی داریم که تا پایان سال اجرا خواهیم کرد. این نمایشگاه بین‌المللی در واقع ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه است که در خود ایران برپا خواهد شد. طی این سال‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی که برگزار می‌شود حضور خوبی داشته ایم، ‌ مشخصا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن چند سالی است که فعالیت قابل قبولی داریم، امسال نیز در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دوستان ما تدارک خوبی داشتند و از روز اول تا ۱۴ فروردین میزبان علاقه مندان بودیم. اساسا بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن توسط دو سه نهاد مدیریت می‌شود که حوزه علمیه یکی از ارکان مؤثر و اساسی این بخش از نمایشگاه است.

ببینید:

حجت‌الاسلام والمسلمین کوهساری در بخش دیگری از گفتگوی خود به تعامل میان حوزه علمیه قم و نجف اشاره کرد و ادامه داد: ما یک فعالیت ویژه‌ای را در خصوص تعامل حوزه قم و نجف داریم. در این قسمت ارتباط با طلاب و فضلای ایرانی که در حوزه نجف مستقر هستند و از سوی دیگر تعدادی از طلاب و اساتید ما در حوزه علمیه نجف شاغل به تحصیل می باشند، ‌ طبعاَ اینهایی که به حوزه نجف منتقل می‌شوند سوابق تحصیلی‌شان کماکان حفظ می‌شود و بر اساس توافقاتی که با حوزه علمیه نجف داریم دروس و نمراتی که در حوزه نجف است را برای طلاب ساماندهی می کنیم و آن نمرات ودروسی که می ماند برای طلاب تکمیل پرونده امتحاناتی را برگزار می‌کنیم. این تعامل و تبادل از مهمترین تبادلات علمی و دانشی میان دو حوزه بزرگ و راهبردی شیعه در قم و نجف اشرف است.

ببینید:

فیلم | مأموریت‌های معاونت ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه

وی به محور دیگری از فعالیت های مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت:‌ فعالیت ادیانی و مذاهبی یکی دیگر از اقدامات است. حوزه‌های علمیه سابقه دیرینه‌ای در مطالعات و رویکردهای ادیانی دارند و نهادهایی هم در خود حوزه به این مقوله می‌پرداختند، در معاونت ارتباطات و بین‌الملل دفتری برای این ارتباطات ادیانی و مذاهبی حوزه‌های علمیه طراحی شده است برای اینکه با یک انسجام و با یک همدلی بیشتری این کارها پیگیری شود، در این زمینه هم فعالیت‌های آموزشی خوبی طراحی و طی این سالها برای زبان دان‌ها پیگیری شده است. ‌برگزاری کارگاه های پژوهشی ویژه مبلغان بین‌المللی برای آشنایی ادیانی اقدام دیگری است که صورت پذیرفته است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه ادامه داد: ما امروز با اکثر رویدادهای ادیانی که در داخل کشور برگزار می‌شود مرتبط هستیم و تقریبا کمترین و بسیاری از این دوره‌های گفت وگویی که وجود دارد میان اسلام و مسیحیت، اسلام هندوئیسم، اسلام بودیسم، ‌در میان خود مسیحیت هم شاخه‌های مختلف با کاتولیک‌ها با ارتودکس‌ها با پروتستان‌ها دوره‌های گفت وگوی زیادی در حال برگزاری است و ما داریم تلاش می‌کنیم در این دوره‌های گفت وگو، حضوری قوی‌تر و منسجم‌تری داشته باشیم و البته هنوز با فعالیت ایده‌آل فاصله زیادی داریم و بسیاری از این معارف و محتواهای تولید شده در حوزه‌های علمیه می‌تواند در خدمت گفت وگوهای ادیانی قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری به عرصه فعالیت‌های ناظر به ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و افزود: طی مذاکراتی که انجام شده و اسنادی که در مجموعه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور وجود دارد مباحث دینی و اندیشه‌ای ایرانیان خارج از کشور، به حوزه‌های علمیه واگذار شده است. البته از این توافق مدت زیادی نگذشته است ولی طی همین مدتی که این مأموریت به حوزه‌های علمیه و به بین‌الملل حوزه واگذار شده، ارتباطات خیلی خوبی با وزارت خارجه، نهادهای فعال در عرصه ایرانیان خارج از کشور و با خود ایرانیان خارج از کشور برقرار شده است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه بیان کرد: طبعا در عرصه بین‌الملل بخشی از فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم، فعالیت‌های بین‌المللی است که در داخل مرزهای خودمان دنبال می گردد، یعنی ساماندهی زبان‌دانان، ساماندهی مبلغین و تشکل‌ طلاب غیرایرانی همچنین بسیاری از این نشست‌ها، ‌ همایش‌های بین‌المللی کارهایی است که در داخل کشور با نگاه و رویکرد بین‌المللی انجام می شود.

وی اظهار کرد: بخشی از فعالیت‌های ما ناظر به خارج از مرزهای کشور است. ارتباطاتی که با حوزه نجف داریم، ‌ ارتباطاتی که با ادیان مختلف داریم. رفت و آمدهای هیئت‌هایی که در بخش اول عرض شد و مستمر در حال انجام است، ‌ عرصه‌های ارتباطی که وجود دارد، لذا بخشی از این‌ها اگرچه عنوان بین‌المللی دارد ولی عناوین بین‌المللی است که همین جا انجام می‌شود و ما فکر می‌کنیم امروز به ویژه با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی شاید خیلی جاها حتی ضرورت یا نیازی برای حضور فیزیکی در خیلی از این کشورها و ... نداشته باشیم و با بهره‌گیری از همین ظرفیت رسانه و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و در آینده با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و دانش‌های جدیدی که بشر به آن خواهد رسید مدیریت و راهبری خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری اذعان کرد: بنده معتقدم امروزه می‌شود در عرصه بین‌الملل تأثیرگذاری‌های فراوانی را داشت و به ویژه در این رویارویی تمدنی که ما با دنیای غرب داریم و در دنیای معاصر و در این پیچ تاریخی که امروزه در مناسبات و موازنه‌های جهانی وجود دارد حتما حوزه‌های علمیه می تواند آن معارف اسلامی و اسلام ناب را در عالم پرتو افکنی کرده و نقش آفرین این تمدن نوین باشد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha