چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
انتخابات

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران قم به بیان ویژگی‌های فرد اصلح بر اساس نهج‌البلاغه پرداخت.

معصومه سیفی کناری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: از اصول اولیه قرآن کریم این است که کفار تحت هیچ عنوانی حق ندارند بر مومنین استیلا پیدا کنند و آن‌ها را تحت سلطه قرار دهند؛ به همین خاطر قرآن کریم به‌عنوان یک ضابطه و اصل در آیه ۱۴۱ سوره نساء می‌فرماید: «وَ لَن یَجْعَلَ اللهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلا؛ و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطی نداده است»

وی ادامه داد: شرکت نکردن در انتخابات، حضور نیافتن پای صندوق رأی و شانه خالی کردن از این تکلیف، قطعاً به معنای زمینه سازی سلطه کفار و مستکبرین خواهد بود.

استاد حوزه علمیه خواهران قم با بیان اینکه در حضور در انتخابات عمل صالح است، تصریح کرد: خداوند در آیه ۲ سوره مائده می‌فرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَیٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ؛ ﻭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭﻫﺎی ﺧﻴﺮ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭب ﻳﺎﺭی ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ ﻭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻳﺎﺭی ﻧﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﺨﺖ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﺳﺖ.»

سیفی کناری افزود: مردم با شرکت در انتخابات یک عمل صالح و خدا پسندانه انجام می دهند و طبق وعده خدا در این آیه قطعا خدا هم آن‌ها را به سمت انتخاب اصلح یاری خواهد کرد.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ با اشاره به آیه ۱۲۰ سوره توبه «وَلایَطَئونَ مَوطِئًا یَغیظُ الکُفّارَ وَ لا یَنالونَ مِن عَدُوٍّ نَیلًا اِلّا کُتِبَ لَهُم بِهٖ عَمَلٌ صٰلِح» فرمودند: مضمون این دو فقره‌ای که از این آیه خواندم، به طور خلاصه این است که هر عملی و اقدامی از شما که دشمن از آن ناخشنود باشد، در پیشگاه پروردگار یک عمل صالح است. می‌بینید که دشمنان دین، دشمنان اسلام، دشمنان ایران با انتخابات شما به شدت مخالفند، بنابراین اقدام به انتخابات یک عمل صالح است. همه‌ کسانی که دنبال عمل صالح هستند «اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحٰت» (سوره عصر) و می‌خواهند عمل صالح انجام بدهند، بدانند حضور در انتخابات یک‌ عمل‌ صالح از طرف این‌ها است.

استاد حوزه علمیه خواهران قم تاکید کرد: انتخاب اصلح باعث می‌شود که فضایل به صورت همه جانبه در جامعه زمینه‏ سازی شود.

چگونه اصلح را تشخیص دهیم؟

وی با اشاره به اینکه بهترین روش برای تشخیص اصلح مراجعه به کلام معصومین به ویژه امیرالمومنین علیه السلام است، تصریح کرد: با مراجعه به بخش نامه های نهج‌البلاغه با شاخصه‌های یک فرد شایسته برای انجام مسئولیت آشنا می‌شویم.

سیفی کناری با بیان اینکه ساده زیستی و عدم ثروت اندوزی یکی از ویژگی‌های فرد اصلح است اظهار کرد: امام علی علیه السلام در نامه ۴۵ نهج‌البلاغه می فرماید: «اَلا وَ اِنَّ اِمامَکمْ قَدِ اکتَفی مِنْ دُنیاهُ بِطِمْرَیهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَیهِ؛ آگاه باش امام شما از تمام دنیایش به دو جامه کهنه و از خوراکش به دو قرص نان قناعت نموده»

وی ادامه داد: برخورد محکم با نزدیکان مفسد اقتصادی از دیگر ویژگی‌های فرد اصلح است و امام علی علیه السلام در نامه ۴۱ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «لَوْ اَنَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ فَعَلا مِثْلَ الَّذِی فَعَلْتَ، ما کانَتْ لَهُما عِنْدی هَوادَةٌ وَ لا ظَفِرا مِنّی بِاِرادَة؛ اگر حسن و حسینم آنچه را تو انجام دادی انجام می دادند، از من نرمشی نمی دیدند، و به مرادی نمی‌رسیدند»

مبلغ حوزوی با اشاره به صفت عدم همراهی و به کارگیری دنیا طلبان، گفت: امام علیه السلام در نامه ۳۹ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «فَاِنَّک قَدْ جَعَلْتَ دینَک تَبَعاً لِدُنْیا امْرِیء ظاهِر غَیهُ؛ تو دینت را تابع دنیای کسی نمودی که گمراهیش معلوم است»

وی اظهار کرد: عقب نشینی نکردن در برابر دشمن از صفات فرد اصلح است و امام علی علیه السلام در نامه ۳۸ نهج‌البلاغه می‌فرماید:‌ «لاینْکلُ عَنِ الاَْعْداءِ ساعاتِ الرَّوْعِ؛ ساعات هولناک از دشمنان نهراسد و عقب ننشیند». فرد اصلح باید به آیه "کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ" ایمان قلبی داشته باشد.

سیفی کناری با اشاره به اینکه فرد اصلح باید به نظرات مردم اعتنا کند، اضافه کرد: امیرالمومنین علیه السلام در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «وَ لَا تَقُولَنَّ إِنِّی مُؤَمَّرٌ آمُرُ فَأُطَاعُ؛ و مگوی که مرا بر شما امیر ساخته‏اند و باید فرمان من اطاعت شود»

وی با اشاره به نامه ۵۳ نهج‌البلاغه «ثُمَّ اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَةِ السُّفْلَی… خدا را خدا را (در نظر داشته باش) درباره طبقه پایین اجتماع» یادآور شد: فرد اصلح باید به اقشار ضعیف توجه داشته، در صدد کاهش گرفتاری مردم باشد، منافع خود را بر مردم ترجیح ندهد و در تلاش در رفع نیازها و گرفتاری های قشر ضعیف جامعه باشد.

مبلغ حوزوی ادامه داد: با توجه به نامه ۵۳ نهج البلاغه «أَطْلِقْ عَنِ النَّاسِ عُقْدَةَ کُلِّ حِقْد؛‌ گره هر کینه ای را در مردم بگشای.» فرد اصلح باید کینه و دشمنی بین مردم راه نیاندازد و باعث اختلاف و دوقطبی‌سازی باطل نشود و در صدد حل اختلافات بین مردم باشد.

وی با بیان اینکه در تلاش برای از بین بردن فساد «فَاحْسِمْ مَادَّةَ أُولَئِکَ بِقَطْعِ أَسْبَابِ تِلْکَ الأحْوَالِ» از دیگر ویژگی های فرد اصلح است که در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه به آن اشاره شده است، تاکید کرد: فرد اصلح وقتی فسادی در دستگاه دید، بی تفاوت از کنارش نگذرد.

استاد حوزه علمیه خواهران قم سوء ظن به دشمن حتی هنگام صلح را از دیگر ویژگی های فرد اصلح دانست و اظهار کرد: امام علی علیه السلام در نامه۵۳ نهج‌البلاغه می‌فرماید «وَ اتَّهِمْ فِی ذلِکَ حُسْنَ الظَّنِّ؛ و به دشمن خوش بین مباش». فرد اصلح اگر چراغ سبزی از جانب دشمن دید فکر نکند اصلاح شده است که توبه گرگ مرگ است.

وی با بیان اینکه در بر اساس نامه ۵۳ نهج‌البلاغه نظارت بر زیر دستان و انتخاب فرد شایسته برای خدمت به مردم از دیگر ویژگی های فرد اصلح است، گفت: فرد اصلح در انتخاب زیر دستان، فامیل‌بازی نکند و از روی دوستی کسی را به کاری نگمارد جز اینکه به شایسته بودنش در آن امور یقین داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha