جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
جهانگیری

حوزه/ رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، اساس کار طلبگی را، رسیدن به قوه اجتهاد و استنباط در فقه دانست و گفت: با توجه به اینکه عمده منابع درس خارج به زبان عربی تألیف شده، طلاب باید روی دروس پایه‌ و ادبیات عرب به خوبی کار کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جهانگیری، در حاشیه برگزاری امتحانات شفاهی دروس خارج حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، گفت: اساس کار طلبگی رسیدن به قوه اجتهاد و استنباط در فقه است و با توجه‌ به اینکه عمده منابع ما به زبان عربی تألیف شده طلبه در صورتی می‌تواند موفق باشد که در ادبیات عرب خوب کار کند و عملاً هیچ مشکلی در خواندن و فهمیدن متون عربی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از طلاب پایه‌های ادبیاتی ضعیفی داشته و در خواندن عبارات مشکل دارند، تصریح کرد: فهم مطالب اساتیدی که عمیق سخن می‌گویند برای طلابی که دارای پایه‌های ادبیات عرب خوبی هستند راحت‌تر خواهد بود و طلبه‌ای که زبان عربی را به‌خوبی می‌داند، اصول فقه را هم خوب می‌فهمد.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اینکه در صورتی که طلبه زبان عربی را به‌خوبی درک کند، هرچه بالاتر می‌آید جاذبه فهم سخن استاد و مؤلف او را به سمت خود می‌کشاند، ابراز کرد: طلابی که در نسل قبل درس می‌خواندند جدیت در درس و بحث داشتند و در حال حاضر نیز باید طلاب بتوانند روی پایه‌ها و ادبیات به‌خوبی کار کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جهانگیری ضمن اشاره به امتحانات دروس خارج، خاطرنشان کرد: آنچه در بدو امر به نظر می‌رسد این است که این امتحانات از نظر کمیت رشد بیشتری نسبت به سال گذشته داشته و امسال، جمعیت نسبتاً خوبی را شاهد بودیم که برای آزمون حضور یافتند و از نظر کیفیت نیز رشد ملموس است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha