یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
شهید چمران و رهبر انقلاب

حوزه/ در وجود چمران، تضاد بین سنت و مدرنیته حرف مفت بود؛ تضاد بین ایمان و علم خنده آور بود. این تضادهای قلابی و تضادهای دروغین در وجود یک همچنین آدمی بی‌معنا بود. هم علم بود، هم ایمان؛ هم سنت بود، هم تجدد؛ هم نظر بود، هم عمل؛ هم عشق بود و هم عقل.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ۳۱ خرداد سالروز آسمانی شدن شهید دکتر مصطفی چمران است؛ به همین مناسبت، گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در تعریف و تمجید شخصیت این شهید بزرگوار تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

من خودم می‌دیدم شلیک آر.پی.جی را که نیروهای ما بلد نبودند، به آنها تعلیم میداد؛ چون آر.پی.جی جزو سلاحهای سازمانی ما نبود؛ نه داشتیم، نه بلد بودیم.

او در لبنان یاد گرفته بود و به همان لهجه‌ی عربی آر.بی.جی هم میگفت؛ ماها میگفتیم آر.پی.جی، او میگفت آر.بی.جی. او از آنجا بلد بود؛ یک مقدار هم از یک راه‌هائی گیر آورده بود؛ تعلیم میداد که اینجوری آر.پی.جی را بایستی شلیک کنید. یعنی در میدان عملیات و در میدان عمل یک مرد عملی به طور کامل.

حالا ببینید دانشمند فیزیک پلاسمایِ در درجه‌ی عالی، در کنار شخصیت یک گروهبانِ تعلیم دهنده عملیات نظامی، آن هم با آن احساسات رقیق، آن هم با آن ایمان قوی و با آن سرسختی، چه ترکیبی می‌شود.

دانشمند بسیجی این است؛ استاد بسیجی یک چنین نمونه های است. این نمونه کاملش است که ما از نزدیک مشاهده کردیم.

در وجود یک چنین آدمی، دیگر تضاد بین سنت و مدرنیته حرف مفت است؛ تضاد بین ایمان و علم خنده آور است. این تضادهای قلابی و تضادهای دروغین - که به عنوان نظریه مطرح میشود و عدهای برای اینکه امتداد عملی آن برایشان مهم است دنبال میکنند - اینها دیگر در وجود یک همچنین آدمی بی‌معنا است. هم علم هست، هم ایمان؛ هم سنت هست، هم تجدد؛ هم نظر هست، هم عمل؛ هم عشق هست، هم عقل.

اینکه گفتند: با عقل آب عشق به یک جو نمیرود، بیچاره من که ساخته از آب و آتشم. نه؛ او آب و آتش را با هم داشت. آن عقل معنویِ ایمانی، با عشق هیچ منافاتی ندارد؛ بلکه خود پشتیبان آن عشق مقدس و پاکیزه است.

خب، حالا توقعی که ما داریم و این توقع، توقع زیادی هم نیست، یعنی آن زمینهای که انسان مشاهده میکند - این روحیه های پرنشاط شما، این دلهای پاک و صاف، این ذهنهای روشن، این جوّال بودن فکرهای شما که انسان در عرصه‌های مختلف از نزدیک شاهد است - این امید را و این توقع را به انسان میبخشد، این است که فرآورده دانشگاه جمهوری اسلامی - نه به نحو استثنا بلکه به نحو قاعده - چمران‌ها باشند؛ نه اینکه چمران‌ها یک استثنا باشند. این امید، امید بی‌جایی نیست.«بیانات در دیدار اعضای بسیجی هیأت علمی دانشگاه‌ها، ۱۳۸۹/۰۴/۰۲»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سینا IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
    0 0
    شهید چمران از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران و از شاگردان برجسته مهندس بازرگان بود و از نظر سیاسی هم به حزب ایشان وابستگی داشت بهمین خاطر بعد ار انقلاب بعنوان معاون نخست وزبر منصوب شد و در کنار دو معاون دیگر بخدمتگزاری مشغول گشت