یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
همگرایی سکولاریسم و وهابیت

حوزه/کتاب واژگونی واژگان (همگرایی سکولاریسم و وهابیت) توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، گاهی اوقات، مفهوم یک لفظ را می‌توان با همسان‌سازی و مشابه‌سازی دچار تردید و واژگونی کرد. به‌عنوان مثال تکفیر، خشونت و افراط‌گرایی از جمله الفاظی است که به جای یکدیگر به کار برده می‌شود، در حالی‌که هر کدام، دارای معانی مختلفی است.

در مورد مفهوم ترور در ادبیات امروز جهان اسلام چندین واژه استفاده می‌شود که هر کدام به زاویه خاصی از این مفهوم اشاره دارد. الفاظی مانند اوهاب، بغی، فتک، اغتیال، ارعاب و عنف همگی در ادبیات رسانه‌ای جهان عرب به‌عنوان همنشینان ترور به کار می‌روند، در حالی که نزد اهل فن، هر کدام دارای مفاهیم مختلف و دارای ظرافت‌های فقهی و حقوقی متفاوتی است.

در چنین حالتی، لفظ باقی است ولی مفهوم آن دچار دگردیسی شده و تغییر ماهیت پیدا می‌کند، به صورتی که همان لفظ استفاده می‌شود ولی معنای کاملاً متفاوت با مفهوم اصیل آن به ذهن می‌رسد.

هجوم همه‌جانبه رسانه‌های سکولار و روشنفکر به یک مفهوم اسلامیِ اصیل و استفاده مکرّر آن در مفهومی متفاوت و با ارائه شواهدی از استفاده آن در زبان بزرگان و افراد مقبول در جامعه، که متفاوت از معنای اصیل آن لفظ باشد، از راهبردهای ایجاد دگردیسی در مفاهیم اسلامی و بخشی از نبرد واژه‌ها علیه اسلام است.

کتاب واژگونی واژگان که به تازگی از سوی گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام به زیور طبع آراسته شده است، تلاش می‌کند به این پرسش‌ها پاسخ دهد که سکولاریسم چگونه و با چه راهبردهایی این دگردیسی را مدیریت کرده است؟ و اینکه چه مفاهیمی و چگونه مورد سوء استفاده سکولاریسم قرار گرفته است؟ سکولاریسم در این خطّ تحریفی، از چه فرقه‌ها و خوانش‌هایی درون اسلام کمک گرفته است؟

به نوشته مهدی زندی نویسنده کتاب در مقدمه آن، سکولاریسم و وهابیت هر دو در مفاهیمی تغییر ایجاد کرده‌اند که حاکمیت توحیدی، نفی طاغوت، خروج و قیام علیه طاغوت، ولاء و براء، ارتداد سیاسی، تغییر شاخصه‌های جاهلیت، روش‌های تعیین حاکم مشروع، مفهوم هجرت و مرز سیاسی، شهادت‌طلبی و عملیات شهادت‌طلبانه و یکسان‌انگاری خشونت و شهادت‌طلبی برخی از این مفاهیم هستند.

این اثر در سه فصل کلیات و مفاهیم، جریان‌شناسی گفتمان توحیدی – سیاسی و گفتمان سکولاریستی و مفاهیم اسلامی در اندیشه سکولاریسم تدوین شده است که مخاطب در فصل نخست مفهوم سکولاریسم و کفر و تکفیر تبیین می‌شود و در فصل دوم چهار گفتمان توحیدی ناب، گفتمان توحیدی ناقص و ناخالص، گفتمان سکولاریستی و گفتمان وهابیت (اسلام‌گریزِ اسلام‌نما) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در فصل سوم کتاب نیز اندیشه سکولاریسم دربارها جاهلیت، طاغوت، جهاد، شهادت و شهادت‌طلبی، قیام بر طاغوت، حاکمیت توحیدی، مردم‌سالاری دینی، ولاء و براء، دعوت و هجرت اسلامی، تصوف و عرفان اسلامی در ۱۰ گفتمان تبیین می‌شود.

کتاب واژگونی واژگان (همگرایی سکولاریسم و وهابیت) نوشته مهدی زندی در قطع رقعی، ۱۷۴ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha