جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
علی محمودزاده

حوزه/ یک فعال فرهنگی اجتماعی با اشاره به مناظرات انتخاباتی که در روزهای اخیر در حال انجام است گفت: با توجه به روایت شریفه ی الناسُ علی دین مُلوکِهِم که ناظر بر حال نخبگان کشور و بخصوص کاندیداهای ریاست جمهوری نیز می شود. لذا کاندیداها باید خود را به رعایت تقوا و اخلاق انتخاباتی ملزم کنند و رعایت اخلاق و منش اسلام را در این مناظرات بصورت عملی حفظ کنند.

حجت الاسلام علی محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه که با موضوع اخلاق و عملکرد اخلاقی کاندیداهای ریاست جمهوری انجام شد، با تبیین معنای اخلاق بیان داشت: واژه اخلاق مترادف خصلت، خلق، خوی، ادب، عادت و منش بیان می شود و در واقع اخلاق، به منش و روش تعامل انسان با اطرافیان گفته می شود.

وی با بیان فلسفه و اهمیت اخلاق در روایات اظهار داشت: یکی از شاخص ترین احادیثی که در باب فلسفه اخلاق وجود دارد، روایت خود پیامبر(ص) است که در این خصوص می فرمایند؛ إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق، یعنی «من از آن جهت برانگیخته شدم که شرافت‌های اخلاقی را کامل کنم.» این روایت به «حدیث مکارم‌الاخلاق» شهرت دارد. با استناد به این حدیث، اخلاق را از مسائل مهم دین اسلام دانسته و تکمیل و تعلیم مکارم اخلاقی را از اهداف اصلی بعثت پیامبر(ص) شمرده‌اند.

این کنشگر فرهنگی اجتماعی در تبیین اخلاق در انقلاب اسلامی گفت: اخلاق یکی از ویژگی های منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران با دیگر نظام های سیاسی جهان است. اخلاق اسلامی انقلاب ایران که نشات گرفته از اسلام ناب محمدی است که حتی در میدان جنگ صدر اسلام و غزوات پیامبر اسلام(ص) دیده می شود. دستوراتی که پیامبر(ص) قبل از جنگ در خصوص حمایت از کودکان و زنان و حتی درختان صادر کردند نمونه ای از اخلاق اسلامی است.

وی با اشاره به مناظرات انتخاباتی که در روزهای اخیر در حال انجام است گفت: با توجه به روایت شریفه ی الناسُ علی دین مُلوکِهِم که ناظر بر حال نخبگان کشور و بخصوص کاندیداهای ریاست جمهوری نیز می شود. لذا کاندیداها باید خود را به رعایت تقوا و اخلاق انتخاباتی ملزم کنند و رعایت اخلاق و منش اسلام را در این مناظرات بصورت عملی حفظ کنند.

این فعال فرهنگی _ اجتماعی با اشاره به رفتار رئیس جمهور شهید رئیسی در زمان کاندیدای ریاست جمهوری تاکید داشت: همگان در دوره های قبل مشاهده کردند که در شهید رئیسی چگونه بصورت عملی رفتار اسلامی را با وجود آن که رقبای ایشان چندین بار علیه ایشان بی اخلاقی و حتی مواردی دروغ و خلاف واقع را بیان داشتند، ولی ایشان با رعایت اخلاق پیامبر (ص) گونه همه را متحیر کرد.

حجت الاسلام محمودزاده با بیان ماهیت انقلاب اسلامی ایران بیان داشت: ماهیت و مبنای انقلاب اسلامی ایران اخلاق و فضائل و ارزش های اسلامی است که این ماهیت قبل و بعد از انقلاب در رفتار در متن نظام جمهوری اسلامی به وفور دیده شده است. حتی در جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس نیز بر حفظ ارزش های اسلامی و رعایت تقوا و اخلاق تاکید می شد و این یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی ایران است که در بحرانی ترین زمان ها که نمونه آن جنگ و شورش منافقان است رعایت می شد. لذا کاندیداهای ریاست جمهوری باید بدانند و نباید فراموش کنند مردم ایشان را بعنوان رئیس جمهور نظام جمهوری اسلامی ایران می خواهند انتخاب کنند نه رئیس جمهور کشورهای غربی.

این کارشناس دینی با توصیه بر کاندیداهای ریاست جمهوری تاکید داشت: اگر تنها هدف صرفا نشستن بر صندلی ریاست جمهوری باشد، سیاست امویان و عباسیان نیز اینگونه بوده و هدفی جزء ریاست مستکبرانه بر جامعه مسلمین نداشته اند، لذا باید منش و اخلاق علوی(ع) را در گفتار و رفتار خود بصورت عملی به نمایش بگذارند.

وی با انتقاد از سیاه نمایی های دشمن شاد کنی که بعضی از کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظرات بیان می کنند تاکید داشت: برخی از افراد کاندیدای ریاست جمهوری طوری سیاه نمایی می کنند که دشمنان انقلابی اسلامی نیز نمی توانند به این صورت سیاه نمایی علیه انقلاب اسلامی و کشور ایران انجام دهند. ۴۵ سال خدمات انقلاب اسلامی را با وجود تحریم ها ظالمانه و جنگ و آشوب و فتنه های مختلف به سُخره گرفتن نشان از نخبگی نیست، بلکه نشان از ضعف ایمان است و اگر فردی یا این تفکر سیاه نمایی به ریاست جامعه اسلامی هم برسد حتما جامعه را به پرت گاه های خطرناکی سوق خواهد داد. ان شاء الله مردم عزیز ایران با درایت خود و با انتخاب فردی شایسته دشمنان را مایوس خواهند کرد.

این فعال فرهنگی_ اجتماعی با انتقاد از شعارهای پوچ غربی که از دهان بعضی از کاندیدها گفته می شود ابراز داشت: سوء استفاده از این واژه غرب پسند حقوق زنان، نشان از توهین به زنان ایران اسلامی است چرا که انقلاب اسلامی در حفظ حقوق زنان در طول ۴۵ سال بعداز انقلاب کارنامه عالی داشته که حتی خود کشور های غربی دشمنان انقلاب اسلامی ایران را نیز متحیر کرده است.

وی گفت: حقوق بشر و حقوق زنان در ایران طوری است که در آمارهای مقایسه ای قبل و بعد از انقلاب اسلامی کارنامه موفق و عالی رقم زده است. جالب تر اینکه حقوق بشر بعد از انقلاب اسلامی به اعتبار آمارهای منصف بین المللی حتی در مقایسه با کشورهای اروپایی وضعیت به مراتب بالای کسب کرده است و هوچی گری برخی از کاندیدهای ریاست جمهوری نمی تواند بر چهره مظلوم انقلاب اسلامی خدشه ای وارد کند.

حجت الاسلام محمودزاده در پایان با توصیه بر مردم شریف ایران تاکید داشت: مردم عزیز و شریف ایران باید مراقب فریب افرادی که جای حق و باطل را تغییر می دهند باشند. در واقع اتفاق حساس تاریخی در شرایط اساسی رقم می خورد و انتخابات یکی از آن‌ شرایط است. در این شرایط حساس است که مسیر تاریخ منحرف و تغییر می دهند و خسارات غیر قابل جبرانی را به جامعه تحمیل می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha