جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
کتاب تکالیف اخلاقی در رانندگی از منظر قرآن و حدیث

حوزه/ کتاب تکالیف اخلاقی در رانندگی از منظر قرآن و حدیث به قلم جواد قراباغی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «تکالیف اخلاقی در رانندگی از منظر قرآن و حدیث»، عنوان کتابی علمی - پژوهشی است که نویسندۀ آن در ۸ فصل به بیان تکالیف اخلاقی رانندگان در رانندگی پرداخته است.

جواد قراباغی در این کتاب که امسال به همت انتشارات امتداد حکمت به چاپ رسیده، کوشیده است مسئولیت های اخلاقی رانندگان را از متون اسلامی استخراج و تبیین نماید.

در توضیح این کتاب آمده است:

امروزه ضرورت پرداختن به چنین موضوعی از آن روست که متأسفانه در جامعه امروز ما شاهد بد اخلاقی زیادی در امر رانندگی هستیم که نیازمند اصلاح است. این بد اخلاقی ها، بخشی به دلیل عدم نگاه اخلاقی به آن از سوی مردم و سازمان های مربوطه هست، یعنی رانندگان وسایل نقلیه، رانندگی را امری می‌دانند که تحت ضوابط قانونی است و مسئول اجرای این قوانین، پلیس راهنمایی و رانندگی است. از این‌رو، زمانی که پلیسی در کار نباشد، نیازی به اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی نیست. بخشی نیز به دلیل عدم ورود استادان اخلاق ومتولیان علمی و فرهنگی به این حوزه و عدم بیان مسائل اخلاقی در رانندگی توسط آنها است.

کتاب حاضر در همین راستا کوشیده است به بیان تکالیف اخلاقی رانندگان نسبت به خود، تکالیف اخلاقی رانندگان نسبت به قانون و مجریان آن، تکالیف اخلاقی رانندگان نسبت به وسیله نقلیه، تکالیف اخلاقی رانندگان نسبت به همنوعان، تکالیف اخلاقی رانندگان نسبت به محیط زیست، تکالیف اخلاقی رانندگان نسبت به خانواده و تکالیف اخلاقی رانندگان نسبت به سرنشینان و بار بپردازد.

نویسنده در فصل اول این کتاب به بیان کلیات و تعریف مفاهیم کلیدی تحقیق پرداخته است.

واژگانی چون: اخلاق، رفتار اخلاقی، تکلیف، اخلاق رانندگی، شهروند محیط زیست، قانون به بحث گذاشته است تا ادبیات مشترکی برای پیگیری موضوع در نظر گرفته شود.

در فصل دوم، مطالبی از قبیل: «حفظ حرمت انسانی خود»، «مراقبت از سلامت جسمانی»، «پرهیز از رانندگی در حال خستگی و خواب آلودگی»، «کمک به خویشتن در جهت تسهیل امور رانندگی و تسریع رسیدن به مقاصد» از جمله تکالیف اخلاقی رانندگان نسبت به خود بیان شده است.

صاحب این اثر در فصل سوم بیان «تکالیف اخلاقی رنندگان نسبت به قانون و مجریان آن» را مورد توجّه قرار داده است. فصل چهارم نیز تکالیف اخلاقی نسبت به وسیله نقلیه است.

نویسنده در این فصل، اعتدال و کفاف در انتخاب وسیله نقلیه، شکر نعمت، منفعت رسانی به دیگران، استفاده درست و نگهدار خوب از جمله تکالیف اخلاقی نسبت به وسیله نقلیه ذکر کرده است.

فصل پنجم این کتاب در دو بخش بایسته ها و شایسته های اخلاقی و نبایدها و ناشایست های اخلاقی با همنوعان، مواردی را به عنوان مسئولیت های اخلاقی رانندگان بیان شده است.

تکالیف اخلاقی نسبت به محیط زیست، خانواده، سرنشینان و بار مورد حمل و صاحب آن؛ مطالبی است که در فصلهای دیگر به آنها پرداخته شده است و بالاخره در خاتمه به نتایج و دستاوردهای پژوهش حاضر، اشاره نموده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha