جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
اسماعیلی

حوزه / وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پنجشنبه ساعت ۱۷ در مصلای تهران مراسم برگزار می شود. سخنان سید حسن نصرالله خطاب به مردم عزیز ایران در این برنامه پخش می‌شود و همسر فاضل رئیس جمهور شهید سخنرانی خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست رسانه‌ای، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس «ستاد بزرگداشت اربعین شهیدان پرواز اردیبهشت» با موضوع اعلام جزییات مراسم چهلم شهدای خدمت امروز سوم خرداد در سالن غدیر وزارت ارشاد برگزار شد.

وی در ابتدای مراسم اظهار کرد: به اربعین شهدای خدمت نزدیک می‌شویم و جامعه اسلامی و مردم عزیزمان در فقدان رئیس جمهوری پرکار و پرتلاش و با کفایت، جامع الاطراف و همکاران صدیقشان در عزا و سوگ هستند و به ارواح پاک شهدای عزیزمان درود می فرستیم. از ابتدای اعلام خبر سانحه برای بالگرد رئیس جمهور تا همه برنامه های تکریم و تعظیمی که در این ایام رخ داد آنچیزی که بیش از همه ملموس است میدان داری مردم عزیزمان است؛ خداوند متعال این محبت را به واسطه اخلاص خادمان دولت در روح و جان همه مردم ایران قرار داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس افزود: در دولت و مجموعه نهادهای حاکمیتی وظیفه ای جز تسهیل و هماهنگی در برگزاری این مراسم برای خود قائل نیستیم، این مراسم متعلق به مردم است و همه برنامه ریزی‌ها مبتنی بر حضور قوی مردم و امکان بروز احساسات میلیون ها ایرانی در فراق این بزرگواران است. مراسم اصلی در تهران و مشهد خواهد بود؛ پنجشنبه ساعت ۱۷ در مصلای تهران مراسم برگزار می شود. سخنان سید حسن نصرالله خطاب به مردم عزیز ایران در این برنامه پخش می‌شود و همسر فاضل رییس جمهور شهید سخنرانی خواهند داشت.

اسماعیلی ادامه داد: تمام پیش بینی ها برای این است که برنامه باحضور گسترده‌ و میلیونی مردم در تمام نقاط کشور برگزار شود و ان شاءالله مردم با حضور حماسی خود کارآمدی نظریه دولت دینی و تجلیل از خادمانشان را به نمایش می گذارند. در روز پنجشنبه برنامه هایی برای استان ها نیز در نظر گرفته شده است و در تبریز برنامه‌ای از سوی خانواده امام جمعه شهید و استاندار شهید نیز برگزار می‌شود. خانواده رییس جمهور در این مدت در چند برنامه در برخی استان ها از جمله قم و اهواز شرکت خواهند کرد، خانواده شهید رئیسی نیز برای تشکر از مردم و مسئولان عراقی و حضور در مجالس یادبود در عراق حاضر می‌شوند.

وی با بیان اینکه خانواده شهید امیر عبداللهیان صبح پنجشنبه مراسمی در حرم عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار می کنند، تصریح کرد: در کنار مراسم اصلی برنامه های فرهنگی هنری نیز برگزار می‌شود؛ رونمایی از تولیدات فرهنگی هنری که در همین مدت آماده شده‌ است از این جمله است نمایشگاه عکس و آثار هنری نیز ان شاءالله برگزار می‌شود. تلاش می کنیم در بازه زمانی حدود یک هفته ای برنامه وسیعی در سراسر کشور داشته باشیم. وزارت امور خارجه برنامه ای با حضور میهمانان خارجی برگزار می‌کند.

اسماعیلی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره درنظر گرفتن بخش ویژه برای شهید رییسی در جشنواره‌های فجر گفت: مصوبه‌ای را شورای عالی انقلاب فرهنگی هفته گذشته مبنی بر تاسیس بنیاد شهید رییسی داشتند که در اساسنامه پیشنهادی چنین مواردی در نظر گرفته است و با تلاش دوستان جایزه ویژه شهید جمهور را در بخش های مختلف جشنواره های فجر خواهیم داشت. همزمان در این ایام در بیش از ۶۰ کشور مراسمی توسط رایزنی های فرهنگی برگزار می شود و البته درخواست هایی مبنی بر حضور خانواده شهدا در این مراسم بوده که در حال بررسی است.

وزیر ارشاد در مورد کتب نوشته شده درباره رییس جمهور شهید بیان کرد: محتوای بخش مهمی از کتاب ها آثار هنری از قبیل شعرهای سروده شده و مجموعه خاطرات است و بیشتر گردآوری این چنین آثاری است؛ از جمله این آثار می توان به کتابی اشاره کرد که در مورد دوران خدمت رییس جمهور شهید در زمان ریاست بر قوه قضائیه است. مجموعه کتابی هم متشکل از خاطرات است که به زبان های مختلف (۷ زبان) گردآوری شده که ان شاءالله در مراسمی دیگر رونمایی می‌شود. آقای امینی نیز مستندی ساخته اند که تلاش می کنیم به نمایش دربیاید.

وزیر فرهنگ در مورد مناظرات فرهنگی گفت: جلسات کارشناسی از جلسات مناظره جذاب تر بود البته به دلیل برخی مواضع مجبور به موضع گیری شدیم‌ و بعضا تحلیل های نادرستی ارایه می شد. در این دوره سه ساله دولت سیزدهم اتفاقات بسیار خوبی در حوزه فرهنگ هنر و رسانه تجربه کردیم و این به واسطه پشتیبانی رییس جمهور که تمام قد از این حوزه حمایت کردند بود، بدون اینکه در رسانه ها مطلبی از حمایت های ایشان منعکس شود پشتیبانی های لازم را انجام دادند و مواردی را که تشخیص می دادند و به نفع اعتلای فرهنگ، هنر و رسانه بود با کمال اخلاص انجام می‌دادند و هر آنچه توفیق در این حوزه داشتیم مرهون لطف و عنایت رییس جمهور شهید است و کمبود ها متوجه بنده است.

وزیر فرهنگ ضمن تاکید براینکه تاکنون از ۹۰ رسانه برای حضور در این مراسم اعلام حضور کرده اند، گفت: در حوزه‌ موسیقی تولیداتی برای رییس جمهور شهید داریم و چند اثر صحنه ای هم در حال آماده شدن است، اصحاب موسیقی در این زمینه بسیار زحمت کشیدند و تنها در بخش سرود در کانون فرهنگی هنری مساجد ده ها سرود جذاب آماده است و سایر نهادها نیز تولیداتی دارند که به تدریج منتشر می‌شود. لازم به ذکر است در جشنواره‌های هنری فجر، جایزه ویژه‌ای با عنوان رئیس جمهور شهید اهدا خواهد شد.

وی تصریح کرد: رییس جمهور شهید متعلق به همه مردم است و طبیعتا نویسندگان ابراز لطف دارند با این حال اداره کل کتاب بر کیفیت محتوا دقت لازم را دارند تا انشاالله بنیاد شهید رییسی شکل بگیرد و امورات به پیش رود. در شورای فرهنگ عمومی روز سی‌ام اردیبهشت به عنوان روز خدمت مجاهدانه نام گذاری شده است که برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می شود.

وی در مورد انتصابات اخیر در شورای فرهنگ عمومی افزود: مراحل انتخاب دبیر جدید شورای فرهنگ عمومی فرایند شش ماهه را پشت سر گذاشته است، به دلیل ماموریت دبیر کارگروه مد و لباس ناچار باید فردی را انتخاب می کردیم تا خلا به وجود آمده حل شود. آقای رییس جمهور در این مدت در ۲۵ روستا حضور داشتند که برنامه ویژه ای در این روستاها به این مناسبت در نظر گرفته‌اند و بیش از ۹هزار کارخانه به چرخه تولید بازگشت. تعداد زیادی از این مجموعه ها نیز برنامه‌هایی برای مناسبت اربعین درنظر گرفته‌اند که منتشر می شود.

در ادامه جلسه، رحیمی رییس مرکز روابط عمومی ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: کتابی در مورد حاشیه نگاری نخستین سفر شهید جمهور به سازمان ملل در دست تالیف بود که در مراحل پایانی قرار دارد.

رحیمی در مورد کتاب دوم حاشیه نگاری سفر شهید رئیسی به سازمان ملل گفت: کتاب آقای جعفری هم به این واسطه که به دلیل جنگ غزه به لبنان رفتند، در دست اقدام است. صدا و سیما مستنداتی با موضوع تشییع، روز حادثه و جست و جو برای یافتن بالگرد تهیه کرده است، حوزه هنری و برخی دیگر از نهادها نیز مستنداتی تولید کرده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ارازا IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    0 0
    ما‌فقط‌سخنان‌رهبری‌را‌گوش‌می‌کنیم‌لا‌غیر