شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
انتخابات

پژوهشگر و مدرس سندتحول بنیادین آموزش و پرورش در یادداشتی به تببین «معیارهای اصلح شناختی از منابع اسلام ناب» پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی، محقق، پژوهشگر و مدرس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در یادداشتی آورده است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

ای معمار بلند مرتبه انقلاب ایران اسلامی حضرت روح الله روحت شاد که با بر پایی انقلاب اسلامی دانشگاهی را بنیان نهادی که قریب به۵۰ میلیون دانش طلب در نشست مناظره نامزدهای ریاست جمهوری به مدت ۴ ساعت در هر نشست ماهیت انقلاب اسلامی را به جهان صادر کردند و برای جهانیان کلاس دستاوردها و خون آوردهای انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشته اند همچنان‌که شهید رئیسی در مدت ۳۳ماه چنان با سبک تقوای سیاسی و اجتماعی خود آن فراموش شده دیرینه یعنی سیاست عین دیانت پیشتاز شهید مدرس را حیات دوباره بخشیدند و رئیس جمهور تراز و الگوی انقلاب اسلامی شدند و پشت پرده ایده‌پردازی نظام نئولیبرال یا همان سلطه بازار و تجارت آزاد و مالکیت خصوصی قدرتمندان را بدون ترس و دودلی افشاء کردند؛ اکنون در بستر حاصل از شهادت رئیس جمهور مغتنم و تراز شعارهای انقلاب اسلامی و نیز انتخابات زود هنگام شاهد گفتمان هایی از نامزدهای منتخب شورای نگهبان هستیم که تبیین آن جهت ایصال به انتخاب اصلح را لازم و ضروری می کند از همین رو می طلبد یک طبقه بندی از ادبیات مشتاقان به خدمت در چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را در به گونه‌ای در اختیار داشته باشیم که بتوانیم خردورزانه و خداپسندانه از آنان حمایت کنیم.

معیارهای اصلح شناختی از منابع اسلام ناب

توصیه های امام علی علیه السلام در نامه ۵۳ نهج البلاغه به مالک اشتر نخعی:

۱- با دانشمندان و حکیمان فراوان گفتگو کن

۲- کسی را برگزین که از کارهای بزرگ نترسد.

۳- برای بررسی وضعیت مردم دور از دسترس؛ پیش قدم باشد

۴- توجه به عامه مردم بیشتر از خواص و نزدیکان باشد.

۵- از وعده دادن های دو پهلو پرهیز کن

۶-کارها را در وقت معین به انجام برسان

۷- از مردم روی مپوشان تا از امور مملکت بی خبر نمانی

۸- در دیدار با مردم از خود پسندی و تنگ حوصلگی بپرهیز

۹- از صلح طلبی دشمنان روی نگردان اما مراقب آنها باش

معیارهای اصلح شناختی از منابع اسلام ناب:

  1. باورمندی به سیاست عین دیانت
  2. اعتقاد بر هم پوشانی علم و ایمان
  3. پیوستگی دیپلماسی و میدان
  4. حال افراد میزان قضاوت برای تقاضای آنان
  5. تعریف دشمن انحراف از آرمان
  6. زندگی اشرافی ضد قدرت ملی
  7. اصالت خانوادگی مانع جاسوسی و وطن فروشی
  8. حفظ مقام مادری ضامن کیان خانواده صالح و جوانی جمعیت
  9. پایبندی به تولی و تبری سیاسی
  10. نرمی با انجمن دوستان و شدت با جمع کفار
  11. هدف نمی تواند وسیله را توجیه کند.
  12. همبستگی تخصص واقعی با تعهد حقیقی
  13. وابستگی دین و زندگی در مدیریت جهادی
  14. باورمندی مداوم به ممنوعیت سلطه کافر بر مسلم
  15. مسئولیت پذیری اجتماعی یک تکلیف الهی است.
  16. احترام به زنان با رعایت حقوق شرعی و قانونی آنان

با توجه به معیارهای ارائه شده فوق الذکر ۶ نامزدهای ریاست جمهوری با ادبیات ارائه شده از آنان در گروه های زیر طبقه بندی می کینم؟

الف- نامزدهایی که قصد دارند با آرمانهای شهدا و برنامه‌های جهادی و نیز منظومه موفق امامین انقلاب اسلامی که دشمن از آن در هراس است و همچنین توفیق من الله دو رئیس جمهور شهید انقلاب اسلامی کارها و برنامه های خود را پیگیر و دنبال کننده باشند که ادبیات و جمله سازی این گروه عبارت است:

۱- اقتصاد از فرهنگ قابل تفکیک نیست

۲- نباید اقتصاد را به سیاست های سند سازان بین المللی گره زد

۲- نگاه به درون مانع از طمع دشمن به درون می گردد

۳- از ظرفیت های درون لازم است به احسن وجه استفاده کنیم

۴- بسترهای رانت خواری به ویژه بسته سازی برای آقازاده ها و دست اندازی های منتهی به سوی عامل تورم باید حذف گردد.

۵- استقلال از معیشت جدا نیست

۶- شهادت در راه خدمت برترین افتخار است

۷- منافع ملی مقدم بر منافع فردی و حزبی

۸- ملازمه سبک مدیریت اقتصاد با فرهنگ سازی آن

۹- باورمندی بر اینکه دشمن در برابر قدرت برتر و برابر عاقل می شود

۱۰- مشارکت مردم مصونیت ساز و رشد آفرین است

۱۱- هزینه مقاومت قابل مقایسه با هزینه تسلیم پذیری نیست

۱۲- از مستضعفان در سراسر جهان باید دفاع کرد

۱۳- کیفیت آرای مردم مقدم بر کمیت آن است

۱۴- حمایت از حقوق و حریم زنان با ایجاد امنیت خانوادگی و اجتماعی

ب- نامزدهایی که در مهرورزی از خالق هستی پیشی گرفته و می خواهند تمام موافق و مخالف را آنچنان در یک سبد وسیع جای داده که همگان راضی باشند و همچنین قلبشان برای محرومین جامعه به ویژه عفاف و حجاب زنان و دختران تمام ساحتی و با عاطفه کلان در سوز و گداز است و از همه مهمتر قصد دارند شعارهای جهانی مهدی صاحب الزمان(عج) را قبل از ظهور محقق کنند و نیز با تفکیک علم از تجربه بر این باورند که کارشناسی را برتر دانسته و قصد دارند پنهان و آشکار جامعه را با ظاهر گرایی مدیریت کرده و در مقابل استکبار به قانون برد برد مستمر برسند و همچنین تخصص های علمی اشخاص را به تبیعت از غرب فصل الخطاب مشکلات کشور می دانند.

اعضای این گروه و همچنین سمت و سوی جمله بندی هایی که به مخاطبان خود آدرس هایی می دهند عبارتند از:

۱- حق همه را می گیریم

۲- نظرات مورد تأیید علم و کارشناسان را دنبال می کنیم

۳- با جهان رابطه بر قرار می کنیم

۴- همه گروهها را به کار می گیریم

۵- کارشناسانی که سفارشی و ناکارآمد هستند را کنار می گذاریم

۶- بر این باوریم که همه دولت ها هم خدمت داشته و هم مشکلات

۷- تحریم ها را فقط با ارتباطات بین المللی می توان حل کرد

۸- دولت سیزدهم محبوب است ولی مشکلاتی زیادی دارد

۹- چرا معلم باید با اسنپ کار کند و بازنشسته ها خجالت زده

۱۰- تا سرمایه خارجی نیاید تولید و رشد حاصل نمی گردد

۱۱- منافع حزبی و خانوادگی مقدم بر منابع ملی

۱۲- کمیت آراء مردم مقدم است بر کیفیت آنان

۱۳- حمایت از زنان با آزادی عفاف و حجاب آنان

مضامین و معارفی از اسلام ناب که می تواند ادعای دو گروه را راستایی آزمایی کند عبارتند از:

- مضامین دعای عرفه:

کلید واژه های در این فراز از دعای عرفه مانند: (رحم؛ دوله ائمه کفر؛ ظلمات ثلاث) به انسان شناسی کدامین نامزدها در مناظرات می تواند نزدیک باشد.

«همواره کوچ‌کننده بودم از صلبی به رحمی، در ایام گذشته و قرن‌های پیشین، از باب رأفت و مهربانی و احسانی که به من داشتی، مرا در حکومت پیشوایان کفر، آنان‌که پیمانت را شکستند و پیامبرانت را تکذیب کردند، به دنیا نیاوردی، ولی زمانی به دنیام آوردی به خاطر آنچه در دانش و آگاهی‌ات برایم رقم خورده بود و آن عبارت بود از هدایتی که مرا برای پذیرفتن آن آماده ساختی و در عرصه گاهش نشو و نمایم دادی و پیش از آن هم با رفتار زیبایت و نعمت‌های کاملت بر من مهر ورزیدی، در نتیجه وجودم را پدید آوردی از نطفه ریخته شده و در تاریکی‌های سه‌گانه میان گوشت و خون و پوست جایم دادی؛»

- مضامین عید قربان:

سنّت قربانی در روز عید قربان نیز یادبود رخداد ذبح اسماعیل است. حضرت ابراهیم بنابر رؤیایی که دیده بود مأمور قربانی کردن فرزندش شد. در هنگام قربانی، ابراهیم پیشانی پسرش را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر حلق او گذارد؛ اما کارد گردن او را نبرید و سرانجام هنگامی که پدر و پسر تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان الهی را نشان دادند، خداوند عمل او را قبول نمود و ابراهیم به جای قربانی فرزندش قوچی را که جبرئیل آورده بود، قربانی نمود. بنابر برخی روایات، تمام حیواناتی که در سرزمین منا در روز عید قربان ذبح می‌شوند؛ فدیه حضرت اسماعیل هستند. (سوره صافات، آیه۱۰۴-۱۰۵؛ کلینی، الکافی، ۱۴۰۷، ج۴)،

حکمت تربیتی در واقعه ذبح حضرت ابراهیم خلیل الرحمن آن نامزدهایی را حمایت می کند که سلطه حب زن و فرزند بر آنها حکمرانی نداشته باشد چراکه اگر خودشان هم به فساد ویژه خواری و دست اندازی اطرفیان آگاه و عالم و گریزان باشند و لکن جاذبه قلبی و چهره مهرورزی فرزندان سببی و نسبی و سفارشی بر آنها سلطنت خواهد شد.

- فلسفه خاتم بخشی حضرت امام علی علیه السلام

مفسران شأن نزول آیه «إِنّما وَلیکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یقِیمُونَ الصَّلوةَ و یؤتُونَ الزَّکوة و هُم راکِعونَ؛ ولیِّ شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته، در رکوع زکات می‌دهند.»(سوره مائده، آیه۵۵.) مشهور به آیه ولایت را ماجرای خاتم‌بخشی حضرت علی(ع) می‌دانند. بر اساس برخی روایات، روزی فقیری وارد مسجد پیامبر شد و تقاضای کمک کرد؛ اما کسی چیزی به او نداد. او دست خود را به‌سوی آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضای کمک کردم؛ اما کسی به من چیزی نداد. در همین حال، علی(ع) که در حال رکوع بود، به انگشت کوچک دست راست خود، اشاره کرد، فقیر نزدیک آمد و انگشتر را از دست او بیرون آورد.

با توجه به رخداد خاتم بخشی کدامین نامزدها اگر پیروز انتخابات گردند صدای فقرا را شنوا خواهند بود و به بهانه های عبادی و یا سیاسی و اجتماعی و غیره توجیگر نخواهند بود؟ جواب را می توانیم از سابقه میدان و دیپلماسی مشتاقان خدمت در پست ریاست جمهوری جویا شویم.

- مضامین خطبه غدیریه:

چرا اوصاف علوی برخی از نامزدهای با نظام غربی مقایسه و مورد تمسخر و بهانه عقب ماندگی و مشکلات کشور معرفی می گردد.

«و من از جبرئیل درخواستم که از خداوند سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید. زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسی ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم؛ همانان که خداوند در کتاب خود در وصفشان فرموده: «به زبان آن را می گویند که در دل هایشان نیست و آن را اندک و آسان می شمارند حال آن که نزد خداوند بس بزرگ است.»

«و نیز از آن روی که منافقان بارها مرا آزار رسانیده تا بدانجا که مرا اُذُن [سخن شنو و زودباور نامیده اند]، به خاطر همراهی افزون علی با من و رویکرد من به او و تمایل و پذیرش او از من، تا بدانجا که خداوند در این موضوع آیه ای فرو فرستاده: «و از آنانند کسانی که پیامبر خدا را می آزارند و می گویند: او سخن شنو و زودباور است. بگو: آری سخن شنو است. - بر علیه آنان که گمان می کنند او تنها سخن می شنود - لیکن به خیر شماست، او (پیامبر صلی الله علیه و آله) به خدا ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق می کند و راستگو می انگارد.»

آیا نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از این وصف مدیریتی حضرت امام علی علیه السلام قادرند پیروی کنند؟

نامزد اصلح و مدیریت شکم

اگر می خواستم می توانستم از عسل پاک و از مغز گندم و بافته های ابریشم برای خود غذا و لباس فراهم آورم، اما هیهات که هوای نفس بر من چیره گردد و حرص و طمع مرا وا دارد که طعام های لذیذ برگزینم، در حالی که در حجاز یا یمامه کسی باشد که به قرص نانی نرسد، و یا هرگز شکمی سیر نخورد، و یا من سیر بخوابم و پیرامونم شکم هایی که از گرسنگی به پشت چسبیده، و جگرهای سوخته وجود داشته باشد، یا چنین باشم که شاعر گفت :این درد تو را بس که با شکم سیر بخوابی و در اطراف تو شکم هایی گرسنه و به پشت چسبیده باشد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha