دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ |۲۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 1, 2024
آشنایی با کتاب"کتاب تبلیغ در منطقه آزاد"

حوزه/ کتاب تبلیغ در منطقه آزاد در هفت فصل و در ۲۰۰ صفحه به قلم سید محمد حسین اخوان و به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام در سال ۱۴۰۳ روانه بازار شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، تجربه نگاری عبارت است از توانایی، دانایی و مهارت‌هایی که در مواجهه با یک رخداد و حل مسئله مربوط به آن (به صورت فردی، گروهی، یا با مشاهده) از طریق تدبیر و تصمیم (در یک مقطع زمانی خاص) حاصل و به نتایج و دستاوردها و پیامدهایی می‌انجامد.

دانش تجربه‌نگاری از این جهت اهمیت دارد که باعث افزایش امکان عملکرد و افزایش دانش و یادگیری در رشته‌های مختلف و نیز غنی‌سازی دانش بومی می‌شود و اشتراک‌گذاری دانش سازمانی و رشته‌ای را نیز ممکن می‌کند.

ثبت (مکتوب نمودن)، گردآوری، تنظیم و تدوین، دسته‌بندی و نگهداری اطلاعات و مفاهیمی که خود از فعالیتی هدفمند، دقیق و منظم حکایت دارد از جمله مراحل تجربه‌نگاری است.

پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام، در رویکرد جدید خود در حال گردآوری تجربه‌های ناب تبلیغی است که در قالب کتاب ارائه کند تا الگوهای فراگیری را در این حوزه، به جامعه خاص و عام مخاطبان خود تقدیم نماید.

مجموعه‌ای از این کتاب‌ها اکنون پس از تحقیق و پژوهش، به چاپ رسیده که هر کدام داستان شیرینی دارند و هر یک روایتی است از تلاش‌های جهادی. این کتاب‌ها البته داستان و خاطره و روایت نیستند! تجربه‌نگاری‌های علمی با روش‌های پژوهشی هستند که می‌توان از آن‌ها قالب‌گیری کرد، تقاطع‌گیری کرد، الگوی فراگیر ساخت و حتی بایدها و نبایدها را استخراج کرد و در عین حال از خواندن آن لذت برد.

«قدقامت المدرسه»، «تبلیغ در منطقه آزاد» و «رخصت»، از نخستین منشورات تجربه‌نگاری در این حیطه است که دانه به دانه آن‌ها را مرور می‌کنیم.

کتاب تبلیغ در منطقه آزاد، در واقع خودتجربه‌نگاری یک مبلغ است به نام سید محمد حسین اخوان که خواسته تجربیات خود را مدون کرده و درقالب کتاب ارائه دهد.

این اثر یک محصول دانشگاهی یا پژوهشی به معنای کتابخانه‌ای نیست اما یک تجربه پژوهشی است. انگار کسی خود را کاویده باشد!

هزاران طلبه و فاضل حوزوی بارها به تبلیغ اسلام رفته‌اند و سال‌ها تجربه دارند اما کم‌تر کسی آن تجربه‌ها را نوشته است. اگر هم چیزی نوشته شده یا مصاحبه شده، ذکر خاطرات بوده است.

ما در این کتاب با زوایا و ابعاد مختلفی از تبلیغ مواجه می‌شویم که آن هم برای یک نفر پیش آمده نه هزاران نفر. یعنی کتاب بر اساس تجربیات دیگران گردآوری نشده است.

برای روشن شدن بهتر این تفاوت لطیف، کافی است فهرست کتاب را ببینیم و با سرفصل‌های آن آشنا بشویم که زیر هر عنوان هم ده‌ها موضوع ریز چیده شده است.

تعامل با اقشار، جریان‌سازی، کادرسازی، شبکه‌سازی و گفتمان‌سازی، بحران‌ها و مشکلات، آسیب‌شناسی تبلیغی، راهکارها و راهبردها، عنوان هفت فصل این کتاب هستند که به خوبی نشان می‌دهد با یک اثر پرفایده روبرو هستیم و بسیاری از ریزموضوعات مورد نیاز ما را در خود گرد آورده است.

مثلاً در فصل نخست، به اقشار مختلف پرداخته است: جوانان، داش‌مشدی‌ها، روشن‌فکران، مخالفان سیاسی، ملی‌گراها، پیرمردان، افراطی‌ها و معلمان.
در بخشی از این فصل می‌خوانیم: حزب‌اللهی‌های تندرو ... من بهترین کاری که در مقابل با آن‌ها داشتم، دوری از این قشر بود، چرا که دائم با تندروی‌هایشان برای فرد هزینه اجتماعی ایجاد می‌کنند. و یا: جریانی شکل گرفته بود متأثر از فرقه انحرافی شیرازی و مروج لعن‌کشی، قمه‌زنی، نقد و کنایه به رهبر و نظام... برخوردمان با این‌ها به دو شکل بود؛ اول روشنگری، دوم تقابل مستقیم.
در فصل دوم هم انواع و اقسام فعالیت‌های تشکیلاتی و مذهبی مورد توجه قرار گرفت است. در این بخش می‌خوانیم: با اضافه شدن مهدکودک هیئت، خردسالان و کودکان به هیئت بیشتر علاقه‌مند شدند و خانواده‌ها بیشتر در زمان هیئت، آرامش لازم جهت توجه به سخنرانی و توسل را داشتند.

همچنین این مبلغ فعال درباره تأثیر ماهواره می‌نویسد: حتی بچه‌ها برنامه کودک را از ماهواره تماشا می‌کنند ... پس از توجه دادن و روشن‌گری و برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی در موضوع آسیب‌های ماهواره، به مرور برخی متدینان و افرادی که نگران سلامتی روحی فرزندانشان بودند ماهواره را کنار گذاشتند. در جلسه‌های بانوان و اولیا دائم به آسیب‌های ماهواره اشاره می‌کردم و خیلی از آنان به مرور ماهواره را در زندگی‌شان حذف یا محدود کردند.

کتاب تبلیغ در منطقه آزاد در هفت فصل و در ۲۰۰ صفحه به قلم سید محمد حسین اخوان و به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام در سال ۱۴۰۳ روانه بازار شده است.

برای تهیه کتاب «تبلیغ در منطقه آزاد» به لینک http://pbshop.ir/__p-p-644.aspx مراجعه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha