سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ |۲۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 2, 2024
خانواده

حوزه/ اگر روش‌های اسلامی رواج پیدا کند، خانواده ها مستحکم خواهد شد؛ آن خانوادهای که جهات اسلامی را رعایت می‌کنند، اینها غالباً خانواده‌هایی محکم‌تر، بهتر، قوی‌تر و محیط امن تری برای فرزندان و کودکان خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یازدهم تیرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز خانواده نامگذاری شده است و به همین مناسبت، گزیده‌ای از بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری در رابطه با خانواده و شاخصه‌های خانواده ایرانی_اسلامی تقدیم شما فرهیختگان خواهد شد:

* سلول اصلی پیکره اجتماع


همچنان که بدن انسان از سلولها تشکیل شده که نابودی و فساد و بیماری سلولها بطور قهری و طبیعی، معنایش بیماری بدن است و اگر توسعه پیدا کند به جاهای خطرناکی برای کل بدن انسان منتهی می‌شود، همین طور جامعه هم از سلولهایی تشکیل شده، که این سلولها خانواده‌اند.

هر خانواده‌ای یکی از سلولهای پیکره‌ی اجتماع و بدنه‌ی اجتماع است.

وقتی اینها سالم بودند، وقتی اینها رفتار درست داشتند، بدنه‌ی جامعه، یعنی آن پیکره‌ی جامعه سالم خواهد بود.«خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۸/۳/۱۳۸۱»

* خانواده سالم؛ جامعه سالم

تشکیل بنای خانواده، یک نیاز اجتماعی است، اگر چنانچه در یک جامعه‌ای، خانواده‌ها درست بودند، سالم بودند، استحکام داشتند، تزلزل نداشتند، حدود و ثغور خانواده محفوظ بود، این جامعه می‌تواند به خوبی اصلاح بشود.افرادش می‌توانند رشد فکری پیدا کنند و از لحاظ روحی کاملاً سالم باشند، می‌توانند انسانهایی بدون عقده باشند.«خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۱۱/۵/۱۳۷۴»

* سازش و اعتماد؛ موتور محرک خانواده

از هر چیزی که محیط خانواده را متشنج و دچار افسردگی و هیجانهای بی‌مورد نماید، اجتناب کنید. هم زن و هم مرد بنا را بر سازش و همزیستی و همراهی بگذراند.

آنچه در خانواده خیرات وجود دارد، مال زن و شوهر است و در نهایت مال فرزندان است، مال یک طرف نیست.

اگر خدای ناکرده در محیط خانواده بی‌محبّتی و عدم اطمینان و صمیمیت باشد، رنجش مال هر دو طرف است. «خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۶/۹/۱۳۷۶»

* رمز ماندگاری خانواده

در بنا و تشکیل خانواده و در حفظ خانواده، باید این احکام اسلامی را رعایت کرد تا خانواده باقی بماند.

شما در خانواده‌های متدین که زن و شوهر به این حدود اهمیت می‌دهند می‌بینید که سالهای متمادی با هم زندگی می‌کنند. محبّت زن و شوهر به یکدیگر باقی می‌ماند و جداییشان از هم سخت است و دل در گرو محبت یکدیگر دارند.

این حسن و این محبتهاست که بنای خانواده را ماندگار می‌کند و لذا اسلام به این چیزها اهمیت داده است.«خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۲۳/۱۲/۱۳۷۹»

* اسلام بهترین وسیله حفظ بنیان خانواده

اگر روشهای اسلامی رواج پیدا کند، خانواده ها مستحکم خواهد شد.

همچنانکه در گذشته های ما – نه در دوران منحوس پهلوی – آن وقتهایی که هنوز ایمان مردم سالمتر و کاملتر و دست نخورده‌تر بود، در زمان قدیم. خانواده مستحمکتر بود.زن و شوهر به هم علاقه‌مندتر بودند، فرزندان در محیطهای امن و امان بیشتری پرورش پیدا می‌کردند.

حالا هم راه همین است. آن خانوادهای که جهات اسلامی را رعایت می‌کنند، اینها غالباً خانواده‌هایی محکم‌تر، بهتر، قوی‌تر و محیط امن تری برای فرزندان و کودکان خواهند بود.«خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۱۵/۱/۱۳۷۸»

* نقش خانواده در انتقال فرهنگ‌ها

اگر نسلها بخواهند فرآورده‌های ذهنی و فکری خود را به نسلهای بعدی منتقل کنند و جامعه از گذشته خودش بخواهد سود ببرد، این فقط با خانواده ممکن است.

در محیط خانواده است که اول بار همه‌ی هویت و شخصیت یک انسان بر اساس فرهنگ آن جامعه شکل می‌گیرد و این پدر و مادرند که به طور غیرمستقیم و بدون اینکه خود آنهاتصنعی به کار ببرند، به طور طبیعی محتوای ذهن و فکر و عمل و معلومات و اعتقادات و مقدسات و اینها را به نسل بعدی منتقل می‌کنند.«خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۱۵/۱۰/۱۳۷۹»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha