سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ |۲۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 2, 2024
تصاویر/آیین افتتاح دفتر مجمع خطبا اصحاب و الصاحب در قم

حجت الاسلام عابدینی با بیان زیبایی نامگذاری روز مباهله به روز خانواده و اهمیت این روز نزد علمای اسلام و آمادگی آن‌ها برای مباهله با مخالفان اسلام گفت: این نگاهی درباره مباهله است که قدر آن را خوب بدانیم و عظمتش برایمان کم جلوه نکند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عابدینی استاد حوزه علمیه قم در مراسم افتتاحیه دفتر مجمع خطباء اصحاب الصاحب در خصوص روز مباهله گفت: نکاتی از روز مباهله در کتاب المراقبات بیان شده و ما بایستی نسبت به این نکات دقت کنیم.

وی افزود: نظر علامه این است که شأن نزول هیچگاه مخصص نیست و یک مصداق است و همیشه آیه و آنچه که درباره نظام روایات داریم، تخصیص به شأن نزول نمی‌خورد؛ اما قرآن کریم دائماً شأن نزول دارد و گاهی بعضی آیات چند شأن نزول دارند که آنها مصداق هستند و گاهی آیه به سابق عطف می‌شود و آن هم که حین و بعداً واقع شده نیز آیه شأن نزول آن هست.

حجت الاسلام عابدینی با اشاره به گستره و اهمیت روز مباهله خاطرنشان کرد: روز مباهله هم اثبات نبوت پیامبر و هم اثبات ولایت امیرالمؤمنین بود که حتی مأمون از امام رضا (ع) می‌پرسد که اکبر آیه درباره امیرالمؤمنین چیست که حضرت می‌فرماید آیه مباهله با اینکه آیه مباهله شأن نزولش دربرابر مسیحیان و اثبات نبوت بوده؛ اما در عین حال در ثبوت ولایت بینظیر است.

وی با بیان تفاوت برهان با احتجاج در نظر علامه طباطبایی ادامه داد: جریان مباهله از سنخ احتجاجات عینی است و وقتی که قرار بود ملاعنه صورت بگیرد و مسیحیان صحنه را دیدند، ترسیدند و نوعی چک سفید امضاء دادند که شما هرچه بگویید را ما قبول داریم.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه تفسیر آیه مباهله بیان داشت: کاذب فقط این نیست که یک بار تکذیب کرده باشد، به تعبیر آیت الله جوادی اینجا صدق مخبری است نه صدق خبری. کذب مخبری یعنی می‌دانست حقیقت چیست و خلاف را بیان کرد. مخبر دروغگوست ولی خبر می‌تواند صادق باشد و کذب مخبری اشد از کذب خبر است.

وی افزود: منظور از ابنائنا جمع است؛ اما اینکه امام حسن و امام حسین دو نفر هستند؛ در ادبیات عرب یعنی انحصار را می‌رساند و نیز نسائنا نیز جمع است؛ اما اینکه فقط حضرت زهرا (س) را می‌آورد نیز دلالت بر انحصار می‌کند و همچنین کلمه انفسنا نیز با حضور حضرت علی (ع) دلالت بر انحصار برای ایشان دارد.

حجت الاسلام عابدینی با بیان زیبایی نامگذاری روز مباهله به روز خانواده و اهمیت این روز نزد علمای اسلام و آمادگی آن‌ها برای مباهله با مخالفان اسلام گفت: این نگاهی درباره مباهله است که قدر آن را خوب بدانیم و عظمتش برایمان کم جلوه نکند و در طلوع شمس غدیر گم نشوند و اینها حیف هستند و عظمت دارند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت انتخابات با بیان تفسیری از آیه «وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا ۗ وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ» گفت: اگر امروز به عنوان حقیقتی که احساس می‌کنیم باید توجه کنیم تا مرز قتال آماده فعالیت برای کشور باشیم؛ یقیناً با چنین آمادگی هیچگاه از درون سستی نخواهیم داشت و سستی را نیز به بیرون نشان نخواهیم داد.

حجت الاسلام عابدینی افزود: ما باید به عنوان مومنین در نظام اسلامی و کسانی که مردم را شوق ایجاد می‌کنند باید در درون کاملاً قوی باشیم و در درون و بیرون احساس قوت ایجاد کنیم؛ لازمه این نگاه آن است که به حاکمیت به عنوان زمینه سازی ظهور نگاه کنید که قدم و اثر حرکت با این نگاه بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha