یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 21, 2024
روز مباهله

حوزه/ بیست و چهارم ذی الحجه سالروز تاریخی مباهله است که در سال ۱۰ هجری قمری بنا به دستور خداوند در قرآن کریم، بین پیامبر اسلام، و نصارای نجران، قرار بود واقع شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم شفاهی در یادداشتی ضمن تشریح موضوع مباهله و ابعاد آن، این واقعه‌ را یکی از مهم‌ترین اسناد حقانیت اهل بیت(ع) برشمرد و بر ضرورت بزرگداشت آن تأکید کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

بیست و چهارم ذی الحجه سالروز تاریخی مباهله است که در سال ۱۰ هجری قمری بنا به دستور خداوند در قرآن کریم، بین پیامبر اسلام، و نصارای نجران، قرار بود واقع شود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، وقتی ادعای پیامبری و رسالت نمود، مسیحی های همجوار و نجران، منکر واقعیتی شدند که در تورات و انجیل پیش بینی شده بود. آنها دین مسیحیت را بر حق داشته و ادعای پیامبر اسلام را نمی پذیرفتند.

خداوند با نزول آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران، دستور مباهله را صادر نمود.

مباهله یعنی: دو طرفی که هر کدام خود را به حق و طرف دیگر را باطل می دانند به صحرا بروند و طرف خود را نفرین نموده تا حق آشکار شود.

قرار مباهله گذاشته شد. بزرگ مسیحیان نجران به پیروان خود گفت: اگر فردا محمد برای مباهله با خدم، حشم و مردم آمد، معلوم خواهد شد که بر باطل است.

اگر با خانواده، نزدیکان و عزیزانش آمد، او بر حق خواهد بود.

فردای قرار مباهله همه منتظر بودند تا ببینند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با چه کسانی به میدان مباهله می آید، ناگهان دیدند: پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله با پسر عمه اش، امیر المومنین علی علیه السلام، بی بی دو عالم فاطمه زهرا سلام الله علیها و دو کودک به نام حسن و حسین علیهم السلام، پا به میدان مباهله گذاشتند.

بزرگ نصارای نجران، چون این افراد را با پیامبر صلی الله علیه و آله، دید از مباهله نمودن دست کشید و گفت: من چهره هایی را می بینم که اگر از خدا بخواهند، کوه از جایش کنده خواهد شد. نباید مباهله کنیم. قرار شد با پرداخت مالیات و جزیه در کنار مسلمانان با مسالمت زندگی کنند.

آنچه از آیه مباهله فهمیده می شود:

۱- امیر المومنین علی علیه السلام، به عنوان " نفس" و جان پیامبر صلی الله علیه و آله، مطرح شده است. یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، و علی علیه السلام، مثل دو جان در یک بدن هستند. با دقت در کلمات این آیه شریفه می توان فهمید که جان پیامبر باید جانشین او باشد نه کسان دیگر.

۲- این آیه شریفه یک سنت جاهلی را که فرزند دختر را فرزند نمی دانست، باطل نموده و نوه های دختری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، امام حسن و امام حسین علیهما السلام را فرزندان پیامبر معرفی می نماید.

۳- در آین آیه جایگاه و منزلت اهل بیت پیامبر علیهم السلام، برای چندمین بار در قرآن کریم، بیان شده است و بر اهمیت و منزلت اجتماعی اهل بیت علیهم السلام و خانواده تاکید شده است.

داستان مباهله سند متقن حقانیت دین مبین اسلام، پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله، اهل بیت علیهم السلام و پیروان راستین آنها در عالم هستی است.

در مباحث اختلافی بین ادیان الهی و مذاهب اسلامی، بعد از گفتگو، مباحثه و جدال احسن، اگر دو طرف به جایی نرسیدند، می توانند از مباهله استفاده نمایند تا حق و واقعیت برای دیگران ثابت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha