پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
عظیمی

حوزه / یک تهیه‌کننده سینما گفت: موضوعات دینی را تنها در یک گونه مورد توجه قرار نمی‌دهند بلکه می‌توان در تمامی گونه‌های سینمایی از آن بهره برد.

مهدی عظیمی میرآبادی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه توجه به گیشه یکی از شاخص های رونق سینماست، با این حال رویکرد آثار به ارزش‌های والای انسانی و دینی اهمیت برجسته ای دارد گفت: در سینما، توجه به گیشه ضرورتی درست و بجا است و البته برای رسیدن به آن، چارچوب‌هایی هست که اگر رعایت شود؛ آثار مثبت فراوانی را بر جای می گذارد. نظام اسلامی و دینی مستقر در ایران، که اساسا بنا را بر اخلاق و تربیت گذاشته، امور مرتبط با فرهنگ و هنر و به ویژه فیلم و سینما را متناسب با این شاخصه مورد مداقه قرار داده، بیش از آن که به تیراژ و گیشه و گستره توزیع و پخش فکر کند، به تاثیرات فرهنگی و اجتماعی آن در نسبت با اخلاق، قانون، دین، و اسلام معطوف شده است. پر واضح است که فیلم و سینما به عنوان یک هنر-صنعت، در همه جای دنیا ابزاری برای تبلیغ موضوعات و مفاهیم مطلوب است. طبیعی است که ما نیز می توانیم از این ابزار بهره لازم را ببریم.

وی افزود: برخی مواقع از افرادی شنیده می‌شود که موضوعات دینی، ارزشی و انقلابی در فیلم و سینما به طور خاص توانایی جذب مخاطب و برقراری ارتباط با او را ندارد و نمی تواند آنان را به سمت خود بکشاند و اصطلاحا! گیشه داشته باشد. معلوم است که این گزاره اشتباه است. مقوله «موضوعات» به تنهایی در فیلم، قادر به جذب یا دفع مخاطب نیست، بلکه جذب یا دفع مخاطب به موارد دیگری مربوط است که «ضعف در پرداخت و ارائه ی موضوع» از آن جمله است. به باور من اگر بتوانیم با زبانی جذاب، پرکشش، و عمیق، با توجه به توان مخاطب در درک مفاهیم، اطلاعات، تشبیهات، تنبیهات، و استعارات مطرح شده در فیلم، به هر موضوعی از جمله دین پرداخته شود، اتفاق‌های خوبی در گیشه رقم خواهد خورد. برای اثبات این ادعا پیشنهاد می کنم فیلم های سینمایی ایرانی که مثلاً در دهه های ۶۰ و ۷۰ تولید شده، مورد بررسی قرار گیرد؛ فیلم‌هایی که همچنان جزو آثار پرمخاطب هستند.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه همه ی ژانرهای سینمایی قادرند آموزه‌های دینی و انقلابی را مورد توجه قرار دهند، بیان کرد: موضوعات دینی و انقلابی تنها در یک گونه یا قالب موفق نیست، بلکه در همه ژانرها، سبک ها، ساختارها هم می توان مفاهیم دینی را مورد توجه قرار داد. حتی ژانر کمدی می تواند موضوعات دینی را به شکلی زیبا مورد توجه قرار دهد. دیده ایم که فیلم هایی مثل «لیلی با من است»، «اخراجی ها» و... که چگونه زبان طنز و کمدی به یاری موضوعات دفاع مقدسی آمده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از گونه‌های اصلی در سینما «کودک» است که متأسفانه به آن توجه کافی صورت نمی¬گیرد. ژانر کودک می تواند زیربنای دیگر گونه‌های سینمایی باشد. اگر بتوانیم در این حوزه موضوعات دینی را به شکلی شایسته مورد توجه قرار دهیم در حقیقت توانسته‌ایم مخاطب سال‌های بعد سینما را هم به سمت آموزه‌های ارزشی هدایت کرده ایم؛ البته باید توجه داشت که بیان ارزش‌های دینی برای کودکان باید از زبان کودکانه بهره برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: امروزه سکوها و پلتفرم‌های اینترنتی رشد بسیاری پیدا کرده و مورد توجه مردم قرار گرفته اند. اگر در این عرصه نیز سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد و به ویژه فیلم‌ها و سریال‌های خارجی نیز متناسب با فرهنگ بومی و دینی ما انتخاب، آماده سازی، و نمایش داده شود؛ و از طرف دیگر، تولیدات داخلی هم مروج خشونت و بد اخلاقی نباشد، نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha