جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ |۲۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 5, 2024
حسینی همدانی

حوزه/ امام‌جمعه کرج با بیان اینکه نتیجه انتخابات ایران در صورت مشارکت بالا دل دوستان را شاد و دشمنان را ناکام می‌کند، گفت: مشارکت بالا قدرت تعامل داخلی و خارجی رئیس‌جمهور را بالا می‌برد. رأی بالا برای رئیس‌جمهور هرکسی که باشد مهم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرج، حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه پانزدهم تیرماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج ضمن تذکر به مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، بیان داشت: خیلی امید به این داشتیم که مشارکت نوبت اول با آن هجمه‌ای که شد گسترده‌تر باشد؛ اما ان‌شاءالله این نوبت شاهد مشارکت بالاتری باشیم.

مشارکت بالا قدرت تعامل داخلی و خارجی رئیس‌جمهور را بالا میبرد

امام‌جمعه کرج با بیان اینکه نتیجه انتخابات ایران در صورت مشارکت بالا دل دوستان را شاد و دشمنان را ناکام می‌کند، گفت: مشارکت بالا قدرت تعامل داخلی و خارجی رئیس‌جمهور را بالا می‌برد. رأی بالا برای رئیس‌جمهور هرکسی که باشد مهم است.

وی با تأکید بر اینکه ناراحت و نگران بودن افراد، چاره‌اش رأی ندادن نیست، افزود: با هر فکر و عقیده‌ای که هستید برای اقتدار و امنیت و عزت کشور در این عرصه وارد شوید؛ و به اصلح رأی دهید؛ و دیگران را هم تشویق کنید.

عاشورای امام حسین علیهالسلام یک مکتب انسان‌ساز است

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی در بخش دیگر از بیانات خود، به مناسبت آغاز ماه محرم‌الحرام، بیان داشت: محرم و عاشورای امام حسین علیه‌السلام یک مکتب انسان‌ساز است. هرسال پرشورتر از سال قبل دگرگونی ایجاد می‌کند؛ و انسان‌های زیادی به‌واسطه محرم متحول شدند.

نقش تبیینی امام سجاد و زینب کبری سلام‌الله‌علیهما؛ یکی از مهم‌ترین عوامل مانایی نهضت امام حسین علیهالسلام

وی یکی از مهم‌ترین عوامل مانایی نهضت امام حسین علیه‌السلام را نقش تبیینی امام سجاد و زینب کبری سلام‌الله‌علیهما خواند و گفت: امام سجاد و زینب کبری سلام‌الله‌علیهما در مقاطع مختلف با توجه به شرایط، خطبه‌های خاص خواندند.

وی در ادامه افرادی را که وارد عرصه تبیین می‌شوند مخاطب قرار داد و افزود: در کوفه که مرکز خلافت امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود و احتیاج به معرفی نبود، اهل‌بیت با احتجاج و استدلال رفتار کوفیان را محکوم کردند؛ اما در شام که مردم، اسلام را با حکومت اموی و با معاویه می‌شناختند، خودشان را معرفی کردند؛ و این‌گونه جهات تبیینی را کاملاً رعایت کردند.

مشارکت پایین در انتخابات ناشی از عدم تبیین مسائل برای مردم است

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه حضرت آقا امروز روی تبیین تأکید دارند اظهار داشت: اگر تبیین درست صورت نگیرد و آگاهی مردم بالا نرود و سؤالات آنان پاسخ داده نشود، نتیجه‌اش در انتخابات معلوم می‌شود.

وی مشارکت پایین در انتخابات را ناشی از عدم تبیین مسائل برای مردم عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از عدم حضور برای تبیین نکردن مسائل است. چون شخص سؤال دارد و جواب نگرفته و خودش هم نتوانسته مسائل را تحلیل کند، افراد رندی هم وارد عرصه می‌شوند و با بیان روایت‌های مخلوط و نادرست و عوض کردن جای شهید و جلاد کاری می‌کنند افراد انتخاب درستی نداشته باشند.

مردم کوفه دچار جنگ شدید روایتها بودند

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی در راستای بیان اهمیت جهاد تبیین گفت: مردم کوفه غیر از خصوصیات ذاتی که داشتند، دچار جنگ شدید روایت‌ها و نداشتن تحلیل درست و خواص کج‌فهم و بدفهم بودند؛ که نتیجه شد اربا اربا شدن ریحانه رسول به همراه فرزندان و اصحاب.

وی با تأکید دوباره بر اهمیت جهاد تبیین اظهار داشت: اگر اهمیت ندهیم ‌عده‌ای فرصت پیدا می‌کنند تا با بی‌ادبی ‌تمام سردار ملی را که دنیا و حتی دشمنان به او احترام می‌گذارند را بی‌احترامی‌ کنند؛ و نسبت به نائب‌الامام بی‌ادبی ‌کنند و دل اهل ایمان را به درد ‌آورند.

وی همچنین اظهار داشت: به خاطر انتخابات معذورم که وارد مطلب شوم و الا از مسئله به‌سادگی عبور نمی‌کردم.

اگر تبیین نباشد خدمات گسترده دولت شهید رئیسی زیر سؤال میرود

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه موضوع اهمیت تبیین، به نادیده گرفته شدن خدمات شهید رئیسی اشاره کرد و گفت: اگر تبیین نباشد خدمات گسترده دولت شهید رئیسی زیر سؤال می‌رود و دوره عزت، دوره ذلت و نکبت نامیده می‌شود.

وی افزود: حضرت آقا چند مرتبه تذکر دادند که باید خدمات را برای مردم بیان کرد تا آن خدمات زیر غبار گرانی‌هایی مثل گوشت و مسکن گم نشود.

جلوگیری از استحاله فرهنگی انقلاب اسلامی رسول خدا؛ هدف قیام حسینی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی هدف امام حسین علیه‌السلام را جلوگیری از استحاله فرهنگی انقلاب اسلامی رسول خدا عنوان کرد و گفت: بعد از ۵۰ سال چیزی از انقلاب پیامبر نمانده بود. فقط اسم اسلام بود. نظام امامت و امت تبدیل شده بود به سلطنت و پادشاهی و موروثی بودن. ریشه‌اش هم دنیاطلبی و اشرافی گری، خودخواهی و ریاست‌طلبی و غفلت از آرمان‌ها و ارزش‌هایی بود که رسول خدا آورده بود. اختلاف طبقاتی شدید و مسائل دیگری که اوضاع را به‌هم‌ ریخته بود؛ و امام علیه‌السلام قیام کرد تا جلوی این امر را بگیرد.

وی با بیان کلامی از امام حسین علیه‌السلام، آن را پیامی برای همه تاریخ و انگیزه‌بخش قیام خواند و گفت: امام حسین علیه‌السلام فرمود: «رسول‌ خدا فرموده اگر دیدید کسی حاکم شد که دستورات دین را نادیده می‌گیرد و حلال و حرام خدا را توجه ندارد و عهد خدا را نقض می‌کند و سنت رسول خدا را مخالفت می‌کند، باید قیام کنید و مسیر را به جاده اصلی برگردانید».

خطیب نماز جمعه کرج ریشه اصول انقلاب اسلامی را مکتب امام‌ حسین علیه‌السلام عنوان کرد و بیان داشت: اینکه می‌بینید یکی از اصول انقلاب اسلامی این است که ظلم نکنید و زیر بار ظلم هم نروید چون‌ وصل ‌به مکتب حسینی است.

اولین و مؤثرترین توطئه شیطان علیه انسان، برهنه کردن او بود

وی با بیان اینکه نباید گذاشت فرهنگ دینی از بین برود، به دوران استحاله فرهنگی و دینی در دوران قاجار و پهلوی و فاجعه مسجد گوهرشاد اشاره کرد و گفت: رضاخان قلدر حاکم دست‌نشانده‌ای بود که با همه احکام و مظاهر اسلامی سر ستیز داشت؛ بخصوص در امر حجاب؛ و بهاییت از همان زمان بلکه قبل‌تر تا امروز نقش اصلی را در ترویج بی‌عفتی در جامعه و کشف حجاب دارند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی با توجه به معارف قرآنی، مخالفان و از بین برندگان حجاب و عفاف را شیاطین اعم از جن و انس دانست و گفت: قرآن کریم با صراحت می‌گوید که شیطان و جنودش همه کار می‌کنند تا فساد و فحشا در جامعه مؤمنین توسعه پیدا کند و امنیت اجتماعی از بین برود؛ و قرآن تصریح می‌کند اولین و مؤثرترین توطئه شیطان علیه انسان، این بود که او را برهنه کرد و لباس از تنش درآورد.

وی با اشاره به بیانی از استاد شهید مطهری که «مبارزه با حجاب، صرف مبارزه با یک نماد و سمبل مذهبی و سنتی نیست» اظهار داشت: امروز کشف حجاب در کشورهای اسلامی به‌عنوان ابزار سلطه فرهنگی و بَعد سلطه سیاسی در دست جوامع غربی عمل کرده است؛ و به همین دلیل طرح کشف حجاب در رأس برنامه‌های آنان در کشورهایی مانند ترکیه و ایران و… قرار گرفته است.

کشف حجاب در فضای عمومی جامعه چون در مسیر اهداف دشمنان قرار دارد، حرام سیاسی است

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با بیان اینکه حضرت آقا راجع به کشف حجاب تعبیر حرام سیاسی را بکار بردند، به شرح این عبارت پرداخت و گفت: «حرام» یعنی چیزی که انجام آن ممنوع است؛ و می‌توان از این عنوان در مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امثال این‌ها استفاده کرد؛ همان‌طور که در این امور از عنوان «واجب» هم می‌توان استفاده کرد.

وی افزود: واجب و حرام سیاسی در ارتباط با فرد و مسائل فردی او نیست؛ بلکه در محدوده امور سیاسی و اجتماعی و اداره کشور مطرح می‌شود. ‌حرام ‌سیاسی ‌یعنی ‌شارع‌ با توجه به اقتضائات و مناسبت‌های سیاسی جامعه، حکم به تحریم می‌کند.

وی در ادامه گفت: بحث حجاب و مقدار پوشش بحثی چندوجهی است؛ هم امر شخصی است که باور و عقیده فرد را نشان می‌دهد؛ و هم امر اجتماعی است که فرهنگ و باور اجتماعی جامعه را نشان می‌دهد؛ و از طرف دیگر امر دینی است که شارع مقدس به جهت احترام و تکریم و صیانت بانوان و حفظ حریم خانواده دستوراتی داده است.

امام‌جمعه کرج حجاب را نماد تقابل فرهنگ و تمدن مادی غرب با فرهنگ ناب اسلامی دانست و اظهار داشت: تمام تلاش غرب با یک تهاجم گسترده و همه‌جانبه این است که سبک زندگی غربی را در بلاد و جوامع اسلامی جایگزین زندگی اسلامی کند؛ لذا تا وقتی هر سطحی از حجاب در جامعه وجود دارد معنایش این است که به همان مقدار به مقصد خود نرسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی در ادامه بیانات خود گفت: در ایران اسلامی بر اساس ارزش‌های حاکم بر جامعه و آنچه باور جامعه و خواست مردم است برای آن قانون هم وضع شده است. پس حجاب گذشته از یک باور عمومی و فرهنگ اجتماعی و دستور دینی، نمادی از زنده‌بودن اسلام و ارزش‌های الهی در ایران اسلامی انقلابی است.

وی افزود: در نقطه مقابل، کشف حجاب ازنظر فردی خلاف شرع و حرام شرعی است. مرتکب این‌ عمل‌ مروج‌ بی‌بندوباری دینی و فرهنگی ‌در اجتماع و تضعیف‌کننده کیان خانواده است؛ و در فضای عمومی جامعه هم تخلف از قانون است و جرم؛ و چون در مسیر اهداف دشمنان قرار دارد پس حرام سیاسی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه اگر شخصی در خلوت خود حرامی را مرتکب شود، صرفاً عقوبت اخروی‌اش شامل حال او خواهد بود، گفت: اما در حرام سیاسی چون رویکرد سیاسی و همراهی با نقشه دشمنان و تضعیف نظام اسلامی پیدا کرده است، گذشته از عقوبت اخروی، حکومت باید تسامح نکند و با نقشه و برنامه عمل کرده برخورد قاطع کند.

کودکان خود را علاقهمند به مطالعه و کتاب‌خوانی با محتواهای اسلامی و ایرانی کنید

خطیب نماز جمعه کرج با توجه هم‌زمانی روز شعر و ادبیات آئینی و روز ادبیات کودک و نوجوان بیان داشت: محرم فرصت تبیین در ابعاد مختلف است؛ و می‌تواند در قالب‌های مختلفی صورت بگیرد؛ که یکی از آن‌ها، قالب ادبیات و شعر است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم و تا حدود زیادی مغفول مانده، ادبیات کودک و نوجوان است؛ عاملی که به ‌رشد و پرورش شخصیت آنان بیشترین کمک را می‌کند. در همین دوران کودکی جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، دشمن‌شناسی، اخلاق فردی و اجتماعی و توجه به ارزش‌های الهی در کودک نهادینه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه کودکان خود را باید علاقه‌مند به مطالعه و کتاب‌خوانی با محتواهای اسلامی و ایرانی کنیم بیان داشت: اگر بخواهیم کودک ما شخصیتی مسئولیت‌پذیر و متعهد به باورها و آرمان‌ها و آماده خدمت به مردم تربیت شود باید از همین دوران شروع کرد. پس کودکان خود را علاقه‌مند به مطالعه و کتاب‌خوانی با محتواهای اسلامی و ایرانی کنید.

عزیزانی که توانائی قصهگوئی برای کودکان را دارند، فرصتی را برای قرارگاه‌ فرهنگی مصلی قرار دهند

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی با اشاره به تعبیری از رهبر معظم انقلاب با عنوان «خلأ لحظه» نکته‌ای را یادآور شد و گفت: حضرت آقا تعبیری دارند درباره انفاق که می‌فرمایند: «انفاق یعنی پر کردن خلأها و نیازها. آن خرج کردنی که خلأ و نیازی را پر نکند انفاق نیست؛ و شما مربّی عزیز که در کتابخانه با کودک مواجه می‌شوید، شما که قصّه می‌گویید، شما که کتاب‌ می‌خوانید و شما که در کار هنری و آفرینش هنری خودتان، آن کودک را مخاطب قرار می‌دهید، بدانید که الان درست روی نقطه‌ی اصلی و اساسی حرکت می‌کنید. آن‌کسی می‌تواند از کار خود، شاد و خشنود و از رضای الهی خاطرجمع باشد که خلأِ لحظه را پر کند».

وی در ادامه افزود: عزیزانی که توانائی قصه‌گوئی و کتاب‌خوانی برای کودکان را دارند، فرصتی را برای قرارگاه‌ فرهنگی مصلی قرار دهند تا خلأ لحظه‌های کودکان در طول هفته و یا جمعه‌ها تدارک شود.

ادبیات آیینی برای کودک و نوجوان یکی از اساسیترین راههای تعلیم‌ و تربیت اسلامی است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با بیان اینکه ادبیات آیینی برای کودک و نوجوان یکی از اساسی‌ترین راه‌های تعلیم‌ و تربیت اسلامی است، اظهار داشت: باید دائماً نوآوری و ایده پردازی کرد و از تکنیک‌های ادبی برای رشد و تعمیق آموزه‌های دینی و تصحیح مسیر و سبک زندگی در کودک و نوجوان استفاده کرد.

وی افزود: در این زمان که کودکان و نوجوانان توسط رسانه‌های غربی با بازی و پویانمائی و فضای‌ مجازی در معرض ‌حملات پی‌درپی به عقیده و اخلاق قرار گرفته‌اند، لازم است با دقت و هوشیاری، محتواهایی مناسب و به‌روز تولید و خلأ لحظه را پر کرد.

پس از اعلام نتایج انتخابات، حرمت عزای حسینی را حفظ کنید

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی در خاتمه با تذکر حفظ حرمت عزای حسینی پس از اعلام نتایج انتخابات تأکید کرد: از فرصت محرم برای تبیین موضوعات خاص مثل امیدآفرینی و مقاومت استفاده کنید. حتماً در مساجد و هیئات به قرآن بپردازید؛ و ضمن رعایت مسائل اخلاقی و آداب اسلامی، عزاداری را سنتی برگزار کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha