دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024
محسنی، رئیس نمایندگی جامعه المصطفی در آسیای مرکزی

حوزه/نماینده المصطفی در آسیای مرکزی گفت: حیکم فارابی دارای جایگاه ویژگی در جهان اسلام و وحدت آفرین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی، رئیس نمایندگی جامعه المصطفی در آسیای مرکزی و مسئول بخش بین‌الملل همایش حکیم فارابی، روز یکشنبه در جمع فعالان رسانه‌ای، گفت: حکیم فارابی یک شخصیت بین‌المللی در جهان اسلام است و از ظرفیت فراوانی برای ارتقای روابط میان کشورهای منطقه برخوردار است.

وی با تأکید بر ضرورت توجه جدی به حکمت و عقلانیت در جهان اسلام، تأکید کرد: این نگاه در برابر رویکردهای سلفی‌گری و تکفیری باید برجسته گردد. همایش حکیم فارابی در حوزه حکمت و نظر است و می‌تواند مبنای گفتمان ما در منطقه به ویژه در حوزه کشورهای آسیای مرکزی قرار گیرد.

رئیس نمایندگی جامعه المصطفی در آسیای مرکزی با اشاره به استقبال دانشگاه قزاقستان برای همکاری در این همایش، اذعان کرد: امیدواریم همایش در سطح بالای بین المللی برگزار شود و به این منظور پیش نشست‌هایی نیز در داخل و خارج از کشور تدارک دیده شده است که زمان و نحوه برگزاری آن در کارگروه‌های همایش نهایی خواهد شد.

محورهای همایش

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمجید زهادت، رئیس مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان در سخنانی به محورهای همایش بین‌المللی اشاره کرد و گفت: «جایگاه فارابی در توسعه حکمت نظری»، «نقش فارابی در توسعه و پالایش حکمت نظری» و «تبیین جایگاه و کارکرد عقلانیت اسلامی با تأکید بر آرای فارابی» از محورهای این همایش است.

وی ادامه داد: «الهیات در اندیشه فارابی (خداشناسی، راهنماشناسی، وحی‌شناسی و معادشناسی)»، «متافیزیک در اندیشه فارابی (آرای مابعد الطبیعیه فارابی و تأثیر آن در فیلسوفان بعدی)»، «فارابی و علوم انسانی اسلامی»، «مطالعات تطبیقی اندیشه فارابی»، «جایگاه فارابی در توسعه منطق کلاسیک»، «دیدگاه‌های انسان شناختی و معرفت‌شناختی فارابی»، «نفس‌شناسی و روانشناسی در اندیشه فارابی»، «جایگاه عرفان و تصوف در اندیشه فارابی»، «نقش فارابی در تدوین طبقه‌بندی علوم» و «سیر مطالعات فارابی شناسی» از دیگر محورهای این همایش است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha