چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ |۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 10, 2024
طحان نظیف

حوزه/ طحان نظیف گفت: باتوجه‌به اینکه بر اساس قانون انتخابات دوره ۴ساله ریاست‌جمهوری از زمان تنفیذ حکم رئیس‌جمهوری توسط رهبری آغاز می‌شود، تا روز تنفیذ معاون اول رئیس‌جمهور مدیریت قوه مجریه را بر عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اصل ۱۳۱ قانون اساسی، گفت: اصل ۱۳۱ دارای دو بخش است؛ صدر اصل راجع به این است که در شرایط فقدان رئیس‌جمهور چه اتفاقی می‌افتد که اشاره کرده که معاون اول رئیس‌جمهور عهده‌دار اختیارات، وظایف و مسئولیت‌های رئیس جمهور خواهد بود.

وی افزود: باتوجه‌به اینکه در ماده یک قانون انتخابات ریاست‌جمهوری آمده است که دوره ۴ ساله ریاست‌جمهوری از تاریخ تنفیذ آغاز می‌شود، طبیعتاً مسئولیت اجرایی کشور همچنان و تا روز تنفیذ برعهده سرپرست ریاست‌جمهوری است و او عهده‌دار وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: معاون اول رئیس‌جمهور به‌عنوان مدیر قوهٔ مجریه تا روز تنفیذ عهده‌دار مسئولیت‌های رئیس‌جمهور است و پس از آن نیز تا زمانی رئیس‌جمهور جدید بخواهد، می‌تواند به کارش به‌عنوان معاون اول ادامه دهد.

طحان‌نظیف همچنین به ارائه توضیحاتی درباره بخش دوم اصل ۱۳۱ و مسئولیت شورای سه‌نفره ذکر شده در این اصل پرداخت و اظهار کرد: بر اساس قانون این شورا باید ترتیبی اتخاذ کند که انتخابات ظرف ۵۰ روز برگزار شود و باتوجه‌به اینکه مراحل اول و دوم انتخابات ظرف کمتر از ۵۰ روز انجام شد، این شورای ۳ نفره وظیفه‌اش هماهنگی‌های کلان برای برگزاری انتخابات بوده، وظیفه‌اش را انجام داده و وظیفه‌اش عملاً به پایان‌یافته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha