پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ |۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 11, 2024
کد خبر: 1169515
۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
حرم مطهر رضوی

حوزه/ سخنران حرم مطهر رضوی احسان به والدین، انتخاب دوست خوب و توبه به درگاه الهی را از اصول پاک زیستن در زندگی برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام علی مهریزیان استاد تدبر در قرآن و سخنران حرم مطهر رضوی، امروز ۲۱ تیرماه، در مراسم «احلی من العسل»، در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی، بیان کرد: قیام امام حسین(ع) یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن این است که برای همه ما دارای الگو است، چرا که در روز عاشورا از همه سنین پیر و جوان و کودک و زن و مرد حضور داشتند و این حکمت خدا بود که خواست این قیام بزرگ برای همه ما دارای الگو باشد.

وی ادامه داد: حضرت قاسم بن حسن(ع) که نوجوان بود به همه نوجوانان در همه اعصار نشان داد که می‌توان ۱۳ سال داشت و در رکاب امام زمان(عج) هم بود می‌شود در سن کم هم توفیق شهادت در رکاب امام عصر(عج) را کسب کرد.

مهریزیان اظهار کرد: ما در تاریخ انقلاب اسلامی امثال قاسم بن حسن(ع) را بسیار داشتیم و داریم بسیاری از شهدای نوجوان ما بودند که از نوجوان شهید کربلا الگو گرفتند و در سنین نوجوانی به شهادت رسیدند.

این سخنران حرم رضوی بیان کرد: اما این سوال مطرح است که یک نوجوان باید چه کاری انجام دهد که هم در دنیا عاقبت به خیر باشد و هم فدایی و در رکاب امام زمان باشد، چرا که این کار سن و ستال نمی‌شناسد برای پاسخ به این سوال سه اصل مهم مطرح است.

وی در تشریح سه اصل مهم پاک زیستن، افزود: اگر سه اصل را رعایت کنیم، می‌توانیم در رکاب امام زمان(عج) باشیم، اصل اول ارتباط است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَیٰ یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا؛ و روزی که شخص ظالم پشت دست حسرت به دندان گرفته و گوید: ای کاش من (در دنیا) با رسول حق راهی (برای دوستی و طاعت) پیش می‌گرفتم. از این آیه می‌توان دریافت که انتخاب دوست بسیار حائز اهمیت است.

مهریزیان بیان کرد: یکی از اصول مهم موفقیت این است که دوست خوب و همراه داشته باشیم دوستی که ما را به الگوپذیری از حضرت قاسم(ع) رهنمون کند و اخلاق‌مدار باشد، لذا اگر دوستی داریم که اخلاق را رعایت نمی کند باید کم کم از او فاصله بگیریم.

این استاد تدبر در قرآن کریم تصریح کرد: اصل دوم از اصول پاک زیستن احسان به والدین است، لذا اگر بخواهیم پاکیزه زندگی کنیم باید این اصل را مورد توجه قرار داده و احسان به والدین را سرلوحه کار خود قرار دهیم چرا که بر اساس آیات الهی خداوند احسان کنندگان به والدین را دوست دارد.

وی بیان کرد: در روایات نیز بر احسان به والدین بسیار تاکید شده و پیامبر اعظم(ص) نیز بر این امر مهم بسیار اهمیت می‌دادند، لذا پیامبر و امامان معصوم و امام زمان نیز احسان‌کنندگان به والدین را دوست دارند.

مهریزیان اظهار کرد: اصل سوم در پاک زیستن اصل توبه و انابه است که این مهم برای نوجوانان و جوانان بسیار حائز اهمیت است نوجوانان و جوانان نباید اجازه دهند تا قلبشان تاریک شده و جایگاه شیطان شود لذا با کوچکترین ارتکاب به گناه باید توبه کنند .

این سخنران حرم رضوی افزود: خداوند در قرآن کریم فرموده که توبه‌کنندگان را دوست دارد، لذا اگر به محض کوچکترین گناه توبه کنیم قلب ما همیشه نورانی باقی خواهد ماند.

وی گفت: خوشبختی و موفقیت برای کسانی است که رفتار، گفتار و نگاه پاک داشته باشند از طرفی احترام به والدین در امر رسیدن به خوشبختی و عاقبت به خیری بسیار موثر است.

مهریزیان با اشاره به مختصری از زندگی حضرت قاسم بن حسن(ع)، افزود: ایشان در کودکی پدر بزرگوارشان را از دست دادند و در دامن امام حسین(ع) پرورش یافتند.

این استاد تدبر در قرآن کریم تصریح کرد: آن حضرت تربیت شده مکتب حسینی بود و در شب عاشورا که امام حسین(ع) حجت را بر یاران خویش تمام کرد و فرمود همه آنان که بمانند فردا شهید می شوند و یارانشان اظهار وفاداری و ماندن در رکاب حضرت را کردند.

وی ادامه داد: در این میان حضرت قاسم(ع) از عموی خویش پرسیدند آیا من هم شهید می‌شوم که امام از ایشان پرسید: مرگ در راه خدا برای تو چگونه است که این نوجوان ۱۳ ساله فرمود: احلی من العسل (از عسل شیرین‌تر) و سپس امام حسین(ع) فرمودند بله شما هم شهید می‌شوی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha