دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024
مدیر عالی حرم مطهر رضوی

حوزه/ مدیر عالی حرم مطهر رضوی، برنامه‌های حریم ملکوتی ثامن‌الحجج (ع) در ماه‌های محرم و صفر را، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، مدیر عالی حرم مطهر رضوی در نشست خبری با تشریح برنامه‌های دهه اول محرم در حرم مطهر رضوی، ضمن اعلام برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی حرم مطهر در این ماه اظهار داشت: شعار محوری امسال حرم مطهر رضوی ویژه ایام محرم و صفر، «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند» می‌باشد که در تمامی دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ای، به آن پرداخته می‌شود.

رضا خوراکیان با بیان این مطلب که برنامه‌های حرم مطهر رضوی با وقایع مهمی مانند عبور از انتخابات ریاست‌جمهوری، واقعه گوهرشاد، هفته عفاف و حجاب، حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه و... هم زمان شده است، افزود: برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) نیز متناسب با این وقایع خواهد بود که نخستین برنامه با عنوان «اذن عزا» شب گذشته برگزار شد و مراسم تعویض پرچم گنبد و سیاه‌پوشی هم در صحن‌ها انجام شده و در دهه اول محرم، هر شب در صحن انقلاب نیز عزاداری‌ها ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: اهدای پرچم حرم مطهر رضوی به ۸۰ هیئت برتر کشوری و بین‌المللی در کشورهای مسلمان مانند هند و پاکستان، تغییر گل‌آرایی در صحن‌ها، لغو مراسم نقاره‌زنی در دو ماه محرم و صفر و هماهنگی دستگاه صوت برای هیئت‌هایی که از قبل با دفتر خدمات به هیئات، ثبت‌نام کرده‌اند از دیگر برنامه‌های ویژه هیئات مذهبی است که در حرم مطهر رضوی عزاداری خواهند داشت

تسهیل ورود هیئات مذهبی به حرم مطهر نسبت به سال‌های گذشته

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در ادامه افزود: همچنین تسهیل ورود برای هیئات نسبت به سال‌های گذشته فراهم شده است و ورود پرچم، علم و سایر علایم تبلیغاتی عزاداری به حرم مطهر منعی ندارد، فقط ورود طبل و سنج به حرم مطهر ممنوع است و هر هیئت می‌تواند برنامه مستقل عزاداری خود را در حرم مطهر رضوی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: همچنین بسته شعر محتوایی ویژه محرم برای مداحان و ذاکران اهل‌بیت در حرم مطهر رضوی آماده شده که پیش از شروع ایام عزاداری، کتب شعر به مداحان تقدیم شده است.

خوراکیان پخش نذورات کم با حفظ بهداشت و سلامت نذورات و امنیت توسط زائران در اطراف حرم مطهر رضوی را بلامانع دانست و در خصوص توزیع غذای متبرک هم افزود: از ابتدای دهه محرم ۱۱ موکب مردمی جهت پذیرایی از زائران در فضاهای مختلف حرم مطهر رضوی مستقر هستند و پیش‌بینی ما این است تا پایان عاشورا از ۶ میلیون زائر رضوی پذیرایی خواهد شد.

همچنین ظرفیت مهمان‌سرای حضرت در این ایام با افزایش دوبرابری امکان پذیرایی ۱۵ هزار نفر در هر وعده را خواهد داشت که زائران باید از طریق اپلیکیشن نسیم رضوان، ثبت‌نام کنند.

برگزاری مراسم عزاداری هیئات استان‌های مختلف در حسینیه حرم

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: مراسم «حسینیه حرم» از دیگر برنامه‌های محوری حرم مطهر رضوی است که در صحن قدس برگزار می‌شود، این مراسم در دهه اول محرم ویژه عزاداری اقوام و استان‌های مختلف است و هر شب مردم یک استان در این صحن به عزاداری خواهند پرداخت.

خوراکیان با اشاره این که برنامه‌های رسمی حرم مطهر در رواق امام خمینی (ره) برگزار می‌شود، عنوان کرد: «صبر جمیل» مراسم ویژه بانوان و ذاکران خواهر در رواق نجمه خاتون و رواق‌های ویژه بانوان، مراسم شیرخوارگان حسینی در ساعت ۸ صبح اولین جمعه محرم در رواق امام خمینی (ره)، برنامه‌های قرآنی دهه اول محرم، کارگاه‌های قرآنی، جلسات قرآنی ویژه کودک و نوجوان و محفل قرآنی عشاق الحسین (ع) به‌صورت مستمر هر روز در دارالقرآن برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که «عزاخانه فرشته‌ها» عنوان برنامه مخصوص کودکان است، تصریح کرد: در این مراسم، عزاداری و سینه‌زنی ویژه کودکان در ۵ روز اول محرم در کبوترانه و ۵ روز دوم در صحن امام حسن مجتبی (ع) برگزار و انجام نقاشی دیواری با حضور بیش از ۲ هزار کودک و نوجوان نیز در این ایام صورت می‌پذیرد.

برگزاری مراسم عاشورایی ویژه نوجوانان در حرم مطهر

خوراکیان با بیان این که برگزاری مراسم پرده‌خوانی نهضت عاشورا ویژه دختران نوجوان در حرم مطهر رضوی یکی از برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان است، تصریح کرد: برنامه «احلی من العسل» ۲۵ تیرماه ویژه اجتماع نوجوانان در رواق امام خمینی (ره)، شعرخوانی و دکلمه خوانی توسط نوجوانان، اهدای شال عزا و پیراهن مشکی به نوجوانان و کودکان، برگزاری مسابقه ویژه کودکان عاشورایی در دهه اول محرم، پویش نصب پرچم درب منازل توسط نوجوانانی که در مجموعه «نور الهدی» هستند از دیگر برنامه‌های حرم مطهر رضوی ویژه کودکان و نوجوانان است.

خوراکیان با اشاره به دیگر برنامه‌های ویژه ۲ ماه محرم و صفر، ادامه داد: در طرح «بهشت دانایی» به معرفی کتاب‌های عاشورایی با حضور نویسندگان به زائرین پرداخته خواهد شد، همخوانی و سوگواری توسط گروه‌های سرود، مقتل خوانی و قرائت زیارت ناحیه مقدسه هر روزه در رواق دارالهدایه، نمایش آیینی متناسب با ایام در ۳ نوبت در شب‌های چهارم، شب نهم، شب دهم و دوازدهم نیز در حرم مطهر رضوی اجرا خواهد شد و ۲۴ هزار کتاب متناسب با ایام محرم تهیه شده که در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.

وی به برخی برنامه‌های فرهنگی دیگر اشاره کرد و افزود: این که بخواهیم تعداد برنامه‌ها را عنوان کنیم شاید برنامه‌های متعددی باشد؛ اما باید گفت برنامه‌های عزاداری در حرم مطهر رضوی در ۴۱ سرفصل تهیه شده است.

برگزاری آیین خطبه خوانی در شب عاشورا

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در ادامه با بیان دیگر برنامه‌های محرم، تصریح کرد: قدیمی‌ترین آیین‌های حرم، خطبه‌خوانی است که با الهام‌گرفتن از رسم عزاداری اهل‌بیت (ع) با حضور خدمه در شب عاشورا برگزار خواهد شد. شام عاشورا مراسم شام غریبان و شمع گردانی با الهام از سیره اصحاب سیدالشهدا (ع) خواهیم داشت با این تفاوت که بر خلاف سال‌های گذشته، امکان حضور تمام مردم فراهم شده است، همچنین به طور ویژه شب عاشورا تا صبح برنامه عزاداری با محوریت آشنایی با یاران اباعبدالله الحسین (ع) را خواهیم داشت.

خوراکیان تصریح کرد: مقتل خوانی روز عاشورا نیز توسط نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد، برگزار می‌شود.

وی افزود: مراسم‌هایی ویژه عرب‌زبان‌ها و اردوزبان‌ها خواهیم داشت و مقتل خوانی، نمایش آیینی، مسابقات فرهنگی و دیگر برنامه‌های مشابه را برای این افراد نیز در این ایام خواهیم داشت، علاوه بر اینکه روزانه برنامه‌های حرم به سه زبان فارسی، عربی و اردو برگزار خواهد شد، به ۱۰ زبان زنده دنیا نیز به‌تناسب حضور زائران از دیگر کشورها برنامه‌هایی را نیز اجرا خواهیم کرد.

مدیر عالی حرم گفت: بنا به ورود خیل زائران بیش از ۹ هزار خدمه افتخاری به طور ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا به زائران خدمت خواهند داشت.

خوراکیان با بیان این که تنوع خدمات مردمی را در داخل و اطراف حرم مطهر رضوی می‌توان دید و حرم مطهر رضوی محور وحدت مسلمانان و قومیت و ملیت‌های مختلف است، افزود: تدابیر گسترده امنیتی انجام شده تا بهترین شرایط را داشته باشیم، از مردم هم تقاضا می‌شود با عوامل امنیتی حرم مطهر همکاری لازم را داشته باشند.

وی در پایان افزود: مسیر ورود هیئات از تمامی درب‌ها فراهم است و بعد از دورزدن داخل صحن‌های پیرامونی از بست طوسی وارد و از بست نواب صفوی خارج می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha