سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ |۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 16, 2024
امام جمعه گناوه

حوزه/ امام جمعه گناوه خاطرنشان کرد: کربلا دانشگاه ایثار و ادب و انسان سازی بود که تا به امروز پایدار مانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی امام جمعه گناوه در مراسم تاسوعای حسینی در حسینیه سیدالشهداء(ع) بیان داشت: امام صادق (ع) فرمودند: روز تاسوعا روزی بود که جد ما حسین (ع) و اصحابش در محاصره دشمن قرار گرفتند. گرچه روز تاسوعا روز سختی برای آل الله بود، اما با وجود یاران و انسان های عاشق و دلباخته ای مانند حضرت باب الحوائج (ع) به امامشان تمام آن تنگناها و فشار ها کمتر شد.

امام جمعه گناوه ادامه داد: سوال اساسی که در اینجا مطرح می شود آن است که چرا تاسوعا را به حضرت باب الحوائج ابوالفضل العباس(ع) اختصاص می دهند؟

حجت الاسلام رکنی حسینی ابراز داشت: در بین بنی هاشم اولین شهید حضرت علی اکبر(ع) و آخرین شهیدی که با اخلاص جان خود را فدای دین و رهبر خود کرد حضرت عباس(ع) بود و ما می بینیم که دست عباس قطع می شود ولی دست از حمایت دین بر نمی دارد.

وی افزود: این حمایت حضرت عباس(ع) از دین و اعتقادات و باورها و امام و رهبرش باعث می شود که در میان شهدا خداوند متعال مقام و منزلتی به وی عطا کند که نه تنها شهدای صدر اسلام و شهدای کربلا که این غبطه تا قیامت برای همه شهدای دنیای اسلام از ابتدا تا انتها وجود داشته باشد.

وی بیان داشت: امام حسین(ع)، امام صادق(ع)، امام سجاد(ع) و سایر ائمه(ع) در مقام و شان آن حضرت سخنان بسیار گفته اند و بیان داشته اند که همه شهدا به مقام ایشان غبطه می خورند. امام سجاد (ع) فرمودند: هیچ روزی سخت تر از روز احد برای جد ما پیامبر(ص) نبود که حضرت حمزه سیدالشهداء(ع) به شهادت رسید و هیچ روزی برای جد ما سخت تر از جنگ تبوک نبود که حضرت جعفر بن ابی طالب (ع) به شهادت رسید و هیچ روزی هم سخت تر از روز عاشورا برای پدر ما حسین(ع) نبود که اهل بیت و یارانش به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام رکنی حسینی گفت: در عصر تاسوعا صدای اسبان دشمن آمد و محاصره سنگین تر شد، امام حسین (ع) در آن لحظه فرمود: عباس، جان حسین فدای تو باد.

امام جمعه گناوه خاطرنشان کرد: کربلا دانشگاه ایثار و ادب و انسان سازی بود که تا به امروز پایدار مانده است.

وی ادامه داد: به تعبیر بزرگان، ادب یعنی نگاه داشتن حد هر چیزی و تجلی گاه ادب در عاشورا است و ایثار و ادب عباس(ع) باید الگوی همه ما باشد.

وی افزود: کربلا دارای یک بعد ظلمانی و تاریک و یک بعد نورانی است، که بعد نورانی آن ایثار و ادب و شهادت و بعد تاریک آن ظلم و خون است.

حجت الاسلام رکنی حسینی بیان داشت: حر نسبت به حضرت زهرا (س) ادب کرد عاقبت به خیر شد. حضرت زینب(س) نسبت به برادرش ادب کرد و از خیمه بیرون نیامد و فرزندانش شهید و رستگار شدند و ادب ام وهب و پس نگرفتن سر فرزندش باعث رستگاری ایشان گردید.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه عاشورا تجلی گاه همه صفات عالی و برجسته انسانیت و ایثار و ادب و معرفت است. مثل فردا عصر شمر امان نامه آورد (شمر جانباز و حافظ قرآن و هم قبیله ای حضرت عباس بود). شمر چندین بار گفت: کجایند فرزندان ما. حضرت عباس (ع)گفت: چه می‌خواهی ای شمر؛ شمرگفت: امان نامه آورده ام. حضرت عباس (ع)گفت: تو از ما می‌خواهی که ما پسر فاطمه(س) را تنها بگذاریم، لعنت خدا بر تو و امان نامه ات.

امام جمعه گناوه ابراز داشت: به تعبیر شاعر گرانقدر محمدرضا ازری، در کربلا حضرت عباس(ع) پناهگاه امام حسین(ع) بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha