سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ |۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 16, 2024
ط

حوزه/ این آیین با پیشینه بیش از یک قرن، بازآفرینی حرکت قافله حسینی از مکه به دعوت مردم کوفه تا ورود به کربلا است که با حضور بیش از دوهزار هنرمند اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، خیمه کوبی، با حضور تعزیه خوانان در نقش اولیا و اشقیا با تشریفات خاص اجرا می شود که تعدادی از کودکان که لباس فرشتگان را پوشیده اند، این گروه را بدرقه می کنند.
مراسم با حرکت گروهی اندک در نقش اولیا که لباس سبز پوشیده اند، آغاز می شود در حالی که پیشاپیش آنها دعوت نامه مردم کوفه بر محمل یک شتر در حرکت است و بعد از آنها، گروهی در پوشش انبیا و فرشتگان حرکت می کند.

در میانه راه، لشکر یزید است با تجهیزات و نفرات، راه را بر کاروان حسینی بسته و همراه آنها حرکت می کند تا به ناحیه ای بیابانی رهنمون می شوند.

در طول مسیر، هر کاروان به وسیله پرچم هایی برافراشته از هم مشخص شده و با نوعی از دسته های موزیک همراهی می شوند و خیمه ها نیز در طبق هایی که با پارچه سبز پوشیده شده توسط کودکانی حمل می شود که لباس فرشتگان را پوشیده اند.

ترتیب خیمه ها نیز به این شکل است که خیمه های حسینی به شکل نیم دایره بر یک بلندی برپا می شود و در گوشه ای دیگر که نهر علقمه و نخلستان قرار دارد، خیمه های اشقیا مستقر می شود.

آیین سنتی و مذهبی خیمه کوبی نوش آباد در روز هشتم، مقدمه ای است برای مراسم خیل عرب و خیمه برداری که در عصر یازدهم محرم برگزار می شود.

این آئین‌ها بزرگترین مراسم آیینی مذهبی بر اساس پیشینه ای بیش از یک قرن، در سال۹۲ به شماره ۵۹۸ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

آیین های سقاخوانی در صبح تاسوعا، کُتَل، پنجه بندی، جریده برداری، کشته برداری، توغ برداری و تعزیه در روز عاشورا، خیمه کوبی عصر هشتم محرم و خیمه برداری عصر یازدهم محرم، همراه با نان عباسعلی در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

انتهای پیام./

آیین سنتی و مذهبی خیمه کوبی در نوش آباد برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha