سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ |۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 16, 2024
امام حسین

حوزه/ محمدلو گفت: مبارزه با ظلم و حق خوری از اهداف قیام امام حسین(ع) بود.

وحیده محمدلو استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، با اشاره به اینکه زنده بودن اسلام به عاشورا و خون امام حسین(ع) است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین حرکت‌های امام حسین(ع) در قیام عاشورا، احیای امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی افزود: وقتی امام حسین(ع) هدف قیامشان را امر به معروف و نهی از منکر عنوان می‌کنند و برای این واجب الهی، جان خود و عزیزانشان را فدا می‌کنند، نشان دهنده اهمیت این واجب الهی است.

وی اقامه نماز در جامعه را از دیگر اهداف امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: وقتی امام حسین(ع) یک شب مهلت برای نماز و دعا می‌خواهند و یا وقتی در ظهر عاشورا در بحبوبه جنگ نماز اول وقت را اقامه می‌کنند، تأکیدی بر اهمیت این واجب الهی است که تعطیل بردار نیست.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، با بیان اینکه وفای به عهد و وفاداری در راه اسلام از دیگر درس‌های مکتب عاشورا است، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) تا زمانی که معاویه زنده بود، به پیمان صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه که حدود ۱۰ سال طول کشید، پایبند بودند و این امر نشان دهنده وفاداری به پیمان‌ها است.

وی مبارزه با ظلم و حق خوری را از دیگر اهداف قیام امام حسین(ع) خواند و یادآور شد: سیدالشهدا(ع) در مقابل یزید فاسق قیام کردند و حکومت او را به رسمیت نشناختند و فرمودند، مثل من با مثل یزید بیعت نمی‌کند، که این مهم یک خط و یک جهت برای همه آزادگان عالم است که در مقابل فسق و ظلم هر کجا و با هر امکاناتی باشند، بایستند.

محمدلو با بیان اینکه شجاعت و نترسیدن از تهدیدات دشمن، در قیام امام حسین(ع) موج می‌زد، اظهار کرد: امام حسین(ع) همانند پدر و مادر و جد شریفش شجاعت داشت، هرگز ترسی از دشمن به خود راه ندادند و جانانه جنگیدند و در نهایت نیز با خون خود، یزید و یزیدیان را رسوا و محو کردند.

وی تصریح کرد: عدالت و دوری از قومیت و نژاد قومی و قبیله، یکی دیگر از جلوه‌های زیبای قیام عاشوراست، امام حسین(ع) همانند امام علی(ع) مجسمه کامل عدالت بودند و بین یک غلام سیاه سیاهی جُون و افراد دیگر هیچ فرقی قائل نشدند و یا بین فرزند خود و فرزندان دیگر اصحاب نیز هیچ امتیازی قائل نشدند، حتی آقازاده خود حضرت علی اکبر را زودتر از بقیه بنی‌هاشم و بدون هیچ تاخیری به میدان فرستادند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، به ارزش و احترام بانوان در قیام اباعبدالله اشاره کرد و گفت: حضرت زینب(س) به عنوان یاور امام حسین(ع) و پیام آور عاشورا همیشه مورد احترام ویژه امام و حضرت عباس بودند و بقیه زنان نیز چنین بودند.

وی ادامه داد: بصیرت و زمان شناسی از دیگر درس‌های مکاتب عاشوراست، اقدام امام کاملا به لحظه و به هنگام بود و به همین جهت درتاریخ ماندگار شد.

محمدلو ابراز کرد: درس دیگر امام حسین(ع) درس جوانمردی است ‌که از پدر بزرگوارشان آموخته بودند، درس آزادی و آزادگی شیوه غربالگری یک رهبر جامعه برای خالص سازی اصحاب و یاران است و امام حسین(ع)، مصداق بارز اعطای آزادی به افراد است، آنجا که شب عاشورا خطاب به یارانش فرمودند: من بیعت خودم را از شما برداشتم هرکه خواست برود و این اقدامات امام، مصداق بارز عطای آزادی واقعی است.

وی ادامه داد: این عمل و اعطای آزادی از سوی امام، یک نوعی غربالگری هم است تا خالص‌ها چیده شوند و این شیوه امامت امام است که خالص‌ها را در رکاب می‌خواهد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: امام حسین(ع) در قله ایثار قرار دارند و در راه خدا از همه داشته‌ها و تعلقاتشان گذشت، برای همین است که خداوند برای کسانی که برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند یا به زیارت حضرت می‌روند، این همه خداوند پاداش قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: در محفل امام حسین(ع) اگر کسی وارد شد درحالیکه از گذشته‌اش پشیمان است، دیگر نباید نگران باشد، چرا که امام بزرگوارانه او را می‌بخشد بدون اینکه از گذشته‌اش یاد کند و این جریانات در کربلا نشان دهنده بزرگواری و جاذبه امام حسین(ع) می‌باشد.

محمدلو یادآور شد: امام حسین(ع) الگوی بارز بردباری است، آنجا که تمام عزیزانش در کربلا در مقابل چشمانش شهید شدند، اما ذره‌ای از ایمان و آرامش امام کاسته نشد.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) هم با وجود داغ ۱۸ نفر از محارم خود در کربلا استوار ایستادند، کاروان اسیران را هم به زیبایی مدیریت کردند تا پیام عاشورا را به درستی به سرمقصد برسانند.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا بالاترین مقامات توحید را معنا کرد، حقیقتا مصداق بارز نفس مطمئنه بودند و اخلاص و رضایت الهی و تسلیم در برابر خدای متعال در اوج مصیبت‌ها در قیام حضرت موج می‌زند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha