چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
ماندگاری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رزق می تواند مادی و معنوی باشد و بالاترین رزق معنوی را خداوند به امام حسین داده، گفت: کسب رزق با برکت و با عزت منوط به پنج شرط است که اولین شرط آن تنبلی نکردن انسان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی ماندگاری در مراسم سوگواری دهه اول محرم سید و سالار شهیدان که در جوار آستان مقدس حضرت زینب(س) اخت الرضا برگزار شد، با اشاره به فلسفه عزاداری امام حسین(ع) و عوامل ایجاد عزت حسینی اظهار داشت: فلسفه عزاداری امام حسین(ع)، احیای پرچم است و عزاداری امام حسین(ع) تعظیم شعائر و خنثی کننده توطئه دشمنان، تقویت کننده اسلام و مسلمین و هدایت کننده است.

این خطیب، شرکت در مجلس امام حسین(ع) را سبب تربیت انسان و رافع موانع ظهور بیان کرد و گفت: مکتب حضرت، مکتب عزت است و عزت به معنای آن است که تنها از خدا بخواهیم.

وی افزود: اگر قرار است خداوند انسان را تربیت کند، باید دانست رزق و برکت دادن قاعده و قرارداد دارد، لذا برای هر عطیه و رزقی قراردادی مقرر کرده است.

این کارشناس دینی قرارداد رزق با برکت و با عزت را منوط به پنج شرط عنوان کرد و ادامه داد: اولین شرط آن است که انسان تنبلی نکند، هم چنان که در آیه 39 سوره نجم می فرماید " وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی".

وی اضافه کرد: رزق می تواند مادی و معنوی باشد و بالاترین رزق معنوی را خداوند به امام حسین(ع) داده و آن این است که محبت حضرت را در دل همه قرار داده است، لذا اگر می خواهند رزق معنوی نیز بدهند می گویند تلاش کنید، هم چنان که در روایت آمده عبادت 10 جزء است و 9 جزء آن تلاش برای کسب رزق و روزی حلال است.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری دومین شرط خداوند را پرداخت خمس و زکات بیان کرد و افزود: خداوند در آیه 2 و 3 سوره طلاق می فرماید " ومَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ " هم چنین امام رضا(ع) در روایتی می فرماید: "خمس کلید رزق و روزی است".

وی خاطر نشان کرد: برخی سوال می کنند غربی ها خمس و زکات نمی دهند اما رزق بیشتری دارند، پاسخ این است که خدا به آمریکا و غرب مادیات داده اما برکت نداده است هم چنان که در آیه 44 سوره انعام می فرماید" پس چون آنچه به آنها تذکر داده شد همه را فراموش کردند ما هم ابواب هر چیز را به روی آن‌ها گشودیم تا چون به نعمتی که به آنها داده شد شادمان و مغرور شدند ناگاه آنها را گرفتار کردیم و آن هنگام خوار و نا امید گردیدند".

این خطیب، با اشاره به شرط و قانون سوم خداوند ناشکری نکردن را لازمه کسب رزق و روزی بیشتر دانست و گفت: خداوند در قران کریم می فرماید " لَئِن شَکَرتُم لَأَزیدَنَّکُم "اما بیشتر مردم ناشکر هستند، لذا باید شکرگذاری را به فرزندان خود آموزش دهیم.

وی اضافه کرد: شرط چهارم خداوند این است که انفاق کنید و می فرماید اگر یک لقمه به دیگران کمک دادید، هزار لقمه به جای آن می دهم " ومِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ‌".

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری عنوان کرد: شرط پنجم نیز استغفار کردن است، هم چنان که در آیه 10 تا 12 سوره نوح می فرماید " فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا، یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا،وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَارًا"، بنابراین رزقی خدا که می دهد بی منت و با عزت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha