پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ |۱۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 18, 2024
کتاب بررسی پدیده وضع و تحریف در احادیث مهدویت؛ جریان‌ها، نمونه‌ها و برآیندها

حوزه/ کتاب «بررسی پدیده وضع و تحریف در احادیث مهدویت؛ جریان‌ها، نمونه‌ها و برآیندها» اثر حجت الاسلام خدامراد سلیمیان عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویّت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از چاپ خارج شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «بررسی پدیده وضع و تحریف در احادیث مهدویت؛ جریان‌ها، نمونه‌ها و برآیندها» اثر حجت الاسلام خدامراد سلیمیان عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویّت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از چاپ خارج شد.

در بخش‌هایی از این کتاب چنین آمده است:

در میان انبوه حدیث‌های صحیح و معتبر اما، گاهی با انگیزه‌هایی چون: ایجاد آشفتگی در آموزه‌های اسلامی، بهره‌مندی‌های سیاسی، بهره‌های فرقه‌ای و قومی، بزرگداشت خود و گاهی نیز با پندار رونق‌بخشی به دین و ارزش‌های دینی، این گستره، دچار برخی دست‌بردها و دگرگونی‌ها در سند، متن و محتوا، شده است.

و البته گاهی نیز به همان انگیزه‌های یادشده در کنار این دگرگونی‌ها، افرادی فرصت‌طلب، سودجو و جاه‌طلب، برای رسیدن به خواسته‌های خود به ساختن حدیث‌هایی چند، دست زده‌اند.

اگرچه شمار سازندگان حدیث و نیز حدیث‌های برساخته، در برابر انبوه راویان راست‌گو و احادیث راستین، اندک می‌نماید، اما، به سبب تأثیر شگرفی که حدیث در زندگی مسلمانان دارد، این اندک نیز بسیار بوده، آسیب‌های بزرگ و جبران‌ناپذیری را در پی داشته است. به گونه‌ای که به روشنی می‌توان گفت: از تلخ‌ترین پدیده‌های تاریخ اسلام، برساختن حدیث و دست‌برد در سخنان معصومین (ع) است که به راستی به مثابه تیشه‌هایی، پیوسته به جداکردن ریشه‌های آموزه‌های اسلام و ازبین‌بردن بنیان‌های عقیدتی و اخلاقی آن می‌انجامد. چه اینکه وضع و تحریف، برخی از آموزه‌های اسلامی را دچار آشفتگی و آسیب کرده است.

بررسی و تحلیل "انگیزه‌ها"، در پاسخ به "چرایی‌های برساختن و دست‌برد در احادیث"، "تبیین نمونه‌ها" در پاسخ به "چگونگی‌های آن" و "بررسی آسیب‌ها" در پاسخ به "چیستی پی‌آمدهای آن"، حقایق ناگواری را در این گستره به دست می‌دهد که برجسته‌ترین آن‌ها سست‌شدن بنیان‌های مهدویت است.

در بایستگی این پژوهش دانش‌بنیان، همین بس که پدیده وضع و تحریف در احادیث مهدویت را بازنمایی کرده، با شناساندن سره از ناسره، زمینه‌های بازپروری بنیان‌های هرچه بیشتر معارف مهدوی بر پایه روایات معتبر را فراهم ساخته، کمک شایانی به پیرایش این باور ارزشمند از افزوده‌ها و برساخته‌ها خواهد کرد.

انتشار کتاب «بررسی پدیده وضع و تحریف در احادیث مهدویت»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha