جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ |۱۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 19, 2024
حجت‌الاسلام  بهزادی

حوزه/ حجت‌الاسلام بهزادی گفت: مردم کوفه به دلیل نداشتن بصیرت به امام حسین (ع) پشت کرده و ایشان را به شهادت رساندند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از هرمزگان، حجت‌الاسلام فتح‌الله بهزادی، امام جمعه بخش احمدی، اظهار کرد: قیام عاشورا ابعادی مختلفی دارد که باید آن را برای جامعه تبیین کرد.

وی با بیان اینکه کوفیان برای ظلم یزید نامه ها برای امام حسین (ع) ارسال کردند، افزود: آخر الامر همین ها نیز با امام (ع) به مخالفت پرداختند و واقعه عاشورا را بوجود آوردند و امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش را به شهادت رساندند.

امام جمعه بخش احمدی ادامه داد: برای روشن شدن این مسئله باید حادثه عاشورا را از دو بعد حکومتی و مردمی مورد بررسی قرار داد.

حجت‌الاسلام بهزادی اضافه کرد: از منظر حکومت بعد از صلح امام حسن (ع)، بنی امیه زمام حکومت را به دست گرفتند و نهایت بعد از معاویه، فردی مثل یزید امور مسلمانان را به دست دارد که از مسلمانی چیزی نبرده است.

وی با طرح این سوال که چرا بنی امیه بستر شهادت امام حسین (ع) را فراهم کرد، تاکید کرد: معاویه با گرفتن بیعت از مردم برای پسرش این بستر را فراهم کرد، تمام منبرها را برای لعن بر امیرالمومنین علی (ع) بسیج کرد و حتی اگر کسی نام فرزندانش را به نام علی یا فرزندان آن حضرت می‌گذاشت از حقوق بیت‌المال محروم می‌شد. یزید نیز با روی کار آمدن بنای بیعت گرفتن را داشت لذا همه مردم بسیج و آماده بودند به جز مردم کوفه که از ظلم معاویه و یزید خسته شده بودند.

کارشناس مذهبی هرمزگان گفت: اما زمانی که یزید نتوانست از امام حسین(ع) بیعت بگیرد و ایشان، مدینه را به قصد کوفه ترک کرد همه کوفیان با نامه‌ها و دعوت‌های مختلف و همچنین امضاهای متعدد، چشم‌انتظار امام بودند، اما به دلیل نداشتن بصیرت و روی آوردن به دنیا، به امام حسین(ع)، پشت کردند.

حجت‌الاسلام بهزادی تصریح کرد: مردمی که به امام حسین(ع) اعلام کردند که با «شما می‌مانیم» اما این ادعا، لسانی بود و در عمل، امامشان را تنها گذاشتند و حقوق بیت‌المالی که از یزید دریافت می‌کردند برایشان مهم‌تر بود و مسائل دنیوی را در اولویت قرار دادند، لذا از کاروان امام حسین(ع) جا ماندند.

امام جمعه بخش احمدی اضافه کرد: مردم کوفه با امامشان امتحان نشدند بلکه با نائب امامشان مورد آزمایش قرار گرفتند، این افراد به نائب امامشان پشت کردند و همین عمل آنان سبب شد که امامشان را به شهادت برسانند، مردم کوفه در مقابل امامشان مردود شدند.

۳۱۳/۶۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha