شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ |۱۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 20, 2024
کد خبر: 1171442
۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۹
طرح ولایت

حوزه/ بیست‌ونهمین دوره طرح ولایت با عنوان آموزش مبانی اندیشه اسلامی در مشهد درحال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، دوره طرح ولایت با عنوان آموزش مبانی اندیشه اسلامی به معنای تأمین مبانی اندیشه اسلامی دانشجویان مشخص شده است و از سال ۷۵ تاکنون به‌صورت سالانه برگزار و اکنون بیست‌ونهمین دوره طرح ولایت در مشهد درحال برگزاری است.

امسال ۲۰۰۰ دانشجو از سراسر ایران در این طرح پذیرفته شده و پس از مصاحبه و ثبت‌نام به مشهد راه یافته‌اند.

از مهمترین اهداف این دوره ایجاد نظام فکری منسجم و عمیق برای دانشجویان است که طی آن دانشجویان به معنای دقیق و کامل با اسلام آشنا می‌شوند و به شبهات فکری پیرامون خود پاسخ می‌دهند.

همچنین پس از آشنایی با این موضوعات دانشجویان می‌توانند به‌صورت دقیق و عقلانی اسلام را بیاموزند و به سؤالات دیگران پاسخ دهند.

یکی از ویژگی‌های دوره طرح ولایت، عقلانی بودن این دوره است زیرا قبول گزاره‌های غیرعقلانی امکان‌پذیر نیست و دانشجویان به‌دنبال دلیلی صریح و روشن برای سؤالات خود هستند.

بنابراین اساتید این دوره با استدلال و مباحثه، موضوعات و سرفصل‌های گوناگون را برای دانشجویان توضیح و به آنان آموزش می‌دهند.

رویکرد دوره طرح ولایت، رویکردی فلسفی است که طی آن شش کتاب ارزنده به‌صورت مستمر برای دانشجویان تدریس می‌شود و مبانی اندیشه اسلامی را تشکیل می‌دهد.

این کتاب‌ها شامل خداشناسی، انسان‌شناسی، راه و راهنماشناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست و فلسفه حقوق می‌شود. این شش کتاب معادل ۱۲ واحد درسی است و دانشجویان حدود ۴۰ روز این مباحث را درک می‌کنند و بعد آزمون می‌دهند.

مأموریتی برای دانشجویانی که در دوره طرح ولایت شرکت می‌کنند، تعریف شده است که طی آن دانشجویان باید پس از پایان دوره و بازگشت به شهر خود با یکدیگر مشارکت کنند و کانون‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها را مدیریت کنند و رونق بخشند.

رشد حقیقی کشور در گرو مسائل فکری و اندیشه‌ای است، بنابراین اگر برای رشد کشور ایران دغدغه داریم، باید امکان رشد آزاداندیشی را برای عموم مردم جامعه فراهم آوریم که کانون‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها یکی از مصادیق بستر افزایش تفکر و آزاداندیشی است.

عمده فعالیت کانون‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، مناظره‌های اندیشه‌ای، جلسات مرتبط با موضوع روز جامعه و ... برای عموم دانشجویان است.

افتتاحیه این دوره در ۱۸ تیرماه امسال برگزار شد و اختتامیه آن در ۲۵ مرداد انجام می‌شود. در این دوره علاوه بر تدریس کتاب‌های شش‌گانه اندیشه اسلامی، زیارت، سلسله جلسات سخنرانی‌های سیاسی و فرهنگی، مناظرات متعدد و برنامه‌های تفریحی برای دانشجویان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha