دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
دارالعلم

حوزه/ مدیر مدرسه منطق و روش‌شناسی از برگزاری مدرسه‌ای مستقل با عنوان «منطق و روش‌شناسی» در مدرسه تابستانه دارالعلم خبر داد و گفت: این مدرسه با حضور مراجع، علما و اساتید برجسته حوزه‌های علمیه از ۶ لغایت ۱۸ مردادماه، در جوار حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدحسن میرحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، در خصوص مدرسه تابستانه دارالعلم در حرم مطهر رضوی گفت: سال گذشته در این مدرسه ۳ مدرسه فقه و اصول، ادبیات و تفسیر و علوم عقلی تشکیل شد و امسال با توجه به اهمیت بحث منطق و روش‌شناسی، مدرسه‌ای مستقل با همین عنوان با بهره‌مندی از اساتید صاحب‌نظر در بحث منطق در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان داشت: دکتر داود حیدری در بحث منطق پیش از اسلام، تاریخ منطق و سیر تطور نظریات منطقی در پیش از اسلام به تدریس خواهد پرداخت، همچنین موضوع تاریخ منطق در اسلام و بررسی منطق تاریخ سینوی، اشراقی و صدرایی توسط حجت‌الاسلام یزدان‌پناه بررسی خواهد شد.

حجت‌الاسلام میرحسینی به دیگر مباحث مدرسه منطق و روش‌شناسی اشاره کرد و افزود: اهمیت و ضرورت تعریف، اقسام و روش تعریف و نیز تعریف در علوم کاربردی توسط حجت‌الاسلام واسطی تدرریس می‌شود و حجت‌الاسلام پارسانیا به مبحث روش‌شناسی توصیفی در معارف اسلامی و روش‌شناسی هنجاری در دین پژوهی می‌پردازد.

وی اضافه کرد: در مدرسه منطق روش تحلیل قضایا و تحلیل استدلال تببین و تمرین بر اساس آیات و روایات با ارائه دکتر احمد قراملکی برگزار می‌شود و حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی مبحث آشنایی با رویکردها و پارادایم‌های اصلی در مطالعات اسلامی کلاسیک و مدرن را تببین خواهد کرد.

مدیر مدرسه منطق و روش‌شناسی دارالعلم، با بیان اینکه مخاطبین این مدرسه همه از نخبگان و اساتید منطق هستند، به نوع تدریس در این مدرسه اشاره کرد و بیان داشت: بحث‌های مدرسه منطق و روش‌شناسی عموما به صورت کارگاهی برگزار خواهد شد که این نوع تدریس بهترین نوع انتقال مطلب در مجامع علمی هست، و حجج‌اسلام واسطی‌ و الهی خراسانی و دکتر قراملکی درس روش تدریس را به صورت کارگاهی برگزار خواهند کرد.

وی در پایان ضمن تشکر از اساتید و بزرگان در راه‌اندازی این مدرسه، به تدریس اثربخش و برگزاری روش کارگاهی مباحث علوم اسلامی در مدارس تأکید کرد.

شایان ذکر است: دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی با بهره‌مندی از حضور مراجع، علما و اساتید برجسته حوزه‌های علمیه از ۶ مرداد آغاز و تا ۱۸ مرداد ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha