دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
کد خبر: 1171687
۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
تصاویر/ اقامه نماز جمعه اردبیل

حوزه/ امام جمعه تیران و کرون گفت: آزادترین حنجره، حنجره امام جمعه ها است. ائمه جمعه نان‌خور دولت‌ها نیستند و حرف‌های خود را می‌زنند. هر تشکیلاتی یک چارچوبی دارد و ما آن چارچوب را پذیرفته ایم.

حجت الاسلام حسین رشیدیان امام جمعه تیران و کرون استان اصفهان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تسلیت ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت اظهار داشت: معمولاً برخی در مورد نظر نماز جمعه مدعی می‌شوند که از بالا برای ائمه جمعه بولتن می‌فرستند و می‌گویند که نماز جمعه حکومتی است و ابزاری برای توجیه اقدامات دولتمردان است.

وی با تکذیب این ادعا آن را تهمتی بزرگ به تریبون نماز جمعه عنوان کرد و افزود: پیامبر گرامی اسلام بنیانگذار این حرکت و سنگر ارزشمند بودند و نام جمعه هم از جمع گرفته شده است. بخاطر اینکه مسلمانان هفته جمعه کنار هم جمع می‌شوند و به فرمان خدای متعال لبیک می‌گویند: «یا أی‌ها الذین آمنوا إذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا إلی ذکر الله وذروا البیع» این کنار هم بودن مردم با سلیقه‌های مختلف زیر یک سقف، ارزش و اهمیت فوق العاده‌ای دارد و باعث ایجاد وحدت، همدلی و همگرایی می‌شود.

امام جمعه تیران و کرون که حدود ۱۵ سال در دو استان اصفهان و شیراز تجربه امامت جمعه دارد خاطرنشان کرد: کمک‌هایی که به عنوان تغذیه فکری و مطالب تحقیقی در اختیار ائمه جمعه قرار می‌گیرد هیچکدام برای امام جمعه الزام آور نیست. هیچ وقت در طول این دوران حتی یک بار هم از طرف تشکیلات شورای سیاستگذاری به ما پیام یا ابلاغیه‌ای ارسال نشد که چرا این مطالب را در تریبون نماز جمعه نگفتید. هر چه که به دست ما می‌رسد پیشنهاد است. این یک تهمت بزرگ است که برخی می‌گویند از بالا به ائمه جمعه می‌گویند چه بگویید و چه نگویید! پیشنهاداتی ارائه می‌شود و تشخیص با خود امام جمعه است.

وی گفت: بنده در تریبون نماز جمعه از رأس هرم و ولی فقیه این مملکت درخواست تجدید نظر در یک فتوا کردم. کسی هم زنگ نزد من را توبیخ کند که آقا شما به فتوای رهبر معظم انقلاب چه کار دارید. این تریبون، تریبونی آزاد است. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند و نماز جمعه را حکومتی معرفی می‌کنند، تهمت می‌زنند.

حجت الاسلام رشیدیان در ادامه چند شعری که خود سروده بیان کرد: صد شکر که روزی خور دولت نشدیم توجیه گر ظلم و شقاوت نشدیم چهل سال گذشته ست و حتی یک بار در گفتن حق دچار لکنت نشدیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که چرا برخی از مردم در نماز جمعه شرکت نمی‌کنند؟ گفت: این مساله از صدر اسلام بوده و تا الان هم هست. خدای متعال در آیه ۱۱ سوره مبارکه جمعه می‌فرمایند: «وإذا رأوا تجارة أو لهوا انفضوا إلی‌ها وترکوک قائما قل ما عند الله خیر من اللهو ومن التجارة والله خیر الرازقین». شأن نزول آیه به این دلیل است که قومی با پیامبر اکرم (ص) نماز جمعه می‌خواندند که آواز طبل کاروان تجارت شنیده شد، همه از پی تجارت و صدای لهو طبل رفتند جز هشت یا دوازده تن.

امام جمعه تیران و کرون افزود: اصل و اساس در زمان پیامبر (ص) و در حال حاضر یکی است. قرآن صریح بیان کرده که دلیل شرکت نکردن مردم در نماز جمعه به دلیل داد و ستد و در یک کلمه دنیاست. عده‌ای در روز جمعه به دنبال تجارت و یا تفریح و گشت و گذار هستند.

حجت الاسلام رشیدیان تاکید کرد: آن اجر و برکاتی که نماز جمعه دارد بیشتر از لهو و تفریحات و تجارت و داد و ستد است. مردم می‌توانند پس از اقامه نماز جمعه به دنبال تجارت و تفریحات سالم بروند.

وی در پایان گفت: آزادترین حنجره، حنجره امام جمعه ها است. ائمه جمعه نان‌خور دولت‌ها نیستند و حرف‌های خود را می‌زنند. هر تشکیلاتی یک چارچوبی دارد و ما آن چارچوب را پذیرفته ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha