سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
قرآن خطی

حوزه / از نسخه قرآن خطی مذهب مرصع و نفیس کتابت شده به خط علی نقی الاصفهانی در سال ۱۲۶۶ قمری، امروز دوم مرداد در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران رونمایی شد.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، از نسخه قرآن خطی مذهب مرصع و نفیس کتابت شده به خط علی نقی الاصفهانی در سال ۱۲۶۶ قمری، امروز دوم مرداد در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران رونمایی شد.

در آغاز برنامه، ظهیر طیب رئیس انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران اظهار داشت: این جلسه نمایناگر ارزش تاریخی یک ایرانی باورمند است، نسخه‌های خطی پدیده‌هایی هستند که هرچند کم‌فروغ شدند اما گاهی که پرده از روی آنها برداشته می‌شود درخشش خود را حفظ می‌کنند، اثر دست‌نویس در خود پیام‌هایی دارد و در قدم اول ما در نسخ دست‌نویس تلاش‌های نسل گذشته را شاهد هستیم.

وی افزود: وقتی این نسخه‌های خطی قرآنی را مشاهده می‌کنیم تنها زیبایی‌های هنر خوشنویسی را شاهد نیستیم، بلکه هنرهایی چون تذهیب، مرصع و گل مرغ هم به زیبایی مورد توجه قرار گرفته است، نگارش این نسخه از قرآن نزدیک به ۲۰۰ سال قبل انجام شده که در آن وحدت سبک نگاری نشان می‌دهد این مصحف به یکباره نوشته شده است، همچنین عاریه‌هایی هنری که در آن وجود دارد ریشه در هنر قاجاری دارد و توسط خانواده آزاده به خوبی نگهداری شده و سالم باقی مانده و آسیبی جدی ندیده است.

در بخش بعدی مراسم، فاطمه ثقفی رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران گفت: این کتاب جدا از زیبایی‌های هنری یک درس بزرگ به همراه دارد و آن نیز فرهنگ وقف و نیکوکاری است، این کتاب توسط محمدجواد آزاده به فرزند خود که فارغ‌التحصیل پزشکی است اهدا می‌شود که در ابتدای کتاب به فرزند خود توصیه کرده در درمان بیماران مستمند اهتمام داشته باشد.

وی ادامه داد: از مردم درخواست می‌کنم کتب خطی خود را به کتابخانه‌ها که مکان اصلی آن است اهدا کنند، چون این اتفاق باعث می‌شود آن اثر هنری محفوظ و ماندگار بماند، درضمن اهدای نسخ خطی به کتابخانه‌ها سبب می‌شود عموم مردم از هنر اصیل ایرانی بهره‌مند شوند و پژوهشگران هنر بتوانند تحقیقات لازم را به شکلی مناسب‌تر انجام دهند.

احمد نوربخش استاد پیشکسوت دانشکده فنی دانشگاه تهران به عنوان دیگر سخنران جلسه ابراز کرد: این کتاب که از سوی خانواده مرحوم آزاده به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا شده یک اثر زیبا در حوزه هنر قرآنی است، این کتاب مخاطب را با تمدن اصیل هنر قرآنی آشنا می‌کند و امیدوارم با اهدای آن به کتابخانه مرکزی عموم مردم نیز از داشته‌های علمی این قبیل آثار بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه این اثر با هدف اشاعه نیکوکاری در جامعه به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا می‌شود، تأکید کرد: صاحب نخستین این اثر آقای مهدی آزاده است، وی کتاب را به فرزند خود محمدجواد هدیه می‌کند اما به وی تأکید کرده که در زندگی خود وقف و نیکوکاری را سرلوحه کارهایش قرار دهد، این فرهنگ پسندیده در این خانواده ادامه پیدا کرده و امروز مجید آزاده فرزند محمدجواد آزاده کتاب را به کتابخانه مرکزی اهدا می‌کند و این امر باید درسی برای همه ما باشد.

در بخش پایانی مراسم، مجید آزاده خاطرنشان کرد: این کتاب به لحاظ ارزش‌های هنری بسیار ارزشمند است اما وقتی ارزش آن دوچندان می‌شود که همه بیننده آن باشند، برای همین تصمیم گرفتیم کتاب را به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا کنیم تا به نوعی فرهنگ وقف و نیکوکاری که پدربزرگم روی آن تاکید داشت، ادامه پیدا کند.

گفتنی است این کلام‌الله مجید در سال ۱۳۳۹ به مناسبت فارغ‌التحصیلی از دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان از جانب مرحوم حاج مهدی آزاده به پسرش مرحوم محمدجواد آزاده اهدا و از وی درخواست شده تا در معالجه مستمندان بدون نظر به منافع مادی بکوشند و شرافت نفس و سود معنوی را بر مادیات مقدم دارند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha