شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری حرم مطهر رضوی

حوزه/ رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: پیام‌رسانی کاروان اسرای کربلا سبب استمرار نهضت عاشورای حسینی تا عصر ظهور شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در ویژه برنامه تبلیغی مذهبی حرم مطهر رضوی که در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، به تبیین نقش کاروان اسرا و در رأس آنها امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در استمرار پیام نهضت خونین حسینی پرداخت و اظهار داشت: دوران امامت امام سجاد(ع) از عصر روز عاشورا آغاز شد و تا سی و چهار سال ادامه داشت که در واقع اوضاع جامعه آن زمان سخت‌ترین، پیچیده‌ترین و تاریک‌ترین دوران از نظر اوضاع سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی بود.

امام جمعه موقت تهران افزود: دوران امامت امام سجاد(ع) در بخش نخست زیاد ملموس نبود و به صورت پوششی با کمک حضرت زینب(س) انجام می‌شد و این بانوی قهرمان دوبار جان امام سجاد(ع) را از مرگ نجات داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری عنوان کرد: کاروان اسرا و در رأس آنها امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) رسالت داشتند که نهضت عاشورا، این سرمایه‌ عظیم سیدالشهدا(ع) را تبدیل به نهضتی بزرگ و تاثیرگذار کنند که تا عصر ظهور حضرت حجت(عج)، امتداد پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن گمان می‌کرد با به شهادت رساندن حضرت اباعبدالله(ع) و به اسارت بردن خاندان آن حضرت، دیگر مخالفان را سرکوب کرده اما نمی‌دانست که دوران اسارت آغاز حماسه‌ای دیگر از سوی اهل بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری اظهار کرد: اهل بیت سیدالشهدا(ع) به خاطر رسالت سنگینی که بر دوش داشتند باید در عین مظلومیت در اوج جلالت و عزت رفتار می‌کردند، لذا حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در طول حرکت کاروان اسرا از کوفه به شام بارها خطبه خواندند و مردم را نسبت به ظلمی که بنی‌امیه به خاندان رسول الله(ص) روا داشته بودند، آگاه کردند.

وی اضافه کرد: اما در بخش دوم امامت امام سجاد(ع) و هنگام ورود کاروان اسرا به کوفه از آنجا که مردم این شهر اهل بیت(ع) را به خوبی می‌شناختند با خطبه‌خوانی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و افشاگری‌های این بانوی مصیبت دیده، فضای شهر متشنج و طوفانی شد و مردم کوفه به شدت از پیمان‌شکنی خود نادم و پشیمان شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری تصریح کرد: امام سجاد(ع) نیز در خطبه‌ای آتشین مردم کوفه را مورد خطاب قرار داد و آنها را به شدت سرزنش کرد و از آنها به عنوان مردمی بدعهد و غیر قابل اعتماد یاد کرد.

وی اذعان کرد: افشاگری‌های کاروان اسرا موجب شد که یزید و یزیدیان از به شهادت رساندن سیدالشهدا(ع) نادم و پشیمان شوند و برای آرام کردن فضای متشنج جامعه، کاروان اسرا را با احترام به مدینه بازگردانند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha