شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
ر

حوزه / حجت الاسلام کتابچی گفت: نماز جمعه و نهاد نماز جمعه محل حل مشکلاتی است که در جای دیگر حل نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان، حجت الاسلام محمد حسین کتابچی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قمصر که در مصلای این شهر برگزار شد، ضمن گرامیداشت پنجم مرداد سالروز برگزاری نخستین نماز جمعه بعد از انقلاب در کشور و تشریح تاریخچه برپایی نماز جمعه در زمان پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، اظهار داشت: قبل از هجرت تاریخی پیامبر به مدینه به دلیل محدودیت‌هایی که در مکه از سوی مشرکین وجود داشت امکان برپایی نماز جمعه نبود به همین دلیل وقتی پیامبر فرستاده خود را به مدینه فرستادند، دستور دادند تا نماز جمعه را مرتب بر پا کند و وقتی حضرت به مدینه مهاجرت کردند قبل از ورود به مدینه، جمعه به منطقه قبا رسیدند و در همان‌جا نماز جمعه را اقامه کردند و صبر نکردند حتی برای هفته بعد به مدینه بروند و در اولین فرصت امکان نماز جمعه را اقامه فرمودند و تا آخر عمر بر آن تأکید داشتند.

امام جمعه قمصر، با بیان اینکه در دوران خلیفه اول، دوم و سوم نماز جمعه اقامه شد و امام علی(ع) نیز در آن‌ها شرکت می‌کرد، گفت: روشن است که شرکت نکردن امام(ع) در نماز جمعه، نوعی مخالفت سیاسی تلقی می‌شد و بازخورد حکومتی داشت.

حجت الاسلام کتابچی، با اینکه حضرت علی(ع) با اینکه حکومت و امام جمعه را قبول نداشت باز در نماز جمعه شرکت می‌کرد، یادآور شد: در دوران حکومت امام علی(ع) و امام مجتبی(ع) هم که نمازهای جمعه توسط ایشان برگزار می‌شد، بخش عمده‌ای از خطبه‌های نهج البلاغه مربوط به همین دوران و خطبه‌های نماز جمعه است.

امام جمعه قمصر تصریح کرد: در دوره سوم و چهارم یعنی از زمان صلح غم انگیز و تحمیلی به امام حسن(ع) تا دوران غیبت کبری به‌ دلیل کنار گذاشته شدن اهل بیت(ع) از حکومت، امکان اقامه نمازجمعه توسط آنها نبود ولی حاکمان اموی و پس از آن‌ها عباسیان و یا کارگزارانشان نماز جمعه را اقامه می‌کردند که نماز با حضور آن‌ها و یا با خطبه خواندن به نام خلیفه وقت و دعا کردن برای او همراه بود.

وی خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) صبح روزهای جمعه، آن گاه که خورشید به اندازه یک نیزه بر آمده بود رهسپار مسجد می‌شد و در ماه رمضان، زودتر به مسجد می‌رفت و می‌فرمود: إِنَّ لِجُمَعِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَی جُمَعِ سَائِرِ الشُّهُورِ فَضْلًا کَفَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَی سَائِرِ الشُّهُورِ «فضیلت جمعه‌های ماه رمضان بر جمعه‌های دیگر، همچون فضیلت ماه رمضان بر ماه‌های دیگر است».

حجت الاسلام کتابچی ضمن اشاره به حضور پر شور مردم قمصر در نماز جمعه، اظهار کرد: از نمازگزارانی که با حضور خود در طول سال باعث عظمت و شکوه نماز جمعه شدند قدردانی می‌نمایم.

وی تأکید کرد: از مسئولین برگزاری نماز جمعه خصوصا پیرغلامان، جوانان، هیئات مذهبی، ائمه جماعات مساجد و مسئولان که بدون هیچ چشم داشتی همه هفته وقت می‌گذارند و نماز جمعه را برپا می‌کنند نیز قدردانی می‌کنم.

امام جمعه قمصر، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره ائمه جمعه سابق شهر حجج اسلام صداقت، ذوالفقاری و ارمی، یادآور شد: از امام جمعه فقید شهر مرحوم حجت الاسلام ارمی یاد می‌کنیم و جهت شادی روحش صلواتی می‌فرستیم.

حجت الاسلام کتابچی نماز جمعه را قرارگاه متقین دانست و ابراز کرد: نماز جمعه و نهاد نماز جمعه محل حل مشکلاتی است که در جای دیگر حل نشده است.

وی گفت: نماز جمعه محلی برای بیان مطالبات مردم و مرکز ثقل ایجاد وحدت و همدلی در جامعه و منادی تقوای فردی و اجتماعی است.

امام جمعه قمصر تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم به دستورات اسلام عمل کنیم باید حقیقت دین اسلام و حقیقت قرآن و حقیقت مکتب متعالی و حقه تشیع را بشناسیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha