شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
فرحزاد

حوزه/ کارشناس دینی گفت: در روایت است که در میزان حسنات ذکری سنگین تر از تسبیحات اربعه قرار نمی گیرد و پیامبر اکرم(ص) نیز فرمود: "اگر فردی در هنگام خواب یک بار تسبیحات اربعه بگوید ثواب یک حج عمره برای آن نوشته می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد در مراسم عزاداری دهه دوم محرم هیئت مکتب الصادق اصفهان با اشاره به آثار و برکات ذکر تسبیحات اربعه، اظهار داشت: چهار ذکر تسبیحات اربعه جزء برترین ذکرها است و در رکعت سوم و چهارم نماز این ذکر گفته می شود و به قدری ارزشمند است که جایگزین سوره حمد است.

وی افزود: در روایت است که در میزان حسنات ذکری سنگین تر از تسبیحات اربعه قرار نمی گیرد و پیامبر اکرم(ص) نیز فرمود: "اگر فردی در هنگام خواب یک بار تسبیحات اربعه بگوید ثواب یک حج عمره برای آن نوشته می شود".

این کارشناس مذهبی با بیان جایگاه هر یک از اذکار تسبیحات اربعه، گفت: "سبحان الله" ذکر همه موجودات است و "الحمدالله"، حمد و جامع همه کلمات بوده و بیانگر آن است که تمام خوبی ها و حسن ها در خداوند است و محمود واقعی پروردگار است.

وی اضافه کرد: ذکر "لااله الاالله"، ذکر بسیار بزرگی است و چکیده همه کتب آسمانی و رسالت انبیاء است و در فضیلت "لااله الاالله" روایات عجیبی وارد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد عنوان کرد: در روایت است که "کلید ورود به بهشت، ذکر لااله الاالله است" و فردی که با اعتقاد و اخلاص این ذکر را بگوید، تمام سدها، موانع و حجاب ها را کنار می زند تا به خداوند برسد و حدیث است که "اگر آخرین کلام فردی در این دنیا، لااله الاالله باشد وارد بهشت می شود".

وی خاطرنشان کرد: ذکر "الله اکبر"، بیشترین ذکر در اذان است و تمام این موارد مقدمه بود و در روایت از امام صادق(ع) است که فرمود: "انسان از تحلیل، تحمید،تسبیح و تکبیر یک ثواب می برد، اما فردی که صلوات می فرستد ثواب همه آن اذکار را دریافت می کند".

این خطیب در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پرهیز از ظلم پرداخت و عنوان کرد: آخرین وصیت سیدالشهدا(ع) در واپسین لحظات زندگی به حضرت سجاد(ع) و در زمانی که امام حسین(ع) مصائب مختلف را دیده است این است که می فرماید:" یا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللهَ ای فرزندم، از ظلم به کسی که در برابر تو، هیچ یاری کننده‌ای به جز خداوند ندارد، بر حذر باش".

وی افزود: هر نوع ظلمی بد است، اما بدترین ظلم ها، ظلم به مظلومی است که کسی و چیزی ندارد؛ لذا گاه پیش می آید برخی به افرادی که دارای پول ، اعتبار و مقام هستند ظلم می کنند، اما چون این افراد توان گرفتن حق خود را دارند خطر کمتری وجود دارد.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر رعایت حق در محیط خانواده و در بین همسران و پرهیز از ظلم به یکدیگر، تصریح کرد: حق دو طرف دارد و باید همسران در زندگی رعایت یکدیگر را کنند و از ظلم پرهیز کنند، به خصوص همسرانی که در دفاع از خود حرفی نمی گویند و کاری نمی کنند ظلم به آنها اثر وضعی بیشتری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد به افزایش آمار طلاق اشاره کرد و افزود: امروز از تعدادی از ازدواج ها به طلاق منجر می شود و در عین حال آمار ازدواج نیز نگران کننده است و دلیل عمده آن نیز سخت گیری ها و کمی ایمان است.

وی اضافه کرد: یکی از علامت های مؤمن این است که حتی به دشمن خود ظلم نمی کند، لذا نمی توان دشمن را شکنجه داد یا توبیخ کرد و به آن اهانت نمود.

این خطیب با اشاره به سیره امیرمومنان(ع) در برخورد با قاتل خود عنوان کرد: امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) با ابن ملجم شقی ترین امت، با مدارا رفتار کرد و ظلم ننمود.

وی خاطرنشان کرد: وصیت امام(ع) درباره ابن ملجم این است که حضرت سفارش فرمود که از نظر خوراک و پوشاک به آن توجّه نمایند و قاتل را اذیّت نکنند و حتی حضرت به فکر فرش زیر پای ابن ملجم نیز است و می فرماید "فرش زیر پای آن نرم باشد"، لذا رمز این که حضرت تا این حد دارای حلم و صبر هستند آن است که امیرمومنان(ع) خدا را می بیند و حضرت به حقیقت "لااله الاالله" رسیده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha