شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
مولانا‌ سید محمد یونس ‌رضوی‌ قبله جارچوی

حوزه/ مولانا سید محمد یونس ‌رضوی‌ قبله جارچوی با استفاده از بیانی شیوا به ‌واسطه سخنرانی‌، وحدت میان شیعه و سنی را ایجاد و ایشان به عنوان منادی وحدت ‌شناخته می شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مولانا سید محمد یونس ‌رضوی‌ قبله جارچوی با استفاده از بیانی شیوا به ‌واسطه سخنرانی‌، وحدت میان شیعه و سنی را ایجاد و ایشان به عنوان منادی وحدت ‌شناخته می شد.

مولانا سید محمد یونس رضوی قبله جارچوی فرزند سید محمد یوسف رضوی جارچوی(دھلی)، در سال ۱۳۳۱ه .ق مصادف با سال ۱۹۱۱م در جارچه سادات چشم به جھان گشود۔

وی تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش "جارچه" به پایان رساند و برای تکمیل تحصیلات خود عازم لکھنؤ شد و بعد از مدتی به عراق سفر کرد و در پایتخت عراق(بغداد) در منطقه‌ی کاظمین، مشغول تحصیل گردید۔

پس از سرنگونی حکومت عبدالسلام عارف، رئیس جمهور عراق، وی از عراق به منطقه لایلپور رفت و باقی عمر را در آنجا گذراند. وی در حسینیه "عزاخانه شبیر" واقع در مکان دهوبی گهات در لایلپور به آموزش احکام دین، روضهخوانی و سخنرانی مشغول شد.

این عالم هندوستانی وکیل شرعی از طرف آیت الله العظمیٰ سید محسن الحکیم طباطبائی بود. در سال ۱۹۵۵ میلادی وی به سمت مدیر مسئول روزنامه "معجزه" منصوب شد و سرپرستی مراسم قدیمی و معروفی که ھر ساله در بیست و پنجم رجب بهمناسبت شهادت امام کاظم علیهالسلام در فیصلآباد برگزار می شد را به عهده گرفت و به عنوان بانی مراسم مذکور شناخته شد.

بیان وی به قدری شیوایی داشت که به واسطه سخنرانی‌ھای وی وحدتی میان شیعه و سنی حاصل شد و وی به عنوان منادی وحدت شناخته شد. رویکرد و سخنرانی‌ھای وی در بوجود آمدن اتحاد میان شیعیان و اهلسنت مؤثر و قابل مشاھده بود، بزرگان اھلتسنن برای برپایی مراسم سوگواری امام کاظم علیهالسلام راضی شدند، آن را امضاء نمودند و تأکید کردند که باید این مراسم برگزار شود و به عهدهی مولانا باشد۔

این مراسم سوگواری تاکنون برگزار میشود و فرزندان مولانا یونس به نامهای سید حیدر علی رضوی و سید نجف علی رضوی و ھمچنین نوههای وی به عنوان مجریان و بنیانگذاران برنامه شناخته می شوند، این مراسم ھر ساله در روز بیست و پنجم رجب از ساعت ۹صبح آغاز میشود، بعد از روضه خوانی مجلس با تشییع نمادین تابوت امام کاظم علیهالسلام در بیرون از حسینیه ادامه پیدا میکند، طبق دستور مولانا یونس تاکنون بین مراسم سوگواری نماز ظھر و عصر به جماعت برپا می شود؛ بعد از اتمام مجلس عزاداری، سفره امام کاظم علیهالسلام به عنوان نذر پهن میشود و از عزاداران با شربت و چای وغیره پذیرایی میشود۔

نهالی که مولانا کاشته بود، در عصر حاضر ھمچون درخت استواری قابل مشاھده است و امیدواریم تا ظهور قائم آل محمد صلیالله علیه و آله برگزاری این مراسم ادامه پیدا کند.

مولانا یونس جارچوی در تاریخ سیام ذیقعده سال ۱۴۰۷ھجری مصادف با بیست و هفتم ژوئن سال ۱۹۸۷ میلادی به لقای الٰهی پیوست و بعد از اقامه نماز میت در آرامگاه فیصلآباد آرام گرفت۔

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha