دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ |۲۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 29, 2024
کد خبر: 1173023
۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
توحید

حوزه/ کارگاه توحید والحاد معاصر با حضور حجت الاسلام محمد علی نیازی و اساتید و طلاب مدارس علمیه استان سمنان در مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) سمنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از سمنان، کارگاه توحید والحاد معاصر با حضور حجت الاسلام محمد علی نیازی و اساتید و طلاب مدارس علمیه استان سمنان در مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) سمنان برگزار شد.

حجت الاسلام نیازی در ابتدای جلسه اظهار داشت: از سال ۱۹۵۰ تا ۲۸۰۰ اصطلاح الحاد مدرن یا الحاد جدید جای خودش را باز کرد و قبل از آن بحث الحاد مطرح بود.

وی در تعریف الحاد خاطرنشان کرد: از واژه الحاد تعریف جامع و مانعی صورت نگرفته و با تقسیم‌بندی‌های مختلف آن را تعریف کرده‌اند.

حجت الاسلام نیازی تصریح کرد: تقسیم بندی که می‌توان برای الحاد بیان کرد، دو تقسیم الحاد نظری و عملی است، الحاد نظری در جایی است که فرد با دلیل و استدلال عقلی خدا را رد می‌کند.

وی یادآور شد: الحاد نظری خود به الحاد متافیزیکی و الحاد معرفتی تقسیم می‌شود، الحاد متافیزیکی یعنی همه باورهایی که به انکار اعتقاد به خدا به وجود می‌آید که شامل چند دسته است، اول خیلی صریح خدا را انکار می‌کنند و دلیل بر عدم وجود می‌آورند و گاهی ضمنی خدا را انکار می‌کنند.

حجت الاسلام نیازی خاطرنشان کرد: الحاد معرفتی در حوزه بحث طبیعت گراها است، همه چیز که در این عالم است طبیعی عالم است و اصلا خدا وجود ندارد.

وی تصریح کرد: الحاد عملی نیز در جایی است که فرد با رفتار و کردار خودش خدا را رد می‌کند و نشان می‌دهد که خدا را قبول ندارد، الحاد عملی ناشی از بی‌قیدی، بی‌تفاوتی و حذف بحث از وجود خدا و اعتقاد به خداست.

استاد حوزه گفت: الحاد را می‌توان به دو دسته الحاد عام و خاص تقسیم کرد، الحاد عام شامل همه افراد می‌شود و الحاد خاص یعنی خواص هم دچار الحاد می‌شوند، خود ملحد نیست اما شبهاتی از خواص مطرح می‌شود که باعث می شود انسان عوام به طرف الحاد برود، زیرا اطلاعات عوام کامل نیست.

وی تأکید کرد: الحاد سلبی و اثباتی نیز داریم که در الحاد سلبی فرد می‌گوید دلایل شما برای اثبات خدا را قبول ندارم، اما در الحاد اثباتی که خطرش بیشتر است، فرد با دلیل و استدلال بیان می‌کند که خدا را قبول ندارد، نا خدا باور همان الحاد اثباتی و ایجابی و خدا ناباور همان الحاد سلبی است.

حجت الاسلام نیازی اظهار کرد: مبانی فکری الحاد را می‌شود این گونه تقسیم کرد که انسان گرایی، سکولارگرایی، علم و طبیعت گرایی.

وی در پایان به شبهات و سوالات مطرح شده توسط حاضران در جلسه پاسخ داد و در چگونگی پاسخ به شبهات توحید و الحاد نکاتی را مطرح کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha