دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ |۲۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 29, 2024
پایان نامه

حوزه/ طلبه مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «هندسه معرفتی سوره‌های زمر، غافر و فصلت (توحید، نبوت و معاد)» دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، کبری باویه زاده طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «هندسه معرفتی سوره‌های زمر، غافر و فصلت (توحید، نبوت و معاد)» با راهنمایی حجت الاسلام محمدرضا نقیه و داوری حجت الاسلام اسماعیل ملکوتی خواه دفاع کرد.

باویه زاده در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: وجود انسجام حاکم بر اجزای سوره‌های قرآن، چندسالی است مورد توجه قرآن پژوهان مسلمان در بین شیعه و اهل تسنن قرار گرفته و از این نظریه به وحدت موضوعی سوره و یا هندسه سوره تعبیرشده که نسبت به آن فواید و ثمراتی نیز شمرده شده است.

وی ادامه داد: با رجوع به قرآن و بازخوانی مجدد دیدگاه قرآن نسبت به خود، می‌توان به نظریه ساختار چند بُعدی سوره‌های قرآن رسید، قرآن خود را پیچیده‌تر از این می‌داند که در سوره‌های آن تنها یک موضوع محوری وجود داشته باشد، به بیان دیگر سوره‌های قرآن هر یک دارای موضوعات محوری در طول هم هستند که هندسه وار، یکپارچه و منسجم در یک سوره به هم تنیده و پیچیده شده‌اند.

طلبه مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر، با بیان اینکه قرآن خود را دارای حقیقتی ملکوتی می‌داند که ارتباط و اتصال بین منبع ملکوتی به عنوان «أُمِّ الْکِتابِ» با متن عربی، به صورت کامل و حداکثری در آن برقرار است، ابراز کرد: هر دو به صورت اجمال و تفصیل با هم متحدند و چون حقیقت ملکوتی دارای ابعاد مختلف است، قرآن نیز دارای وجوه متعدد معنایی و هندسه‌های مختلف در هریک از سوره ‌ها است.

وی تأکید کرد: با توجه به روش‌هایی که در رابطه با تبیین هندسه چند وجهی سوره‌ها گفته شد، در رابطه با سوره‌های زمر، غافر، فصلت از روش تألیفی شمه‌ای از روش‌های دیگرهندسه استفاده شده است.

باویه زاده، تصریح کرد: در این سوره‌ها با مراجعه به تفاسیری که به سیما و محتوای سوره‌ها توجه داشته‌اند، کوشش شده تا نگاه‌های مختلف و متفاوت مفسرین درباره محتوای آن در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته شود تا از خلال آنها بتوان صورتی جدید و چند بُعدی را ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این پژوهش نیز ذکر شده که «نگاه خاص» به این معنا نیست که هر مفسر بنا به مبنای خاص در تفسیر قرآن و یا تفسیر خاصی از یک آیه، خود را از دیگر مفسران جدا کرده و مطالب متفاوت‌تری نسبت به دیگران بیان کرده، بلکه اختلاف همان طور که قبلاً نیز اشاره شده، به اختلاف منظر و نگاه مفسر به سوره برمی‌گردد.

طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر، یادآور شد: از بین تفاسیری که به مسئله وحدت غرض و انسجام ساختاری سوره‌ها توجه خاص و ویژه دارند، تفاسیر «المیزان فی تفسیر القرآن» «ترجمه تفسیرالمیزان» اثر علامه طباطبایی و «فی ظلال القرآن» اثر سید قطب و «من هدی القرآن» اثر سید محمد تقی‌ مدرسی انتخاب شده و از تفاسیر دیگری نیز استفاده شد و هندسه محتوایی سوره‌های زمر، غافر، فصلت در این تحقیق به نمایش گذاشته شد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha