یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ |۲۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 28, 2024
حجت الاسلام حسین درودی

حوزه/ محقق، پژوهشگر حوزه و مدرس بیانیه گام دوم انقلاب در یادداشت به دیدار اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی، پژوهشگر و مدرس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در یادداشتی به ۸ راهبرد و ۱۶ عنوان راهکار ویژه مجلس شورای اسلامی در کلام مقام معظم رهبری در دیدار اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداخت.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در دیدار مقام معظم رهبری مدظله العالی با نمایندگان مجلس دوازدهم، با تبیین ۸ نکته مهم کاربردی و کنشگر معظم له تمامی هشتگ ها و هستی های سیاسی و اجتماعی دشمنان داخلی و خارجی نظام اسلامی به یأس و ناامیدی مبدل گردیده است چرا که نوازش مؤمنانه امام جامعه اسلامی برای نهمین رئیس جمهور منتخب با کلمات عاطفی و عرفانی (حفظه الله) و سؤال تقربی رهبرفرزانه جهت حضور ایشان در دیدار نمایندگان با عنوان آیا حضور رئیس جمهور منتخب در جمع نمایندگان قانونی است؟ و نیز موفقیت ایشان موفقیت همه ما می باشد و همچنین کلید واژه هایی که علاوه بر دلنوازی؛ چشم اندازهای امیدوارانه دوران دولت چهارهم را در بیانات حکیمانه خود تبیین کردند عبارت از (صدای واحد؛ ارکان کشور؛ حاکمیت اخلاق؛ مسائل مهم؛ هیأت نظارت؛ افراط و تفریط؛ حضور جدی؛ کابینه؛ مؤمن، کارآمد، انقلابی، امیدوار به آینده، مشهور به پاکدستی و صداقت، دارای نگرش ملی؛ برخوردار از اعتقاد عمیق به جمهوری اسلامی؛ مسائل جهانی؛ سیاست خارجی؛ بایدها و نبایدهای قانون‌گذاری) برای دولت دوازدهم که منتخب محترم آن از مدرک فوق تخصص پزشکی و همچنین تحصیلات و تسلط بر چند زبان که سبب گردیده عنوان با سوادترین رئیس جمهور دنیا به ایشان نسبت داده شود و نیز بر اساس شعار اعلامی دکتر پزشکیان (برای ایران با ایرانیان بر اساس حق وعدالت) به سخنان راهبردی ولی امر مسلمین با ۸ راهبرد و ۱۶ عنوان راهکار راهگشا و آینده ساز در عرصه میدانی می پردازیم.

۸ راهبرد و ۱۶ عنوان راهکار آفرین

الف- «لزوم و ضرورت پاسخگویی مجلس» ب- «ضرورت تعامل سازنده مجلس و دولت جدید» پ- «اهمیت شنیده شدن صدای واحد از ارکان کشور در مسائل مهم» ت- «وجوب حاکمیت اخلاق در مباحثات مجلس و دیگر فعالیت‌های نمایندگان» ث- «رعایت راهبردی بایدها و نبایدهای قانون‌گذاری» ج- «کارآمدی نظارت بدون افراط و تفریط» ح- «لزوم فعالیت مؤثر هیأت نظارت بر عملکرد نمایندگان» خ- «نیاز مبرم حضور جدی مجلس در مسائل جهانی و سیاست خارجی».

۱- دوگانه پرسشگری و پاسخگویی

"مجلس برخلاف تصور عمومی فقط پرسشگر نیست بلکه مانند هر نهاد تصمیم‌گیر و اقدام‌کننده باید در قبال وظایف و عملکرد خود در پیشگاه خداوند و در مقابل مردم پاسخگو باشد. " مقام معظم رهبری از عظمت های انقلاب اسلامی و زیر بناهای تمدن نوین را دوگانه پرسشگری و پاسخگویی را برای تمامی نهادهای تصمیم گیر دانسته و می دانند.

۲- راهکار تشکیل مجموعه واحد

"ارکان مختلف نظام باید یک مجموعه واحد را شکل دهند که تحقق این هدف، نیازمند تعامل و همکاری و حتی گاهی اغماض و چشم‌پوشی است" امام جامعه اسلامی یکی ار راهکارهای مجموعه و نظام واحد را همکاری به همراه اغماض و چشم پوشی معرفی کرده اند همچنانکه این توصیه از دستورات اخلاقی آیات وحی می باشد و نیز شکست دشمنان توسط آن را بصورت پیوسته در مدت عمر انقلاب اسلامی شاهد بوده ایم.

۳- موفقیت همگان درموفقیت رئیس جمهور

"موفقیت آقای پزشکیان در مسائل اقتصادی، ‌ فرهنگی، بین‌المللی و دیگر عرصه‌ها را موفقیت همه خواندند و گفتند: باید همه به رئیس جمهور منتخب در ادای وظایف کمک کنیم و از بُن دندان باور کنیم که موفقیت ایشان، پیروزی همه ماست". رهبر معظم انقلاب اسلامی موفقیت رئیس جمهور منتخب را موفقیت همکانی معرفی کردند و تمامیت موفقیت در نظام اسلامی را در مشارکتی و همگانی آن معرفی کرده اند بر خلاف برخی که حزبی و یا گروهی می دانند و یا آن دشمنانی که از این طریق برای نفوذ خود مسیر یابی کرده و همچنان در تکاپو سوء خود می باشند.

۴- تولید صدای واحد

"برخی در دنیا گوش تیز کرده‌اند تا نشانه‌های اختلاف را در حرف‌های مسئولان پیدا کنند؛ ارکان نظام با صدای واحد آنها را مأیوس کنند. " ولی امر مسلمین راهکار دشمن شکن در برابر توطئه های بی رحمانه و نقشه های شیطانی دشمنان را وحدت دانسته و می دانند چرا که وحدت شعار انقلاب اسلامی و خردورزان است.

۵- حاکمیت اخلاق در مجلس شورای اسلامی

"مجلس باید مرکز انتشار امواج مثبت و صدور آرامش و طمأنینه در افکار عمومی باشد و با خودداری از تکرار حرکات بعضی نمایندگان در برخی دوره‌های قبل از جمله سیاه‌نمایی و منفی‌بافی، اذهان مردم را متشنج نکند. " مقام عظمای ولایت امواج مثبت و صدور آرامش و طمأنینه که از خصوصیات حیات طیبه است را به تمامی نمایندگان گوشزد کردند و همچنین نماینده تراز را ضد تنشنج و آرامش آفرین معرفی کردند.

۶- دشمن در قالب رقبای سیاسی

"اطلاع داریم که «لشکر سایبری دشمنِ مشترک همه ایرانیان» در پوشش دروغین رقبا و جناح‌های سیاسی کشور آنها و یا اشخاص مورد اعتماد دینی و سیاسی جناح‌ها را مورد اهانت قرار می‌دهد تا طرف مقابل را عصبانی و برافروخته و وادار به جواب کند؛ بنابراین نباید هرچه را در فضای مجازی می‌بینید، کار رقبای سیاسی خود بپندارید". رهبر انقلاب اسلامی یکی از علائم سواد رسانه ایی را برای همه افراد جامعه شناسایی و تشخیص رقبای سیاسی حقیقی با رقبای ساختگی از سوی دشمنان معرفی کردند چراکه دشمنان با سواد رسانه ایی نامشروع خود در صدد ایجاد عصبانیت و جانب داری جاهلانه برای مخاطبان خود اقدام کرده اند به دلیل آنکه حیات خودشان را در این باطل رسانه ایی جستجو کرده و می کنند.

۷- قانون دانان قانون شکن

"استفاده هرچه بیشتر از کارشناسان، صراحت و تأویل‌ناپذیر بودن قانون را برای جلوگیری از سوءاستفاده قانون‌دانانِ قانون‌شکن، ضروری دانستند و گفتند: قانون باید با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات کشور تصویب شود و قابلیت اجرا داشته باشد. " رهبری با یک آسیب شناسی از اینکه چرا قانون در کشور در سیر مراحل اجرا با مشکلات و موانع مواجه می شود؛ راهکار آنرا استفاده بیشتر از کارشناسان جهت رفع این آسیب و آفت عدم صراحت و تأویل پذیر بودن قانون و نیز بی توجهی به ظرفیت ها و امکانات کشور معرفی کردند.

۸- افراط و تفریط در قانونگذاری

"قانون اساسی دست مجلس را برای ارائه طرح باز گذاشته اما در این کار طرح باید به حد قناعت اکتفا شود تا باعث تراکم قانون و قرار گرفتن طرح‌های زیاد در صف رسیدگی نگردد. امام خامنه ایی حفظه الله در یک آسیب شناسی؛ علت طولانی شدن صف رسیدگی به طرح های در مجلس شورای اسلامی را آفت خروج از حد قناعت که از زیر مجموعه های قاعده انحرافی افراط و تفریط در ارائه طرح ها توسط نمایندگان می باشد معرفی کردند.

۹- کسب مجوز از رهبری

"گاهی دولت ها برای یک کار فوری در زمینه ارتباطات بین‌المللی یا مسائل اقتصادی و کند. " رهبر نکته دان و فرزانه انقلاب اسلامی عدم سرعت لازم و کافی در موارد اضطراری توسط مجلس را بهانه ایی برای برخی جهت راه آسان گزینی و مجوز طلبی از رهبری معرفی کردند.

۱۰- نظارت متعادل

"اول، هدف از نظارت ارتقاء کارآمدی دولت است؛ بنابراین مطلقاً نباید مسائل سیاسی، شخصی و جناحی باعث استفاده از ابزارهای نظارتی شود، و دوم: پرهیز از افراط و تفریط و رعایت انصاف در نظارت". مقام عظمای ولایت برای کارآمدی دولت رعایت انصاف و پرهیز از مرض افراط و تفریط که محصول تلخ آخرت انکاری و دنیازدگی می باشد از بحث کارساز نظارت حقیقی آفت زادیی کردند.

۱۱- فلسفه تشکیل هیئت نظارت مجلس

"گاهی با رفتار غلط یک نماینده، همه ۲۹۰ نماینده زیر سؤال می‌روند و کل مجلس از چشم مردم می‌افتد که فلسفه تشکیل هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان پیشگیری این موارد و در صورت رخداد، علاج آنهاست اما آن انتظاری که از این هیئت بود، محقق نشده است. " امام جامعه اسلامی جهت اصلاح رفتار غلط و مردم گریز برخی نمایندگان مجلس تقاضای مانع زادیی از مسیر هئیت نظارت بر نمایندگان را جهت انتظار فعالیت مورد نظر نظام اسلامی را از آن مطالبه کردند.

۱۲- قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم

"از جمله اقدامات خوب و اثرگذار مجلس در زمینه سیاست خارجی قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم است؛ البته بعضی‌ها به این قانون اعتراض و عیب‌جویی کردند که مطلقاً وارد نیست و تصویب آن قانون، کار بسیار درستی بود. " رهبری حکیم انقلاب اسلامی با توجه به اشراف همه جانبه بر مباحث و مسائل کشور قانون اقدام راهبردی مجلس را اثر گذار و مطلوب معرفی کردند و عیب جویی و اعتراض برخی را بطور مطلق وارد ندانستند.

۱۳- سبک خنثی کردن تحریم ها

"ما می‌توانیم تحریم‌ها را با ابزارهای شرافتمندانه برطرف و بالاتر از آن، خنثی کنیم همچنانکه بارها گفته‌ایم برداشتن تحریم‌ها دست ما نیست و باید برای رفع آنها تدبیر اندیشید اما خنثی‌سازی تحریم دست ما است و راههای خوبی هم برای آن وجود دارد که مسئولین دولتی برخی از آن راهها را رفتند و آثار خوبی هم داشت که در این زمینه مجلس هم می‌تواند نقش‌آفرینی کند. " مقام معظم رهبری با توجه به اینکه دشمنان انقلاب اسلامی از دشمنی های بی رحمانه خود دست بردار نیسند سبک های شرافتمندانه خنثی سازی تحریم های دشمنان که آثار و برکاتی هم داشته و دشمن را محدود و محصور کرده است را تأیید و تأکید کردند.

۱۴- مسئولیت‌های سنگین رئیس‌جمهور منتخب و محترم

"رهبر انقلاب در خصوص کار فوری و پیش روی مجلس یعنی رأی اعتماد به کابینه آقای پزشکیان بود. ایشان تعیین هر چه زودتر کابینه بعد از انجام امور لازم را مفید و ضروری خواندند و گفتند: در این زمینه هم نمایندگان مجلس و هم رئیس‌جمهور منتخب و محترم، مسئولیت‌های سنگینی دارند".

۱۵- چه کسی را باید میدان‌دار کرد؟

"کسی را باید میدان‌دار کرد که امین، صادق، متدیّن و از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی باشد. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ایمان یک شاخص مهم است، امید به آینده و نگاه مثبت به افق شاخص مهم دیگر است و به کسانی که نگاهشان به افق تاریک است و معتقدند نمی‌شود کاری کرد، نمی‌توان مسئولیت‌های مهم و کلیدی داد. ایشان، تشرّع، اشتهار به صداقت و پاکدستی، نداشتن سابقه سوء، برخورداری از نگرش ملی و غرق نشدن در مسائل سیاسی و جناحی، و کارآمدی را از معیارهای ضروری دیگر برای اعضای کابینه دولت چهاردهم خواندند و گفتند: هم رئیس‌جمهور منتخب و هم مجلس باید این معیارها را رعایت کنند چرا که یک مسئولیت مشترک در انتخاب مسئولان کشور دارند. " ولی امر مسلمین جهان با توجه به تجربیات دولت های مختلف و آثار به جا مانده آنان در کشور از انتخاب میدان داران عرصه اجرا برای دولت دوازدهم شاخص های تراز انقلاب اسلامی افرادی که در آینده سکاندار مباحث اجرایی کشور می شوند را بصورت فهرستی تبیین کردند.

۱۶- یک گروه کوچک به نام مقاومت

"یک دستگاه بزرگ سیاسی، اقتصادی، نظامی به اسم آمریکا همراه رژیم غاصب صهیونیست با یک گروه کوچک به نام مقاومت می جنگند و از آنجایی که این دو خبیث موفق نشده‌اند حماس و مقاومت را از پای در بیاورند بمب های خود را در بیمارستان ها، مدارس و بر سر کودکان و زنان و مردم مظلوم می ریزند. ایشان با اشاره به اینکه امروز مردم دنیا شاهد نهایت جنایت و سبعیت رژیم غاصب هستند و درباره آن قضاوت می کنند خطاب به نمایندگان مجلس افزودند: درباره غزه آرام نگیرید و ساکت نباشید. امروز مصداق مهم فعالیت مجلس در مسائل خارجی و دیپلماسی، مساله غزه است. " مقام معظم رهبری یکی از رسالت های مهم مجلس در عرصه دیپلماسی را ادای حق فرمایش حضرت امام علی علیه السلام «و کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً.» (نامه ۴۷ :از وصیت‌های آن حضرت است به حسن و حسین علیهما السّلام وقتی که ابن ملجم لعنة اللّه علیه به او ضربت زد) معرفی کردند که مصداق امروز آن حمایت حقیقی از مردم مقتدر و مظلوم عزه است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha