سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ |۲۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 30, 2024
پرسش و پاسخ

حوزه/ طبق بررسی های صورت گرفته باید گفت که سند داستان زعفر جنی در کتاب روضة الشهدای ملا حسین کاشفی سبزواری است و مؤلف در این کتاب چنین ادعایی را اظهار کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) طی یک پرسش و پاسخ با حضور حجت الاسلام والمسلمین جباری استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی به شبهه حضور زعفر جنی و جنیان در عاشورا و پیشنهاد کمک آنها به امام حسین (علیه السلام) در قیام عاشورا پرداخته است که تقدیم شما می‌شود.

پرسش:

یکی از سوالاتی که معمولا در ارتباط با نهضت اباعبدالله علیه السلام مطرح می شود این است که آیا این نکته صحیح است که جنیان در حادثه عاشورا خدمت امام حسین علیه السلام رسیده و اعلام آمادگی کردند که دشمنان آن حضرت را نابود کنند؟ و اینکه آیا واقعیت دارد که زعفر جنی از اجنه حاضر در حادثه کربلا بوده و در دوران آیت الله بروجردی برای او مجلس ترحیم برگزار شده است؟


پاسخ:

در پاسخ به این سوال باید دو نکته را لحاظ کرد، یکی اینکه آیا جنیان در آن زمان برای کمک به سیدالشهدا علیه السلام حضور داشته‌اند؟

در روایاتی این نکته را داریم که طایفه جنیان (لازم به ذکر است که این طایفه همانند ما مکلف هستند و در میان آنها همانند ما انسان‌ها، مسلمان و کافر به دستورات الهی وجود دارد) به محضر حضرت سیدالشهدا علیه السلام رسیده و اظهار آمادگی برای دفاع از حضرت کردند و در پی نابودی لشکر یزیدیان بودند.

حضرت سیدالشهدا علیه السلام فرمودند که اگر بنا بر این باشد که این لشکر از روی خرق عادت نابود شوند، ما خودمان چنین توانی را داریم و قطعا امام چنین توانی را دارد. امام نماد اراده الهی است و اگر خداوند متعال اراده کند به مرگ فرد یا گروهی، بلافاصله این اتفاق خواهد افتاد و امام حسین علیه السلام به همین ترتیب چنین قدرت تکوینی را دارند.

اما چون بنا نبود که قیام طبق تحرکات غیر طبیعی عالم انجام شود، به همین دلیل چنین اجازه‌ای را به احدی از جنیان ندادند.

عرصه قیام عاشورا یک عرصه امتحان الهی بود و در صورت نابودی لشکر دشمن، امتحانی صورت نمی‌گرفت. در تقدیر و خواست الهی باید عاشورایی اتفاق می‌افتاد و در این صحنه، یک فردی به اسم حر بن یزید ریاحی شکل می‌گرفت و توبه می‌کرد و به الگوی عالمیان تبدیل می‌شد و یا افراد دشمن به بدترین شکل به عاقبت شقی دچار شده و عبرت عالمیان می‌شدند.

قیام عاشورا یک صحنه اختیار انسانی برای رسیدن به سعادت و شقاوت بود.


امروزه هم ما با چنین صحنه هایی آراسته از امتحان الهی مواجه هستیم و همه این امتحانات الهی در صحنه های اجتماعی و سیاسی برای آزمون و امتحان بندگی ماست.

زعفر جنی طبق شواهد روایی و تاریخی در نهضت عاشورا بوده و چنین درخواستی را از امام داشته است.

نتیجه گیری:


اولا: طبق بررسی های صورت گرفته باید گفت که سند این داستان در کتاب روضة الشهدای ملا حسین کاشفی سبزواری است و مؤلف در این کتاب چنین ادعایی را اظهار کرده است؛ گرچه این کتاب سنداً ضعیف است، اما به دلیل مؤیدات مختلف بزرگان شیعه از جمله مرحوم آیت الله بهجت که مسئله زعفر جنی را نقل می کردند و از طرفی با توجه به تاییدات بزرگان در زمان مرحوم آیت الله بروجردی، می توان اصل حضور زعفر جنی در عاشورا و اعلام آمادگی و اذن مبارزه از حضرت را اثبات کرد.

ثانیا: از آنجایی که جنیان عمر طولانی دارند، می توان ادعا کرد که تایید این مسئله از زمان عاشورا تا زمان قید حیات مرحوم آیت الله بروجردی قابل اثبات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha