یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ |۲۸ محرم ۱۴۴۶ | Aug 4, 2024
جمیله علم الهدی دور دانش افزایی فرهنگیان بسیجی در مشهد

حوزه / عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: به مرحله‌ای رسیده‌ایم که نسخه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به‌صورت بین الادیانی به جهان امروز معرفی شود و دوستان و یارانی را در ادیان دیگر پیدا کنیم که یک جبهه مقاومت بین الادیانی را در مقابل فساد و فحشا و جنگ علیه خانواده، علیه انسانیت و حتی جنگ علیه محیط زیست، تشکیل دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، جمیله علم الهدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، امروز در همایش بسیج اساتید دانشگاه‌های سراسرکشور در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی آموزشی امامت، به آموزه‌های قرآنی پیرامون حکمرانی اشاره کرد و اظهار داشت: نظم سلطانی مبتنی بر حاکمیت فرد یا خانواده و دیگران است، یکی نظم توده‌ای که حاکمیت عده‌ای بر دیگران است و دیگری حاکمیت مختار است.

وی با بیان اینکه به موضوع حاکمیت مختاری در نظم کشور تأکید شده و سیاست‌هایی را دنبال می‌کند و تقریبا چند دانشگاه پیرامون این قضیه تأسیس شده است، افزود: در این دانشگاه‌ها باید رشته‌هایی را تدریس کرد تا بتوانیم جایگاه‌های مهم حاکمیتی را تشخیص دهند و متناسب با آن یک سری افراد را تربیت کنند.

وی در توضیح نظم سلطانی گفت: جهان تا حدود زیادی مرهون این نوع نظم است، از جهت پیشرفت و پیشرفت‌های گسترده‌ای در آبادی زمین، در توسعه علم و فناوری توسط نوع نظم سلطانی اتفاق افتاده است، در گذشته بر اساس دیدگاهی که جهان را محل زندگی انسان تشخیص می‌داد و انسان باید برای خودش این محل زندگی را آماده می‌کرد، استعدادهایی وجود داشته که زندگی جمعی را ساماندهی کنند، لذا سلاطینی به همین منظور حضور پیدا کردند و با قدرتی که به دست آوردند عده‌ای استخدام کردند تا به اهداف خود دست پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: با پیشرفت‌های بزرگی که در علم و فناوری اتفاق افتاد این گونه نظام اجتماعی به صورت خیلی پیچیده زیر سوال رفت و تقریبا امپراتوری‌های بزرگ جهان دچار فروپاشی شدند که تعبیرهای مارکسیستی از این دوره تاریخی است.

وی دلیل فروپاشی اینگونه حکومت‌ها را نبود عدالت، آزادی و انسانیت بیان کرد و گفت: نظم توده‌ای یعنی یک فرد یا یک خانواده بر دیگران حاکمیت داشته باشد، این بار انواع نفسانی توده مردم، تعیین کننده نظام اجتماعی سیاسی جوامع شد و این وضعیتی است که تا امروز ادامه پیدا کرده است.

اندیشه امام خمینی(ره) در حکومت اسلامی باعث افول بسیاری از قدرت‌ها در منطقه و جهان شد

وی با اشاره به شکل‌گیری حکومت اسلامی از درون حوزه‌های علمیه به رهبری امام خمینی(ره) یادآور شد: در دوره‌ای حکومت‌های سلطانی و حکومت‌های توده وار با هم به تعادلی رسیده بودند با هم توافق کرده بودند، در حالی که اندیشه امام خمینی(ره) و مرجعیت شیعه با شکل گیری انقلاب اسلامی اندیشه‌های لیبرال و سوسیالیسم را به حاشیه راند و در حکومت اسلامی باعث افول بسیاری از قدرت‌ها در منطقه و جهان شد.

همسر شهید جمهور، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ۴۵ سال پیش ادعا کرد هدفش اجرای عدالت، آزادی و انسانیت است، تصریح کرد: این در حالی است که در برخی کشورها که با اندیشه متفاوت از اندیشه امام خمینی(ره) مدیریت می‌شوند و نظام سلطانی دارند، دارای توسعه صنعتی و کشاورزی می‌باشند، ولی هدف انقلاب اسلامی در واقع جهان بینی است.

وی تصریح کرد: اگر جهان بینی را از جهان زندگی دنیوی و مسکن تلقی کنیم، برای نظم بخشیدن به این زندگی باید روی سعادت و پیشرفت دنیوی، رفاه و آسایش تأکید کرد، در همه حکومت‌های سلطانی این هدف است، اما در اندیشه اسلامی و فرهنگ ایران اسلامی آنچه که باعث رستگاری انسان می‌شود با تکیه بر قرآن کریم باید عمل کرد و پیشرفت‌ها باید انسان را به رشد و تعالی و نهایت به شهادت برساند.

علم الهدی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی را آموزش و تعلیم اساتید حوزه و دانشگاه و مراجع شیعه بیان کرد که در تمام طول تاریخ اسلام چنین سرمایه علمی وجود نداشته است، ابراز کرد: نظم ولایی که جمهوری اسلامی مدعی این نوع نظم است، در مقابل نظم توده‌ای به عنوان رقیب سرسختی مقاومت می‌کند.

وی با بیان اینکه در حکومت ولایی در واقع خدا ولی خودش را تعیین می‌کند ولی مردم بایستی به این ولایت تحقق خارجی بدهند، یادآور شد: به تعبیر دیگر، مردم مسئول رأی دادن نیستند بلکه مردم متعهد می‌شوند به اینکه این حکومت بتواند اقامه عدالت کند.

وی تأکید کرد: اقامه عدالت خیلی سخت است، بر خلاف آن چیزی که تصور می‌شود، در حکومت داری و حاکمیت ما فقط باید دنبال به اصطلاح تشخیص مقامات حاکمیتی باشیم و شاخص‌های آن مقامات را در بیاریم و افرادی را برای آن کار گزینش کنیم که بتوانند به ارتقا و تعالی شهروندان جامعه تعهد داشته باشند.

وی ابراز کرد: به همین دلیل نظم ولایی از پایین به بالاست از بالا به پایین نیست و هر کسی نمی‌تواند به هر دلیلی حاکم باشد.

وی به تقویت موضوع خانواده و روابط خانوادگی با توجه به قرآن کریم تأکید کرد و یادآور شد: قرآن کریم بر روی مسئله خانواده متمرکز است، امکان ندارد در جامعه‌ای که انسجام و به هم پیوستگی وجود داشته باشد، فحشا و فساد رشد پیدا کند.

همسر شهید جمهور تصریح کرد: خانواده در ایران حامل انتقال ارزش‌های دینی بوده و ارزش‌های سیاسی در همین خانواده منتقل می‌کند، اگر اندیشه‌هایی به کانون خانواده ایرانی امروز حمله می‌کنند هدف آنها از بین بردن نظم ولایی است.

وی با بیان اینکه در ۴۵ سال، ایران اسلامی دستاوردهای بزرگی داشته است که به آن افتخار می‌کنیم، اضافه کرد: کشور پیشرو در تربیت و تقدیم شهدای زیادی به اسلام بوده و در رشد معرفت عارفانه و حکمت علوی پیام‌های خوبی برای کشورهای اطراف، منطقه و جهان داریم.

علم الهدی یادآور شد: به مرحله‌ای رسیده‌ایم که نسخه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به‌صورت بین الادیانی به جهان امروز معرفی شود و دوستان و یارانی را در ادیان دیگر پیدا کنیم که یک جبهه مقاومت بین الادیانی را در مقابل فساد و فحشا و جنگ علیه خانواده، علیه انسانیت و حتی جنگ علیه محیط زیست، تشکیل دهیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha