چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 7, 2024
آیت الله رجبی در دیدار اعضای ستاد مردمی اربعین استان قم

حوزه/ جریان اربعین یک معجزه الهی است؛ چیزی نیست که با محاسبات بشری حتی درصدی از آن را بتوان محقق ساخت. جز اراده الهی و کرامات اهل بیت علیه‌السلام چیز دیگری نمی تواند علت تحقق این معجزه الهی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمود رجبی در دیدار اعضای ستاد مردمی اربعین استان قم که در سالن جلسات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در قم برگزار شد در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه اربعین سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) پرداخت و گفت: جریان اربعین یک معجزه الهی است؛ چیزی نیست که با محاسبات بشری حتی درصدی از آن را بتوان محقق ساخت, جز اراده الهی و کرامات اهل بیت علیه‌السلام چیز دیگری نمی تواند علت تحقق این معجزه الهی باشد.

وی افزود: نیاز است این مسئله از ابعاد مختلف بررسی شود، این حرکت از جهات و مراحل مختلف واقعا یک معجزه است، گروه‌هایی که خدمت می‌کنند، تعداد زیاد زائران، حرکت با پای پیاده و مسیری که پیموده می‌شود، رعایت موازین دین، محبتی که مردم به یکدیگر می‌کنند، همه اینها نشانه آن است که این حرکت در ابعاد مختلف آن معجزه است، در واقع می توان گفت که اربعین خود یک نمونه عینی از سبک زندگی اسلامیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: باید دید با چه سازوکاری و چه هزینه‌ای می‌توان این جمعیت را در این هوای گرم گرد هم آورد؟ آیا با اسباب مادی چنین چیزی امکان پذیر است؟ لازم است که واقعا ابعاد مختلف این کار از لحاظ علمی به صورت جدی و دقیقی بررسی شود؛ از طرف دیگر، افتخار ما به اسلام و مکتب اسلام است که می‌تواند چنین معجزه ای را بیافریند، اینکه برخی می‌پرسند اسلام چه کارکردی دارد، این یک نمونه آن است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار کرد: ما در تحقق این معجزه حلقات مختلفی داریم که باید به هم پیوند بخورد، واقعا چگونه بدون تشکیلات رسمی و اداری این کار انجام می‌شود؟ اگرچه برخی ادارات برای ساماندهی برخی امور فعالند، اما نقش اصلی شکل گیری این جریان دستی است که در پشت این صحنه قرار دارد و آن را مدیریت می‌کند و واقعا مدیریت اصلی این کار در دست فلان سازمان و اداره دولتی نیست.

آیت الله رجبی با اشاره به بعد معنوی و الهی اربعین حسینی ابراز داشت: بعد دیگر اربعین حسینی جنبه معنوی آن است، ارزش کار کسانی که پیاده روی می‌روند و هم کسانی که خدمت‌رسانی می‌کنند غیرقابل تصور است، بسیاری از مردم عاشقانه در این راه پول می‌دهند، موقعیت‌ های مادی خود را رها می‌کنند، بدون منصب و عنوان کار می‌کنند، اینها چیز کوچکی نیست، ارزش این کارها به آن انگیزه‌ای است که در ورای آن وجود دارد؛ حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام در حدیثی عبادات را به سه دست تقسیم می‌کنند؛ عبادت تجار که در قبال کار خود از خداوند چیزی می‌خواهند حتی اگر معنوی باشد، عبادت بردگان که از روی ترس خدا را بندگی می‌کنند و عبادت شکرگزاران که از روی محبت خدا را دوست دارند و بندگی می‌کنند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: اربعین و کارهای مرتبط به آن مصداق عبادت‌های محبتی است؛ هر که در جریان اربعین قرار گیرد به خاطر عشق به امام حسین علیه السلام است؛ کسی که سیدالشهدا علیه‌السلام را دوست دارد، خدا را دوست دارد چرا که محبت اولیای خدا عین محبت خداست.

وی در پایان افزود: شکر این نعمت خادمی خادمی زوار سیدالشهدا(ع) را به جا آورید و بدانید که خود اهل بیت علیهم‌السلام، افراد برای انجام چنین خدماتی برمی‌گزینند، حتی افکار و ایده‌هایی که در این مسیر به ذهن می‌رسد، اتفاقی نیست و حضرات معصومین(ع) خواسته‌اند لذا باید خود را بدهکار خدا و امام حسین علیهم‌السلام بدانیم.

در ابتدای این دیدار تنی چند از اعضای ستاد مردمی اربعین استان قم، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در این ستاد، به بیان دیدگاه ها و نظرات خویش راجع به خدمت گزاری بهتر به زوار اربعین حسینی پرداختند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha