جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ |۱۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 16, 2024
شبهات اربعین

حوزه/ اگر مرد صلاح نمی‌بیند که زنش به سفر اربعین برود و دلش همراه نباشد، هر چند به صورت شفاهی اجازه دهد، بهتر است که زن به این سفر نرود؛ مگر اینکه واقعا بتواند قلب همسرش را راضی کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پرونده شبهات اربعین، برنامه ویژه رسانه رسمی حوزه برای ایام اربعین می باشد که دو تن از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با حضور در حوزه‌نیوز به برخی شبهات اربعین پاسخ گفتند که در این شماره به انتشار پاسخ شبهه‌ای با موضوع «آیا در سفر اربعین، رضایت شوهر برای همسر لازم است؟» از سوی حجت الاسلام رضا پارچه‌باف خواهیم پرداخت.

* شبهه

زیارت اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام یکی از زیارت‌های مهم و یکی از ویژگی‌های مومنین است.

گاهی اوقات در این زیارت زن و شوهر نمی‌توانند با هم همراه شوند و فقط یک نفر از آن دو می‌تواند به این سفر برود.

گاهی مرد خانه به خاطر شغلش نمی‌تواند به سفر اربعین برود، آیا زن می‌تواند به این سفر برود؟ آیا از نظر اخلاقی کار شایسته‌ای است که خانم‌ها به این سفر بروند؟

آیا با وجود فضیلت زیاد این زیارت، رضایت شوهر لازم است؟

* پاسخ به شبهه


اولا اگر خدا به مرد اذن داده که خروج خانم از منزل بدست او باشد، براساس حکمت است؛ نه برای قدرت‌نمایی مرد و برای خودخواهی او؛ بلکه بخاطر مدیریت زندگی و کنترل مسائل اخلاقی و اجتماعی در زندگی است و خداوند متعال این اذن را بیشتر به خاطر قدرت مرد داده است.


اگر واقعا مرد صلاح نمی‌بیند که زنش به این سفر برود، مثلا بخاطر شلوغی و ازدحام، تماس با نامحرم، در دید نامحرم بودن، دلش همراه نباشد، هر چند به صورت شفاهی اجازه دهد، بهتر است که زن به این سفر نرود؛ مگر اینکه واقعا بتواند قلب همسرش را راضی کند. در این موارد زن باید با امکانات و محارم خود به این سفر اقدام کند.

بنابراین رضایت قلبی همسر شرط است و اگر نتوانست برود، از فضیلت سفر بهره‌مند خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha