پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ |۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 15, 2024
طباطبایی

حوزه/ امام جمعه اصفهان به مسئله بناهای تاریخی و میراث فرهنگی در اصفهان نیز اشاره کرد و افزود: برخی شواهد و قراین نشان می دهد اصفهان در گذشته دارای 150 مدرسه علمیه بوده است،اما اکنون تنها 23 مدرسه به جا مانده است که در طول تاریخ از بین رفته یا تحت تصرف قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان ، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در دیدار با مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به اهمیت صنایع دستی و گردشگری و تاثیر آن در امر تولید در کشور اظهار داشت: فردی که در صنایع دستی مشغول به کار است، تولیدکننده است و به نوعی کارمند دولت محسوب می شود.

وی افزود: در حوزه صادرات صنایع دستی قالیبافی در ابتدای انقلاب ، به دلیل مشکلات ارزی و عدم توافق در قیمت گذاری صادرات و نبود حمایت از تولیدکننده، تولید این صنایع دستی دچار مشکل شد.

امام جمعه اصفهان هم چنین به مسئله بناهای تاریخی و میراث فرهنگی در اصفهان نیز اشاره کرد و افزود: برخی شواهد و قرائن نشان می دهد اصفهان در گذشته دارای 150 مدرسه علمیه بوده است، اما اکنون تنها 23 مدرسه به جا مانده است که در طول تاریخ و به دلایل مختلف این مدارس از بین رفته یا تحت تصرف قرار گرفته است.

وی مدارس علمیه تاریخی و دارای سابقه میراث فرهنگی را نیازمند توجه و حمایت بیان کرد و گفت: در زمینه مرمت مدارس علمیه، مدیریت این مدارس به صورت جزیی مرمت هایی را انجام می دهند.

نماینده ولی فقیه در استان هم چنین به بنای تاریخی کاروانساری ظفرقند نیز اشاره کرد و ضمن دعوت از مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان از این بنا، آن را نیازمند حمایت میراث فرهنگی و اوقاف استان دانست.

وی خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی و صنایع دستی استان باید درصدد حمایت از زندانیان و خانواده های آنها با آموزش صنایع دستی و فروش تولیدات آنها باشد.

در ابتدای این دیدار امیر کرم زاده، مدیر کل میراث فرهنگی استان گزارشی از عملکرد این دستگاه در استان ارائه کرد و اظهار داشت: از منابع دولتی تعداد هزار نفر از فعالان حوزه صنایع دستی بیمه شده اند و هم چنین افراد فعال در صادرات صنایع دستی دیگر نیاز به اعلام ارز خود در سامانه دولتی نداشته و این امر برون سپاری شد.

وی افزود: در بخش میراث فرهنگی نیز بناهای تاریخی پایش شده و فرونشست ها مورد مطالعه قرار گرفته و با مسئولان اوقاف نیز جلسه برگزار شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به در اختیار بودن برخی از بناهای میراث فرهنگی در دست تعدادی از دستگاه ها و سازمان ها عنوان کرد: تعدادی از بناهای میراث فرهنگی در دست دانشگاه ها بوده و یا در دست صدا و سیما و برخی سازمان ها است.

وی با تاکید بر عدم تغییر کاربری بناهای تاریخی و میراث فرهنگی در قانون تصریح کرد: قانون گذار اعلام کرده است نباید بناهای تاریخی و میراثی تغییر کاربری شود و لذا مقابل این تغییرات ایستاده ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان اضافه کرد: کار بزرگ دیگری که در دست انجام داریم اصلاح 2 هزار بافت تاریخی اصفهان است و بیشتر موارد را از طریق مراجع قضایی پیگیری می کنیم.

وی عنوان کرد: در پروژه های گردشگری نیز مشکلات سرمایه گذاران را حل کردیم و انجمن خیرین میراث فرهنگی نیز ایجاد شده است و سرمایه گذاران اصفهان در این انجمن عضو هستند.

دیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از شناسایی 40 بنا در سطح استان و واگذاری و مرمت این بناها با کاربری گردشگری نیز خبر داد و افزود: چند مورد بناهایی نیز وجود داشته که سرمایه گذاران آنها را از وراث خریداری کرده اند و در حال مرمت است.

وی افزود: هم اکنون در حال راه اندازی سایتی هستیم که اطلاعات فرصت های سرمایه گذاری استان در حوزه های گردشگری، شهرداری ها، بخشداری ها و بناهای تاریخی در آن قابل دسترسی است.

وی خاطر نشان کرد: برای حمایت از زندانیان و خانواده های آنها نیز غرفه ای برای عرضه صنایع دستی آنها در نظر گرفته شده است و علاوه بر آن در مهر ماه نیز یک نمایشگاه ویژه در 40 ستون برگزار می کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha