یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ |۱۲ صفر ۱۴۴۶ | Aug 18, 2024
طباطبایی

حوزه/ امام جمعه اصفهان مناسب سازی و ترددپذیری اماکن عمومی برای تردد معلولین را امری مهم بیان کرد و گفت: احداث اماکن مناسب تردد معلولین و ایجاد رمپ در نقاط مورد نیاز بسیار اهمیت دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد صبح امروز در دیدار با مدیر کل بهزیستی اصفهان با اشاره به اهمیت کار بهزیستی و لزوم توجه به مشکلات معلولین، اظهار داشت: یکی از پیشنهادهایی که به شهرداری دادیم در خصوص احداث پارک ویژه معلولین بود تا به این واسطه معلولین و خانواده های آنها محل تفریح مخصوص به خود داشته باشند.

امام جمعه اصفهان مناسب سازی و ترددپذیری اماکن عمومی برای تردد معلولین را امری مهم بیان کرد و افزود: احداث اماکن مناسب تردد معلولین و ایجاد رمپ در نقاط مورد نیاز بسیار اهمیت دارد، چرا که حدود ۵ میلیون معلول در جامعه داریم و این در حالی است که بیشتر اماکن عمومی ما برای معلولین مناسب سازی نشده است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان هم چنین به مقابله با دستگاه هایی که به صورت غیرقانونی مجوز مراکز مشاوره می دهند اشاره کرد و گفت: اگر در قانون عنوان شده که تنها بهزیستی مرجع صدور مجوز برای مراکز مشاوره است در صورتی که دیگران این مجوز را صادر کنند خلاف قانون عمل کرده و باید در برابر این تخلف ایستاد.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر جلوگیری از تخلفات کمپ های ترک اعتیاد، تصریح کرد: کمپ های ترک اعتیاد تنها می توانند معتادانی که داوطلبانه وارد کمپ می شوند را نگهداری کنند و نگهداری معتاد غیرمتجاهر بدون رضایت فرد و یا خانواده آنها تخلف محسوب می شود.

در ابتدای این دیدار ناصر چاوشی، مدیر کل بهزیستی اصفهان گزارشی از عملکرد این سازمان در استان ارائه کرد و اظهار داشت: عمده فعالیت های مجموعه بهزیستی در استان در حوزه مددجویان است و ۹۳ هزار نفر معلول در استان تحت پوشش بهزیستی است که امور مربوط به درمان، بهداشت، تسهیلات اشتغال، ازدواج و پرداخت مستمری برای این افراد را دنبال می کند.

وی افزود: ۲۶ مرکز ویژه معلولینی که در منزل امکان نگهداری آنها وجود ندارد فعال بوده و در ماه ۱۵ میلیون، هزینه نگهداری این افراد است.

مدیر کل بهزیستی اصفهان بخش دیگر فعالیت های بهزیستی را مربوط به سلامت اجتماعی بیان کرد و گفت: این بخش مربوط به دختران فراری، زنان مورد خشونت خانگی، کودکان کار، شیرخوارگاه ها است و هم چنین خانواده های دارای چند قلو نیز تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی اضافه کرد: ۴۰ خانه کودک و نوجوان در سطح استان فعال بوده و تعداد ۵۰۰ نفر در این خانه ها زندگی می کنند و در ۱۰ سال اخیر نیز حدود یک هزار و ۸۰۰ مورد مسئولیت فرزند خواندگی به خانواده ها داده شده است و ۳هزار نفر نیز در استان متقاضی فرزندخواندگی هستند.

چاوشی هم چنین از فعالیت مرکز اورژانس اجتماعی در استان نیز خبر داد و افزود: تیم های مرکز اورژانس اجتماعی در موارد مربوط به کودک آزاری، همسرآزاری و دیگر آسیب های اجتماعی دارای فوریت، اقدام می کنند.

وی خاطر نشان کرد: بخش دیگر فعالیت های بهزیستی مربوط به پیشگیری است که شامل عموم جامعه بوده و شامل مراکز مشاوره است و حدود ۳۰۰ مرکز مشاوره و کیلینک خانواده در استان داریم و هر سه ماه یک بار نیز بهزیستی از این مراکز مشاوره بازدید می کند.

مدیر کل بهزیستی اصفهان عنوان کرد: ۴۴ گروه همیار سلامت در سطح استان فعالیت می کنند و در حال ارائه آموزش و خدمات مددکاری هستند و در زمینه غربالگری نیز خدمات مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و فرزندآوری برای پیشگیری از تولد نوزادان معلول انجام می شود.

وی پرداخت وام های اشتعال زایی، تهیه مسکن، تسهیلات ازدواج را برخی از اقدامات حمایتی بهزیستی برای معلولین بیان کرد و ادامه داد: در طی دو سال اخیر و در دولت شهید رئیسی رشد جهشی در زمینه خدمات رسانی داشتیم و به لحاظ تعداد ۶۷ درصد رشد و هم چنین افزایش حق مستمری رقم خورد و میزان کمک هزینه های تحصیلی ۵۰۰ برابر شد.

چاوشی افزود: قانون حمایت از حقوق معلولین که بر اساس مطالبات این قشر مصوب شد بخش هایی از آن اجرایی نشده و مسئله ای که بیشتر مورد مطالبه این قشر است پرداخت حداقل حقوق قانون کار به افراد معلول با شرایط ویژه و از کار افتاده است.

وی تاکید کرد: در زمینه مناسب سازی و ترددپذیری اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند نامگذاری شده است و در شهر جدید بهارستان نیز پارک ویژه معولین در حال احداث است و چند شهر به خصوص شهرهای تازه احداث نیز در حال مناسب سازی برای معلولین است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha