چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ |۸ صفر ۱۴۴۶ | Aug 14, 2024
نشست علمی با عنوان "اربعین: بهترین فرصت برای ابلاغ دین" برگزار شد

حوزه/ نشست علمی با عنوان "اربعین؛ بهترین فرصت برای ابلاغ دین" با همکاری معاونت پژوهش مجتمع عالی فقه و موسسه فکر مطهر برای طلاب اردو زبان در سالن غدیر برگزار شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، نشست علمی با عنوان "اربعین؛ بهترین فرصت برای ابلاغ دین" با همکاری معاونت پژوهش مجتمع عالی فقه و موسسه فکر مطهر برای طلاب اردو زبان در سالن غدیر برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین فداحسین، حجت الاسلام و المسلمین شیخ فدا علی حلیمی و استاد توحیدی به ابعاد مختلف اربعین پرداختند.

روحانیون و طلاب اردو زبان، نشست  "اربعین؛ بهترین فرصت برای ابلاغ دین" را  برگزار کردند

دبیر علمی نشست، سکندر بهشتی، در ابتدای جلسه گفت: "در اربعین میلیون‌ها انسان از نقاط مختلف جهان در کربلا گرد هم می‌آیند و این بهترین فرصت برای ابلاغ دین و معرفی معارف اربعین است. هدف نشست نیز آشنایی با راهکارها و پیشنهادات برای استفاده از این فرصت جهانی است. ان‌شاءالله سخنرانان به ابعاد مختلف و مهم اربعین خواهند پرداخت."

آقای فداحسین در سخنرانی خود درباره "اربعین و فلسطین" گفت: "نهضت حسینی از مدینه تا کربلا یک راهپیمایی عظیم و نمونه‌ای بر علیه ظلم و استبداد آن زمان بود. در آن نهضت، تبلیغ، امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از حق به وضوح مشاهده می‌شد. پس از عاشورا، تمامی نهضت‌های آزادی‌خواه کربلا را الگو قرار دادند. امروز ما در فلسطین شاهدیم که کودکان، جوانان و زنان، امام حسین علیه السلام را پیشوای خود قرار داده‌اند. بعد از عاشورا، حضرت زینب سلام الله علیها و اسیران اهل بیت، پیام حسینی را به گوش جهانیان رساندند. امروز وظیفه ماست که پیام حسینی را به دنیا برسانیم."

روحانیون و طلاب اردو زبان، نشست  "اربعین؛ بهترین فرصت برای ابلاغ دین" را  برگزار کردند

استاد فدا علی حلیمی با عنوان "اربعین و ابلاغ دین" گفت: "با توجه به محبت حسین و فلسفه عاشورا، اهمیت اربعین را بشناسیم. زیرا اربعین تجلی‌گاه محبت حسین است؛ از اقصی نقاط جهان، انسان‌ها برای اظهار ارادت به امام حسین به کربلا می‌آیند و این بهترین فرصت برای تبلیغ دین و پیام حسینی است. اربعین، مظهر تمدن نوین اسلامی در سطح جهان است. برای شناخت اربعین، دو زیارت نقل شده است؛ یکی از امام صادق (ع) و دیگری از جابر بن عبدالله انصاری. در هر دو زیارت، مفاهیم بلند و فلسفه اربعین نهفته است. برخی موضوعات مهم که از این زیارات به دست می‌آید عبارتند از:

وی به برخی از موضوعات مهم که از این زیارات به دست می‌آید اشاره کرد و افرود : توضیح و تفسیر جایگاه امام و امامت، بیان مظلومیت امام و اهل بیت، فلسفه نهضت عاشورا، شناخت دشمن و ویژگی‌های آن، بیان ارزش‌های الهی و انسانی، احیای تفکر مبارزه با طاغوت و ظالم، تجدید عهد با امام زمان خود و آمادگی دائمی برای نصرت آن حضرت از جمله مباحث ارائه شده در زیارت اربعین است .

استاد شیخ محمد توحیدی نیز در این نشست گفت : "در جهان، اجتماعات مختلفی از سوی مکاتب گوناگون برگزار می‌شود، اما اجتماع اربعین، مظهر امن، اخوت و همبستگی میان انسان‌هاست، بی‌توجه به مذهب، نژاد، قومیت و زبان. ما می‌توانیم کربلا و نهضت حسینی را از دو دیدگاه به جهان عرضه کنیم:به عنوان یک پیشوای دینی و مذهبی که فقط برای مسلمانان و محبان اهل بیت الگو می‌شود، از دیدگاه انسانی، می‌توانیم پیام امام را به آزادی‌خواهان جهان منتقل کنیم. امام مخالف استبداد، ظلم، فساد و هر نوع اخلاق ضد بشری در جامعه بود. این بعد برای تمام بشریت الگویی است. ما باید بعد انسانی امام و نهضت کربلا را به دنیا برسانیم.

در پایان نشست، از مقاله‌نگاران موضوع اربعین، مترجمان و نفرات برتر مسابقه فکر مطهر و معارف محرّم، تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha