چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ |۸ صفر ۱۴۴۶ | Aug 14, 2024
کارگاه پژوهش

حوزه / دشت آبادی گفت: در جستجوی پیشینه تحقیق اصل اول، تازگی محتوا و مطلب است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، پیرو تفاهم نامه حوزه علمیه خواهران استان یزد با دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد، روز گذشته دومین جلسه کارگاه «روش تحقیق پیمایشی - میدانی» با حضور خانم معصومه دشت آبادی مدیر مسئول امور پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) در جمع فعالین پژوهشی برگزار شد.

در این جلسه خانم دشت آبادی با اشاره به الزام تکراری نبودن موضوع، اظهار داشت: یک تکنیکی که باید استفاده کرد این است که ابتدا موضوع را به‌صورت کلی و داخل علامت (") در گوگل اسکالر بگذارید تا پیشینه دقیق به شما بدهد و اگر پژوهش نو و جدید باشد، جستجویی به دست نمی‌آید زیرا پژوهشی در این راستا انجام نشده است.

وی گفت: در جستجوی پیشینه تحقیق اصل اول، تازگی محتوا و مطلب است، پس برای جستجوی این نوع تحقیقات از فیلتر استفاده کنید، مثلا از سال ۱۴۰۱ به این طرف و اگر یک تحقیق جدید بود ولی منابع و رفرنس‌های آن برای چندین سال قبل باشد این تحقیق اعتبار زیادی ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، در رابطه با شیوه منبع زنی دو روش را بیان کرد و یادآور شد: اول روش ApA که روش مرسوم در علوم انسانی است، بعد از متن، فامیل و سال چاپ می‌آید و دوم روش ونکور، به زبان ساده روشی است که در متن شماره گذاری شده و در آخر متن توضیحات هر شماره یا منبع ذکر شده است.

وی بعد از معرفی سایت‌های پژوهشی داخلی، سایت‌های خارجی علمی جهت دانلود و جستجوی مقاله را معرفی کرد و نحوه جستجو و ارجاع دهی و ترجمه مطالب سایت را توضیح داد و از پژوهشگران خواست تا پیشینه موضوعات را با بررسی ۵ مقاله داخلی و ۵ مقاله خارجی بنویسند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha