شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 17, 2024
خانم آخوندی نویسنده کتاب

حوزه/ نویسنده کتاب «سبک زندگی مؤمنانه و جهالت مدرن» گفت: انتشار علوم دینی و نگاه دینی و آگاهی دادن به دیگران در مورد نگاه عمیق دینی و توجهات بی نظیر دین اسلام درباره موضوعات مختلف انگیزه اصلی ام بود، این کتاب به تفاوت نوع بینش و گرایش و کنشی که در سبک زندگی مومنانه با نوع بینش و گرایش و کنشی که دنیای مدرن برای انسان ها رقم می زند پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، خانم آزاده آخوندی نویسنده کتاب «سبک زندگی مؤمنانه و جهان مدرن» گفت و گویی با خبرنگار حوزه انجام داده که آن را در ادامه می خوانید:

لطفا خودتان را معرفی کنید و فعالیت های خودتان را تا به امروز بفرمایید.

اینجانب آزاده آخوندی متولد ۱۳۶۹ فارغ التحصیل رشته اخلاق و تربیت اسلامی از موسسه علمیه آموزش عالی امام حسین علیه السلام هستم، در دوران تحصیلات در مقطع سطح ۲ و ۳ مقالاتی نوشتم و پایان نامه سطح۲ با موضوع «اثرات حفظ محیط زیست از نگاه اسلام» را با موفقیت گذراندم و به عنوان دانش آموختۀ حوزه حضرت زینب (سلام الله علیها) به نوشتن مقاله «روابط محارم در خانواده از نگاه اسلام» با جمعی از دوستان پرداختم و از پایان نامه خود در مقطع سطح ۳ با موضوع« اثرات سوء اخلاقی جهالت مدرن بر سبک زندگی مومنانه» با نمره عالی دفاع کردم و هم اکنون به عنوان کارشناس پژوهش در مدرسه علمیه تخصصی امام حسین (علیه السلام) مشغول به خدمت هستم.

در حوزه فرهنگی در حیطه حجاب و عفاف در دوره های خانم اسلام لو شرکت کردم و به صورت متوسط هم چنان فعال هستم و در گروه راسخون و در مباحثات فعالیت دارم.

نویسندگی را از کجا و چگونه آغاز کردید؟

نقطه آغاز برای انگیزه اینجانب پایان نامه سطح ۲ بود و کشف توانایی و علاقه در این زمینه موجب شد تا دستی به قلم اما نه به صورت پیشرفته ببرم.

چه توصیه‌هایی برای سایر طلاب خواهر علاقه‌مند به نویسندگی دارید؟

همه طلاب موظفند برای حفظ علم به خصوص علوم دینی به صرف درس خواندن اکتفا نکنند و ترس از نوشتن را با اقدام به نوشتن هرچند ضعیف از بین ببرند؛ زیرا بسیاری از ابعاد و گسترۀ علوم دینی در تحقیق و پژوهش ها کشف می شود و گسترش می یابد.

هدف و انگیزه اصلی شما از نگارش کتاب‌تان چیست؟

انتشار علوم دینی و نگاه دینی و آگاهی دادن به دیگران در مورد نگاه عمیق دینی و توجهات بی نظیر دین اسلام درباره موضوعات مختلف انگیزه اصلی ام بود.

آیا در این کتاب ابداعات و نوآوری داشته اید؟

بله در این کتاب به گونه ای به تفکیک و تلفیق دین با دنیای مدرن پرداخته شده است که خلط های رخ داده بین دین و دنیای مدرن موجب جهالت مدرن شده است.

محتوای کتاب خود را به‌ صورت مختصر توضیح دهید.

کتاب «سبک زندگی مؤمنانه و جهالت مدرن» به تفاوت نوع بینش و گرایش و کنشی که در سبک زندگی مومنانه با نوع بینش و گرایش و کنشی که دنیای مدرن برای انسان ها رقم می زند پرداخته است که با وجود پیشرفتهای علمی، شاهد رکود بینش قوی دینی، ضعف در انگیزه های عبادی و عدم رفتارهای اخلاقی صحیح در حوزه فری و اجتماعی افراد هستیم، این ها حاصل دنیای مدرنیته است که با تغییر نظام معرفتی مومنان، آن ها را در پیدا کردن راه تعالی و سعادت سردرگم کرده و موجب جهل در آن ها شده است.

این کتاب با پرداختن به مصداق های ضعف دینی مومنان در دنیای امروز به ارائه راهکار هم پرداخته است.

نظرتان در خصوص نقدهای ادبی و علمی در آثار طلاب خواهر چیست؟

بعضی از طلاب با جدی نگرفتن امر پژوهش موجب سهل انگای در نوشتن پایان نامه خود می شوند و با عدم توجه به نکاتی که بارها و بارها در کلاس ها آموزش داده شده است سیر منطقی و علمی را در پایان نامه رعایت نمی کنند و با جمع آوری مطالب سطحی و عدم تحلیل صحیح بر آن موجب تضعیف و به هدر رفتن یک موضوع علمی می شوند.

به نظر شما طلبه خواهری که قلم در دست می‌گیرد، چه مسئولیتی در قبال خواننده دارد؟

مطالب تکراری را جمع آوری نکند، مطابق با مسائل روز جامعه و دغدغه مردم بنویسد، محتوا را ساده با بیان گویا بنویسد و بداند با توجه به ارزش و اهمیت وقت، کتابی بنویسد که با خواندن آن، ارزش گرفتن وقت خواننده را داشته باشد گویا خود، خواننده این کتاب است.

فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در بین طلاب خواهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

به طور کلی فرهنگ کتاب خوانی در ایران ضعیف است و در طلاب محدود به کتب درسی است در حالی که سطح علمی طلاب با خواندن کتب علمی و فرهنگی غیر درسی زیاد می شود و ذهن و اندیشه با گسترده کردن دامنه مطالعاتی، عمیق و وسیع می شود.

برای ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی میان طلاب خواهر از کجا و چگونه باید شروع کرد؟

با تشویق طلاب به نوشتن مقالات با موضوعات مختلف، شرکت در جشنواره ها و مسابقه کتابخوانی از کتب غیر درسی به صورت اجباری در طول ترم برگزار شود.

به‌عنوان یک نویسنده چه انتظاری از خوانندگان کتاب تان دارید؟

خواندن با دقت و بیش از یک بار کتاب تا محتواها بهتر جا بیفتد و قابل فهم تر شود، تطبیق مصداق های کتاب با زندگی خود در درستی و نادرستی راهی که تاکنون طی کرده اند و به کاربردن راهکارها برای اثر بخشی عمیق سبک زندگی مومنانه در تمام ابعاد زندگی و درنهایت متعالی شدن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha