شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 17, 2024
عاشورا و مهدویت

حوزه/ مدرس حوزه علمیه قم گفت: در سال ۱۹۸۴ میلادی، دانشکده تاریخ دانشگاه تل‌آویو کنفرانسی برگزار کرد تا علت پیروزی شیعه را بررسی کنند و در نهایت به همان نتیجه رسیدند که قبلا عرض شد یعنی دو بال مهدویت و عاشورا عامل موفقیت شیعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد نصرالله‌پور طی سخنانی در نشست علمی «بررسی ارتباط فرهنگ عاشورا و انتظار» از سلسله جلسات مکتب حسینی(ع) با بیان اینکه حضرت مهدی(عج) امتداد امام حسین(ع) هستند و بین فرهنگ عاشورا و انتظار رابطه محکمی وجود دارد، اظهار کرد: یکی از صاحب‌نظران صهیونیست که جزء دشمنان قسم خورده ما هستند گفته است که شیعیان با دو بال سبز مهدویت و سرخ عاشورا توانسته‌اند به قدرت و حرکت خود ادامه دهند و ما باید این دو را مورد حمله قرار دهیم. وقتی ما منتظر امام مهدی(عج) هستیم در حقیقت منتظر کربلای دیگری هستیم و این کربلا وسعتش به اندازه همه زمین است و البته با برتری مطلق جبهه حق خاتمه خواهد یافت و پیروان ابلیس نابود خواهند شد.

وی افزود: پرچمی که امام حسین(ع) برای برقراری عدالت در تمام دنیا برافراشتند امام زمان(عج) هم این پرچم را فراز خواهند کرد و آرمان‌های دین را محقق خواهند کرد؛ در سال ۱۹۸۴ میلادی، دانشکده تاریخ دانشگاه تل‌آویو با همکاری یکی از مؤسسات صهیونیستی کنفرانسی برگزار کردند تا علت پیروزی شیعه را بررسی کنند و در نهایت به همان نتیجه رسیدند که قبلا عرض شد یعنی دو بال مهدویت و عاشورا عامل موفقیت شیعه است؛ بنابراین گرچه ما توفیق حضور در کربلا را نداشتیم ولی می‌توانیم جزء منتظران ظهور آقا امام زمان(عج) باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله‌پور با بیان اینکه طبق آمارها بیش از ۲۰ میلیون نفر در اربعین حضور می‌یابند و هدف، آماده‌سازی برای ظهور است، تصریح کرد: مطابق روایات فراوان، حضرت مهدی(عج) فرزند امام حسین(ع) و نهمین فرزند از نسل ایشان هستند؛ فرمودند وقتی قائم ما قیام کند انتقام خون حسین(ع) را خواهد گرفت. در روایت داریم که اولین کلام امام زمان انتقام‌خواهی خون امام حسین(ع) است و ایشان در خطبه معروف خواهند فرمود: ای اهل عالم بدانید من امام زمان و شمشیر انتقام خدا هستم و بدانید جدم حسین(ع) را تشنه شهید کردند.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: در روایات متعدد داریم که شعار یاران امام زمان(عج) «یالثارات الحسین» است؛ در برخی روایات هم داریم که پیامبر(ص) فرمودند هر کسی امام حسین(ع) را یاری کند گویی امام زمان(عج) را یاری کرده است؛ بر اساس این روایت، یاری امام مهدی(ع) از یاری امام حسین(ع) بالاتر هستند. امام حسین(ع) فرمودند که پیامبر فرمودند فرزندم حسین در سرزمین کربلا تشنه و تنها شهید خواهد شد و هر کسی که حسین را یاری کند گویی من و فرزندش مهدی را یاری کرده است. همچنین فرمودند هر کسی ما اهل بیت را با زبان یاری و فضائل ما را بیان کند در گروه ما اهل بیت(ع) خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله‌پور با بیان اینکه برخی القاب امام مهدی(عج) با امام حسین(ع) یکسان است، اظهار کرد: لقب معروف امام حسین(ع) ثارلله است و ابن طاووس این لقب را در روایتی برای امام مهدی(عج) ذکر کرده است؛ لقب دیگر امام حسین(ع) «وتر الموتور» است و این لقب در مورد امام مهدی(عج) هم به کار رفته است همچنین لقب «باب‌ الله» و لقب «سفینه‌ النجاه». زیارت عاشورا زیارت مخصوص امام حسین(ع) است و فضیلت بسیار زیادی دارد و عامل توسعه رزق و روزی مادی و معنوی است. وجود انسان با این زیارت نورانی می‌شود و در همین زیارت در دو جا از امام مهدی(عج) و طلب خون امام حسین(ع) سخن به میان آمده است.

وی با بیان اینکه در روایت بیان شده است که وقتی روز عاشورا همدیگر را دیدید بگویید؛ اعظم الله اجورنا بمصاب الحسین(ع)، و در ادامه فرموده است بگویید خدا ما را از کسانی قرار بده که انتقام خون امام حسین(ع) را همراه با امام مهدی(عج) بگیریم، ادامه داد: یکی دیگر از پیوندها این است که در روایات بیان شده است که روز ظهور، روز عاشورا نامیده شده است؛ برخی از استادان معتقدند که امام زمان یوم الظهور و یوم القیام دارند که یوم القیام همان روز قیام علیه دشمنان است و براساس روایات، روز ظهور، روز جمعه و روز قیام، روز شنبه خواهد بود.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بین ظهور و قیام چقدر فاصله است خیلی در روایات بیان نشده است، گفت: در روایات داریم که در روز میلاد امام حسین(ع) زیاد یاد حضرت مهدی(عج) بکنید، روز نیمه شعبان هم روز زیارتی امام حسین(ع) معرفی شده است؛ شیخ عباس قمی روایتی نقل کرده است که اگر کسی بخواهد روح ۱۲۴ هزار پیامبر(ص) با او مصافحه کند و روح امام حسین(ع) را در شب نیمه شعبان زیارت کند در این شب به امام حسین(ع) سلام بدهد تا همه گناهان او بخشیده شود.

وی افزود: در دعای ندبه می‌خوانیم؛ اَین الطالب بدم المقتول بکربلا. زیارت ناحیه مقدسه هم تماما مقتل‌خوانی و روضه است؛ در فرازی می‌خوانیم اگر من در عاشورا نبودم تا شما را یاری کنم هر صبح و شب برای شما گریه و زاری می‌کنم. در عید فطر و قربان و غدیر هم که سه عید اصلی اسلامی است بر قرائت زیارت امام حسین(ع) تاکید شده است و جالب اینکه در هر سه روز، زیارت مخصوص برای امام زمان(عج) هم داریم یعنی زیارت مخصوصه امام زمان در روز غدیر، قربان و فطر.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قرار بود پایگاه حکومت حضرت امام حسین(ع) کوفه باشد و در روایت بیان شده است که حضرت مهدی(عج) هم این شهر را پایتخت جهانی خود قرار خواهند داد، اظهار کرد: امام مهدی(عج) مسجد کوفه را خراب می‌کنند و به جای آن مسجدی بنا خواهند کرد که یک دیوار آن در کوفه و دیوار دیگر در کربلاست یعنی ۸۰ کیلومتر طول آن است و هزار در و ایوان خواهد داشت و مقر حکومت جهانی عدالت‌محور توحیدی ایشان خواهد شد و مدینه مهدوی و دوره طلایی عصر ظهور از آنجا منشا می‌گیرد.

وی افزود: در روایت بیان شده است که ۴ هزار ملک و فرشته برای یاری امام حسین(ع) آمدند ولی دیر رسیدند اما در کربلا ماندند تا وقتی ظهور رخ دهد با شعار یالثارات الحسین همراه با امام مهدی(عج) به حمایت از قیام ایشان خواهند پرداخت. امام حسین(ع) در دوره حکومت امام مهدی(عج) رجعت خواهند کرد و رجعت، باور جدایی‌ناپذیر شیعه است یعنی همه انبیاء و بهترین و بدترین افراد در قیام امام، رجعت خواهند کرد تا نیکان نتیجه کارهای نیک خود و بدکاران نتیجه جنایات خود را در همین دنیا ببینند. اولین کسی که بر بدن امام مهدی(عج) نماز خواهند خواند و ایشان را دفن می‌کند امام حسین(ع) هستند؛ در روایتی از وجود مقدس امام حسین(ع) بیان شده است وقتی قائم ما قیام کند خدا همه ما شهدای کربلا را زنده خواهد کرد و من (حسین) و شما اصحاب، همه قاتلین‌مان را در حالت عذاب خواهیم دید.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله‌پور اضافه کرد: از دیگر پیوندهای عاشورا و مهدویت تاکید امام زمان(عج) بر پاسداشت و زنده‌نگه داشتن یاد عاشورا و زیارت عاشورا است. سیدبحرالعلوم قصد زیارت امام حسین(ع) کرد و در بین راه به یک هیئت بزرگ رسید و سیدبحرالعلوم با پای برهنه و موی پریشان مانند جوان‌ها وسط سینه‌زنی رفت و عزاداری کرد و وقتی علت را پرسیدند گفت من دیدم که امام زمان(عج) وسط میدان سینه‌زنی با شدت بر سینه و سر می‌زنند و ادب حکم می‌کرد من هم این کار را بکنم و علمایی و آرام عزاداری نکنم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha