یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ |۱۲ صفر ۱۴۴۶ | Aug 18, 2024
نشست علمی اربعین

حوزه/ نشست علمی «اربعین و آرمان شهر اسلامی» به همت گروه مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان پژوهشکده بین المللی امام رضا(علیه السلام) با همکاری مجتمع آموزش عالی برادران جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، نشست علمی «اربعین و آرمان شهر اسلامی» به همت گروه مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان پژوهشکده بین المللی امام رضا(علیه السلام) با همکاری مجتمع آموزش عالی برادران و با حضور جمعی از پژوهشگران و ارائه‌ حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری، دانشیار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به صورت حضوری و مجازی در اتاق جلسات ساختمان ستاد جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری در این نشست با نگاهی تاریخی به سیره پیامبر اکرم (ص) و جامعه مدینه، به تحلیل مفهوم آرمانشهر اسلامی پرداخت.

وی با بیان این که این اعتقاد وجود دارد که مدینه النبی، نمونه کوچکی از آرمانشهر اسلامی است که پیامبر اکرم (ص) به دنبال تحقق آن بودند، عنوان کرد: با بررسی ویژگی‌های جامعه مدینه می‌توان به درک بهتری از آرمانشهر اسلامی دست یافت.

دانشیار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با اشاره به اهمیت زیارت اربعین و شرکت حداکثری در این راهپیمائی عظیم و میلیونی، عنوان کرد: یکی از موانعی که جهت دستیابی به آٰرمان شهر اسلامی وجود دارد، چالش‌هایی است که در مراسم اربعین با آن مواجه هستیم و در راستای رفع این چالش‌ها می توان اقداماتی را نظیر ترویج فرهنگ صحیح زیارت، نظارت بر رفتار زائران، تقویت همکاری بین دستگاه‌های مختلف، افزایش آگاهی عمومی و مقابله با افکار انحرافی دنبال کرد.

شایان ذکر است؛ به حاضران در این نشست علمی که با هدف بررسی مدل های آرمانشهر متعالی اسلام و مساله اربعین برگزار شد، گواهی پایان دوره اعطا می شود.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha