شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 17, 2024
میزگرد علمی بررسی رفتارشناسی ورزشکاران المپیکی

کارشناسان در میزگرد علمی «تحلیل معنایی رفتار ورزشکاران المپیکی» و تجلیل از عملکرد کاروان ورزشی المپیک که به همت انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه برگزار شد، مسایلی از جمله نقاط قوت و ضعف رفتار ورزشکاران ایران در بازی‌های المپیک، چالش‌های موجود در این عرصه، نحوه مواجه انقلاب اسلامی با ورزش مدرن و جایگاه هویت ملی مبتنی بر دین و ارزش‌های دینی را به بررسی گرفتند.

به گزارش خبرنگار حوزه، میزگرد علمی «تحلیل معنایی رفتار ورزشکاران المپیکی» و تجلیل از عملکرد کاروان ورزشی المپیک به همت انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه در قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد صفی، دبیر جلسه با ارائه توضیحاتی به ضرورت برگزاری این میزگرد علمی پرداخت. وی گفت: چون کلیسا در دوره ماقبل تجدد تمام هویت معنایی جامعه اروپایی را شکل می‌داد، با فروپاشی آن یک ناهنجاری اجتماعی به وجود آمد.

هویت ملی در ایران همراه با دین تعریف می‌شود

وی با اشاره به اینکه متفکرین غربی برای فائق آمدن بر این مشکل به دنبال یک عامل وحدت‌بخش بودند تا خرده موجودیت‌های جامعه اروپایی را ذیل یک عامل جمع کنند، گفت: از آنجا که بنای این متفکران این بود که به نهاد دینی برگشت نکنند، نیازمند به معرفی عامل وحدت‌بخش غیردینی بودند، لذا سراغ مولفه‌هایی از جمله سرزمین، تاریخ مشترک،‌ جمعیت و در ادامه پرچم و موسیقی ملی رفتند تا یک ملت بتواند در ذیل آنها از بقیه‌ی ملت‌ها متمایز شود.

صفی با تاکید بر اینکه هویت ملی در ایران همراه با دین تعریف می‌شود، افزود: جمهوری اسلامی توانسته است پس از انقلاب اسلامی یک هویت ملی کاملا دینی ارائه بدهد و مولفه‌های مدرن را با نهاد دین ترکیب نموده و تعریف دینی خود را بر این مولفه‌ها غالب کند.

دبیر نشست با اشاره به اینکه هویت ملی هنگامی ظهور و بروز بیشتری دارد که به آن تعرضی صورت بگیرد، گفت: لذا می‌بینیم از پایگاه مدرنیته به هویت ملی ما که رنگ دینی دارد و در عرصه‌های بین‌المللی بروز و ظهور خوبی کرده است به شدت تعرض می‌شود.

وی با اشاره به خط رسانه‌ای رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در دوران مسابقات ورزشی و تاکیدشان بر اینکه پرچم همراه ورزشکاران ما پرچم ایران نیست و سرودشان هم ملی نیست، گفت: به این دلیل به ورزشکاران المپیکی حمله می‌شود چون توانسته‌اند هویت ملی ایران را تقویت نموده و با رنگ دینی از آن دفاع کنند.

به گفته آقای صفی، انجمن مطالعات اجتماعی حوزه به دلیل اهمیت مسئله و حمله‌ رسانه‌های خارجی به هویت ملی ایرانی اسلامی لازم دید تا جلساتی در مورد هویت ملی از پایگاه دین برگزار شود.

فرهنگ غنی ایرانی اسلامی همواره تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم و استاد تمام جامعه‌شناسی به بررسی رفتار و سلوک ورزشکاران و ارائه تحلیلی از این موضوع از دریچه هویت پرداخت.

خیری با بیان اینکه هویت ملی یکی از بالاترین سطوح هویت است، گفت: هویت ملی آن حقیقت وابستگی و تعلق فرد به جامعه است که در نمادهایی مثل پرچم، لباس،‌ زبان و امثال آن ظهور و بروز دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم در بیان فلسفه بازی‌های المپیک و امثال آن گفت: تمدن غربی در حوزه المپیک و شکل‌گیری آن به دنبال تولید قداست و ایجاد مناسک جدید پس از تضعیف مناسک دینی و سنتی است، یعنی ایجاد مناسک و قداست‌های جدید جهانی بر پایه معیارهایی که بتواند مقوّم تمدنی باشد که داعیه‌دار جهانی‌شدن است، لذا ما در این پدیده با ارتباطات میان فرهنگی همراه چاشنی غلبه فرهنگی، سیاسی‌کاری و تحقیر فرهنگ‌های دیگر و برافراشته شدن پرچم‌های غربی و تقدس‌زایی بر مبنای دنیای مدرن مواجه می‌شویم.

خیری با تاکید بر ضرورت تبدیل تهدیدها به فرصت خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این است، همانطور که گوته و ویکتور هوگو و بنیانگذاران مکتب رمانتیسم در آلمان و فرانسه، متاثر از امثال سعدی و حافظ ما بودند، امروز هم بازی‌های المپیک متاثر از ورزشکارانی مثل حسن یزدانی و امثال او در ورزش پهلوانی است که جهان هم تشنه این خصوصیات است. این مسئله جایگاه ایران در ارتباطات میان فرهنگی را نشان می‌دهد که در پی توسعه‌ی افکار و رفتار معناگرا و تمدن‌سازی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم نقش تعامل و ارتباط میان قدرت و سیاست و فرهنگ را حائز اهمیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در این دوره از بازی‌های المپیک در سطح منطقه اول شد که این نشان می‌دهد قدرت سیاسی به مضامین فرهنگی و ورزشی معنا می‌بخشد و به آن انرژی مضاعف می‌دهد.

خیری با تاکید بر نقش قدرت، فرهنگ و سیاست در شکل‌گیری هویت ورزشی و ملی یادآور شد: چنانچه سعدی در گلستان نشان می‌دهد که فرهنگ ناب ایرانی اسلامی می‌تواند اقتصاد و سیاست را در خودش هضم کند، در مسابقات ورزشی نیز در تعامل سه مولفه قدرت، فرهنگ و سیاست این اتفاق رخ داده است.

استاد جامعه‌شناسی با اشاره به اینکه ورزشکاران المپیکی ایران صرفا به دنبال روش نبودند و سلوک برایشان حائز اهمیت بود، به تفاوت‌های این دو پرداخت و گفت: روش خنثی است یعنی چگونه مسابقه بدهم که ببرم، اما سلوک جهت‌دار است و می‌تواند انسانی و یا غیرانسانی باشد. همانند پوریای ولی و تختی و یا پهلوانان امروز ایران‌زمین که سلوک‌شان انسانی است.

وی با بیان اینکه این مسئله در ادبیات اجتماعی تحت عنوان عقلانیت ابزاری و ارزشی شناخته می‌شود، افزود: ما در سلوک ورزشکاران خود عقلانیت ارزشی تحت عنوان جوانمردی یا پهلوانی را می‌بینیم که جهان تشنه آن است، در مقابلِ عقلانیت ابزاری که شاخصه تمدن غربی است. عقلانیتِ آن حریفی که به سر و صورت ورزشکار می‌زند که به هر صورت ببرد، ابزاری است. اما عقلانیت ورزشکاری که می‌آید از نام و پرچم ایران پاسداری کند ولو اینکه به شدت مصدوم باشد، ارزشی است.

خیری گفت: در این دوره از بازی‌های المپیک علاوه بر استفاده برخی ورزشکاران از عقلانیت ابزاری که نمود تمدن غربی است، بی‌احترامی به ساحت حضرت مسیح (ع) و معنادار کردن برخی رفتارها مثل حذف جنسیت اتفاق افتاد چنانچه پسرانی را دیدیم که به عنوان خانم بازی کردند.

تحلیل معنایی رفتار ورزشکاران المپیکی / ضرورت ارائه پیوست فرهنگی اخلاقیِ عملیاتی برای فدراسیون‌های ورزشی

وی با طرح این پرسش که آیا واقعیت جهان کنونی، هویت گرایش به مرکز است که در پی تقویت سنت‌ها و ملیت است و یا هویت گریز از مرکز که در آن تعلقات دینی، نژادی،‌ ملی، زبانی و امثال آن کمرنگ می‌شوند، افزود: واقعیت این است که بر خلاف داعیه جهانی شدن، پروژه جهانی‌سازی با شکست مواجه شده است و امروز بیش از گذشته شاهد بازگشت به خویشتن جوامع هستیم.

استاد جامعه‌شناسی به تلاش جوامع برای اینکه هویت خود را پیدا و بازسازی کنند و سنت‌های خود را احیا کنند اشاره کرد و گفت: لذا می‌بینیم جوامع نمادهای همدیگر را سرقت نموده و به نام خود ثبت می‌کنند. این نشانگر این است که پروژه جهانی‌سازی با شکست مواجه شده و یا حداقل نمی‌تواند کار خود را به روانی انجام بدهد.

خیری خاطرنشان کرد: در این جنگ هویت‌ها جوامعی کامیاب‌اند که دارای فرهنگ و تاریخ ریشه‌دارتر و تعلقات تاریخی، ملی و دینی قوی‌تر و سرمایه اجتماعی و خودباوری فرهنگی بالاتری باشند و اعتماد به ملیت و فرهنگ‌شان بتواند ظهور و بروز و نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزادی اسلامی قم با اشاره به جایگاه ایران در این جنگ هویت‌ها گفت: ایران دارای تاریخ باعظمت بوده و ام‌القرای جهان تمدن‌ساز است. ایران الگوی جبهه مقاومت و پرچم‌دار رویارویی تمدنی است و جهان قطعا به دلیل وجود این رویارویی تمدنی آبستن تحولات شگرفی خواهد بود.

خیری با بیان اینکه دشمنان از بدو انقلاب و بویژه در سال‌های اخیر با هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی در مواجه بوده‌اند، افزود: در سال ۱۴۰۱ دو تا عنصر ایرانی بودن و پرچم و سرود به عنوان نماد مورد حمله قرار گرفت. بویژه در عرصه ورزش و هنر تلاش کردند بگویند این تیم ملی نیست و ورزشکاران سرود ملی را نخوانند و نسبت به پرچم بی‌تفاوت باشند.

وی افزود: جبهه‌های خشونت نیز به تلاش‌های دشمنان اضافه شد و سعی کردند با شعار «زن زندگی آزادی» جوانان را به صورت سازمان‌یافته به مقابله با ارزش‌ها تحریک کنند، اما مثل همیشه‌ی تاریخ ایرانِ عزیز تهدید فرهنگی را به فرصت تبدیل کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به اینکه مغول‌ها با وجود قتل‌ عام و غارت ایران اما در نهایت در مقابل فرهنگ غنی ایرانی اسلامی سر تعظیم فرود آوردند و تهدیدشان به فرصت تبدیل شد، افزود: در طول تاریخ هجمه‌های عظیمی به ایران شد و حتی کمر ایران را خم کردند ولی به دلیل غنای فرهنگی‌ کمرش هیچ‌گاه شکسته نشد.

خیری خاطرنشان کرد: این بار در میان تعجب مخاطبین جهانی که چیز دیگری را توقع داشتند، یک زایش مجدد فرهنگی هویتی شکل گرفت و با اینکه هجمه کرده بودند تا پرچم جمهوری اسلامی برافراشته نشود و سرود ملی خوانده نشود، اما عظمت‌ها دوچندان شد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان‌یافته فدراسیون‌ها و به خدمت گرفتن قدرت و سیاست و نیز استفاده از ظرفیت‌های موجود در بازی‌های المپیک عنوان کرد: نتیجه این شد که ایران بیش از کشورهای منطقه مدال آورد و همچنین بالاترین افتخارآفرینی در نسبت با تعداد شرکت‌کننده با آمار ۲۹ درصد مدال‌آوری متعلق به ایران شد در مقابل ۲۳ درصد چین و ۲۱ درصد آمریکا.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم خاطرنشان کرد: این بازی‌ها نشان داد که با هویت تاریخی و شخصیت ملیِ خود وارد بازی شدن چقدر مهم است و انرژی مضاعف و روحیه ایجاد می‌کند، کما اینکه ورزشکاران صاحب‌نامی را دیدیم که زیر این پرچم نبودند و خود را باختند و امروز اظهار ناامیدی و درخواست بازگشت به کشور می‌کنند.

خیری با اشاره به بروز هویت ملی، مذهبی، فرهنگی و انقلابی ورزشکاران ایران در بازی‌های المپیک، مبارزه با تمام وجود حسن یزدانی، لبخند معنادار امیرحسین زارع به حریفی که ناجوانمردانه مسابقه داد، اهدای مدال به امام زمان (عج) و مردم و سجده شکر به جا آوردن بر پرچم را از جلوه‌های این ظهور و بروز دانست.

ضرورت ارائه پیوست فرهنگی اخلاقیِ عملیاتی برای فدراسیون‌های ورزشی

دکتر داود رحیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد نیز طی سخنانی با رویکرد آسیب‌شناسانه به موضوع رفتار ورزشکاران المپیکی ایران پرداخت.

وی با اشاره به عملکرد مناسب کاروان المپیکی ایران، هم از حیث کسب مدال نسبت به درصد شرکت‌کننده و هم رتبه‌ای که پس از چین و ژاپن و کره‌ جنوبی که در همه دوره‌ها رتبه‌های خوبی داشته‌اند و ازبکستان در آسیا کسب کرده است، گفت: هرچند در دو رشته کشتی و تکواندو همواره خوب بوده‌ایم اما در این دوره عملکرد این دو فدراسیون خارق‌العاده بوده است.

رحیمی از خنثی شدن توطئه «زن زندگی آزادی» بخصوص با مدال‌آوری تکواندوکاران زن با حجاب اسلامی، شکست ورزشکاری که مدعی بود در ایران آزادی و امکانات وجود ندارد،‌ ادبیات الهی و دینی ورزشکاران، بازیابی غرور ملی و عملکرد مناسب وزارت ورزش کابینه شهید رئیسی در این دوره و عملکرد بد فرانسه از نگاه بهداشت و تغذیه و ترویج نمادهای همجنس‌گرایانه،‌ به عنوان ویژگی‌های این دوره از مسابقات نام برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به انجام تحقیقی به روش تحلیل مضمون که عوامل موفقیت و موانع رشد ورزشکاران را بررسی کرده‌ است، گفت: در این تحقیق مهمترین عامل موفقیت، خود ورزشکار و محیط رشد او عنوان شده است. در بخش موانع هم مهمترین مانع، ساختارهای ورزشی و مدیریتی و نیز انتظارات اشتباه جامعه از ورزشکاران ذکر شده است.

تحلیل معنایی رفتار ورزشکاران المپیکی / ضرورت ارائه پیوست فرهنگی اخلاقیِ عملیاتی برای فدراسیون‌های ورزشی

وی در رابطه با نقش خود ورزشکار و محیط رشد او در موفقیتش افزود: به عنوان مثال خوزستان مهد کشتی فرنگی و مازندران مهد کشتی آزاد است، این نشانگر این است که آن محیط بستر مناسبی برای رشد این دو رشته ورزشی است.

رحیمی در توضیح اینکه چرا در این تحقیق انتظارات و توقعات جامعه از ورزشکاران به عنوان مانع تلقی شده است، گفت: برخی از گزارشگران ورزشی ما و همچنین فرهنگ پهلوان‌مداری ایران توقعات مردم از ورزشکاران را بالا می‌برد، در حالی که با بسیاری از ورزشکاران باید صرفا مواجه قهرمانانه داشته باشیم و نه پهلوانانه.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه خیلی‌ از شخصیت‌های سیاسی گذشته در ایران خدمات علمی و فرهنگی داشتند اما چرا امیرکبیر ماندگار شده است، گفت: چون وقتی در اوج عطش در حمام فین برای او آب می‌آورند به یاد امام حسین (ع) آب نمی‌خورد، این با فرهنگ تشیع حلقه اتصال پیدا می‌کند و کاملا ماندگار می‌شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه تاکنون یک پیوست فرهنگی اخلاقی که با هویت ایرانی و پهلوانی سازگار باشد به ورزشکاران ما منتقل نشده است، گفت: ما به یک پیوست فرهنگی و تربیتی و هویتی که فرهنگ ایرانی و ملی را به ورزشکاران ما منتقل کند نیاز داریم تا آنها حتی قبل از حضور در المپیک بر آن مسلط باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، رشد تخصصی و فنی فدراسیون‌ها را خوب توصیف کرد و افزود: اما دقت‌های فرهنگی و تربیتی و اخلاقی در فدراسیون‌ها مفقود است و ضرورت یک پیوست فرهنگی اخلاقیِ عملیاتی که در حد منشور نوشتن نباشد احساس می‌شود.

رحیمی در پایان تاکید کرد بایستی مسایلی از جمله اینکه چقدر پای پرچم ایران خون ریخته شده است، ارزش سرود ملی، حجاب،‌ ایثار و حیا به ورزشکاران منتقل شود.

نگاه به ورزش مدرن باید آلی و ابزاری باشد/ تاکید بر سه گام «همراهی، هضم و بدیل‌سازی» در مواجه با آن

دکتر مریم منصوری، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران نیز در سخنانی با موضوع «منطق مقاومت و معناپردازی ورزش در عرصه جهانی» به بررسی نگاه الهیاتی مسیحیت و تمدن نوین غربی به بدن انسان و نیز مسئله نحوه مواجهه انقلاب اسلامی در خصوص ورزش‌های مدرن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه در ادبیات مفهومی ما بخصوص در علوم انسانی، متن مدون و چارچوب موثقی در حوزه ورزش که پایایی جدی داشته باشد نداریم، گفت: کتاب‌هایی که در ادبیات بومی خودمان در حوزه ورزش موجود است در نسبت با کتاب‌هایی که در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و اسلامی داریم تقریبا صفر است و هرآنچه هست کتاب‌هایی است که معمولا ترجمه شده و یا خیلی ضعیف هستند.

منصوری با اشاره به دوگانه نفس و بدن در ادبیات الهیاتی غرب گفت: بعد از ظهور ادبیات سوبژکتیویسم و خودبنیادی انسان، دوگانه نفس و بدن که ذیل ادبیات مسیحی بود پررنگ می‌شود. بخصوص در ادبیات قرن بیستم به وضعیت زهد پروتستان و تحمیل روح بر بدن اعتراض شد و تمدن مدرن بر پایه این اعتراض شکل گرفت.

وی افزود: در ادبیات پروستان بدن گناهکار است و وقتی صحبت از ورزش می‌شود ورزشی با رنگ و بوی ریاضتی و ورزشی است که برای پیشرفت انسانی صرفا موضوعیت پیدا کند و ترک لذت در آن جدی است. اما ادبیات الهیاتی قرن بیستم علیه این زهد اعتراض می‌کند. لذا رفته رفته روح پایین می‌آید و بدن حکمران می‌شود. در حوزه ورزش نیز می‌بینیم این بدن رفته رفته با ادبیات لذت بست پیدا می‌کند و از همین‌جا نوع نگاه به ورزش عوض می‌شود و حتی دنس و رقص هم وارد ورزش می‌شود.

به بیان عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، هویت انسان در تمدن جدید غربی بدن‌مند می‌شود و در مفهوم‌پردازی در مورد بدن، کسب لذت به اوج می‌رسد، لذا رفته رفته ورزش‌ها نه تنها برجسته می‌شوند بلکه هر ورزشی که لذت بیشتری به انسان بدهد موضوعیت بیشتری پیدا می‌کند.

منصوری با اشاره به اینکه ما باید نسبت خود را مشخص کنیم، گفت: ما هرچه بیشتر ورود کنیم امور بدن‌مند و سبک زندگی تمدن غربی تشدید می‌شود. ابوعلی‌سینا در مورد ورزش به صورت مفصل بحث کرده است. مواضع او با مولفه‌های ورزش مدرن کنونی کاملا منافات دارد. او تاکید می‌کند که در بحث ورزش مراقب عادات بدن باشید اما ورزشکاران حرفه‌ای کنونی نهایتا یک دوره‌ای دارند و بدن‌شان دچار افت و آسیب می‌شود.

تحلیل معنایی رفتار ورزشکاران المپیکی / ضرورت ارائه پیوست فرهنگی اخلاقیِ عملیاتی برای فدراسیون‌های ورزشی

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با اشاره به نحوه مواجه انقلاب اسلامی در نسبت به بدن‌مند بودن تمدن غربی و حضور در میادین جهانی ورزش به سه گام «همراهی نسبی، هضم و بدیل‌سازی» پرداخت.

وی گفت: گام اول همراهی است. ما در مفهوم‌پردازی ناگزیریم با توجه به فضای جدید جهانی، همراهی نسبی داشته باشیم، هرچند در برخی مسایل از جمله احکام فقهی با ابهام مواجهیم به این دلیل که نمی‌دانیم باید تا کجا همراهی کنیم.

منصوری تاکید کرد: وقتی انقلاب اسلامی داعیه نه شرقی نه غربی را مطرح می‌کند یک جایی ناگزیر از این است که لزوما همه چیز فضای جدید را که توسط قاجار وارد ایران شد و توسط پهلوی در حوزه سبک زندگی تشدید شد، طرد نکند اما باید توجه داشت که نگاه ما به ورزش مدرن صرفا آلی و ابزاری باشد و نه بیشتر از این. کما اینکه در پیام رهبر انقلاب اسلامی به کاروان المپیک نیز مشهود بود و ایشان از کانتکس شاد کردن دل مردم استفاده کردند.

هیئت علمی گروه علوم اجتماعی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با اشاره به گام دوم یعنی هضم ورزش‌های جدید با تخصص‌گرایی‌شان در منطق خودمان، به گام بدیل‌سازی پرداخت و گفت: ما تراثی داریم که در آن به ورزش نگاه خاصی شده و ادبیات پهلوانی داشته و رویکردهای خاصی لحاظ شده است، لذا در نسبت با شرایط جدید باید بپذیریم که باید تجدیدنظرهایی شود و بدیل‌هایی فراهم گردد.

وی افزود: به عنوان مثال اینکه در مورد ورزش بانوان می‌خواهیم چکار کنیم، بایستی هم در لایه‌های حکمی و هم لایه‌های فقهی در نسبت با حکمت عملی بحث شود و اینجا جایی است که اندیشکده‌ها باید وارد میدان شوند و بدیل‌سازی کنند و در هنگام ورود به جزئیات، از تخصص ورزش‌های جدید نیز استفاده کنند.

منصوری با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای اضافه کردن چند ورزش جدید به ورزش‌های جهانی از سوی ایران اسلامی در چشم‌انداز ۲۰ سال آینده خاطرنشان کرد: اگر این سه گام را نداشته باشیم و صرفا همراهی کنیم، هرچقدر در زمین رقیب بازی کنیم باز هم بازنده‌ایم. هرچند با چند اکت خاص مثل بوسیدن پرچم و مثل آن شاید بتوانیم اعلام موجودیت کنیم ولی همچنان بازنده خواهیم بود.

هیئت علمی گروه علوم اجتماعی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، کارهای اندک فرهنگی که از سوی ورزشکاران انجام شد را عموما از ناحیه خانواده‌هایشان دانست و به عدم وجود برنامه‌ریزی فرهنگی مناسب از سوی فدراسیون‌ها تاکید کرد و گفت: انجمن مطالعات اجتماعی حوزه از طریق ستاد راهبری حوزه‌های علمیه و کارگروه ورزشی آن می‌تواند اهمیت این مسایل و پیشنهادات خود را به سمع نهادهای بالادستی برساند.

منصوری همچنین به سکوت شکل‌گرفته حول اخبار جبهه مقاومت در کنار سیل اخبار المپیک اشاره کرد و گفت: عموما در هنگام این مسابقات فجایعی رقم می‌خورد و هیاهوی اخبار این مسابقات دست غاصبان صهیونیست را باز می‌گذارد تا جنایت کنند و افکار عمومی جهان واکنش چندانی نداشته باشد.

حذف معاونت ورزشی وزارت ورزش اشتباهی بزرگ

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا صانعی، مسئول طرح و برنامه‌ریزی کمیته‌های فرهنگی فدراسیون‌های ورزشی نیز در سخنانی گفت:‌ ما شاهد آن هستیم که سمت و سوی ورزش‌های المپیکی به سمتی می‌رود که غربی‌ها مشخصا آمریکایی‌ها در آن بیشتر ممحض هستند، لذا مشاهده می‌شود که رشته رقص و اسکیت وارد مسابقات می‌شود و حتی بسکتبال سه نفره را هم به المپیک می‌آورند ولی ورزشی مثل فوتبال ساحلی را نمی‌آورند.

وی با بیان اینکه هر فدراسیونی که به کمیته فرهنگی و مسئولیت‌های اجتماعی خود اهمیت داده‌ هم نتیجه فنی و هم نتیجه فرهنگی خوبی گرفته است، افزود: فدراسیون جانبازان و معلولین بهترین فدراسیون ما در کارهای فرهنگی است و نتیجه‌های خوبی هم می‌گیرد از جمله مقام دومی در مسابقات پاراآسیایی که از ژاپن هم بهتر ظاهر شد.

تحلیل معنایی رفتار ورزشکاران المپیکی / ضرورت ارائه پیوست فرهنگی اخلاقیِ عملیاتی برای فدراسیون‌های ورزشی

مسئول طرح و برنامه‌ریزی کمیته‌های فرهنگی فدراسیون‌های ورزشی، با پذیرش نقص‌ها در بخش کار فرهنگی با ورزشکاران یادآور شد: متاسفانه خیلی از فدراسیون‌های ما یه به مسئول فرهنگی‌شان پولی نمی‌دهند و یا اصلا مسئول فرهنگی ندارند و همان مسئول روابط عمومی‌شان با یک پسوند فرهنگی‌، مسئول روابط عمومی و فرهنگی می‌شود.

صانعی،‌ عضویت مسئولان فرهنگی فدارسیون‌ها در هیأت رئیسه اما بدون حق رأی را اشتباه دانست و گفت: این نحوه عضویت مشکل دارد. خیلی از مسئول فرهنگی‌ها شهرستان هستند. وقتی جلسات هیأت رئیسه تشکیل می‌شود، چون حق رأی ندارند حتی به این جلسات دعوت نمی‌شوند.

وی حذف معاونت فرهنگی وزارت ورزش و نزول آن به مدیرکل فرهنگی را نیز یکی از تصمیمات اشتباه دیگر برشمرد و گفت: در رابطه با لباس کاروان المپیک که نقدها به آن درست است، از وزیر ورزش سوال شد گفت اصلا اطلاع ندارم. این در حالی است که معاون فرهنگی به خاطر جایگاه حقوقی خود می‌تواند بسیاری از جلسات را شرکت کند. معاون فرهنگی وزارت ورزش یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی کمیته ملی المپیک است، لذا وقتی معاونت فرهگی حذف شود دیگر در آن کمیسیون نماینده‌ای ندارد و از مصوبات آن نیز اطلاعی نخواهد داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha