شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 17, 2024
«صنعتکار» روحانی شهیدی که عهد بست تا زنده است، در جبهه بماند

حوزه/ «حسین صنعتکار» روحانی شهید والامقام اهل کاشان که با خود عهد بست تا زنده است، در جبهه بماند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کاشان، شهید حسین صنعتکار سال ۱۳۳۷ در خانواده‌ای متدین در کاشان چشم به جهان گشود، وی در محیطی مذهبی و در سایه عشق به اهل بیت علیهم‌السلام رشد کرد.

پس از تحصیلات متوسطه با انتخاب شغل آزاد مشغول به کار شد. علاقه حسین به قرآن و معارف اسلامی از دوران نوجوانی او را به جلسات اصول و عقاید سوق داد و پایه‌های عقیدتی و فکری او را در این دوران مستحکم ساخت.

در دوران نوجوانی و از سال ۱۳۵۳ فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی وی آغاز شد، او با شرکت در حرکت‌های انقلابی و فرهنگی از جمله تهیه نوارها و کتاب‌های امام خمینی (ره) و تشکیل جلسات، تلاش می‌کرد تا جوانان دیگر را با فکر و اندیشه امام آشنا سازد.

تشکیل انجمن اسلامی فاضل نراقی که هنوز به برکت خون شهدا پابرجاست با همکاری سایر دوستان همفکرانش از جمله فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی وی محسوب می‌شود.

شجاعت ایشان، از همان دوران ستم‌شاهی او را به سربازی صدیق در راه اسلام مبدل کرده بود چراکه همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی در مبارزه، حضوری فعال داشت، راه‌اندازی و هدایت تظاهرات از مساجد مختلف شهر و روشنگری مردم برای شرکت در مبارزات علیه رژیم ستم‌شاهی نشان از روحیه انقلابی و شجاعت او در دوران خفقان پهلوی داشت.

خیرخواهی، مردم‌دوستی و احساس مسئولیت او موجب شد تا در سال ۱۳۵۷ در حاشیه زلزله طبس با گروهی از دوستانش به کمک زلزله‌زدگان بشتابد. در همان سال و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی حسین در خارج از شهر اقدام به سازماندهی گروهی از انقلابیون مسلح کرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راه نهضت امام (ره) فعالیت‌های فرهنگی او با مشارکت در ارگان‌های انقلابی شدت یافت. از آنجا که او خود در دامان فرهنگ غنی اسلامی و مسجد پرورش یافته بود تلاش کرد دین خود را با حضور در عرصه‌های فرهنگی ادا کند بنابراین با اعزام و سازماندهی گروه‌های فرهنگی در روستاها به تبلیغ اسلام و انقلاب می‌پرداخت.

سابقه مبارزاتی

علاقمندی او به مسائل اسلامی موجب شد تا در کنار کسب و کار خود به خواندن دروس عربی حوزه بپردازد. اما شدت اشتیاق او به علم و دانش سبب شد سایر کار ها را رها کند و تمام وقت وارد حوزه علمیه امام خمینی (ره) کاشان شود.

دیری نپایید که با آغاز جنگ تحمیلی و نیاز جبهه به حضور نیروهای کارآموز او احساس کرد که وظیفه خطیر او حضور در جبهه است بنابراین سال ۱۳۶۱ راهی جبهه شد و با خود عهد بست که تا زنده است، در جبهه بماند.

از ابتدای حضورش در جبهه‌های نور علیه ظلمت به دلیل اخلاص و شجاعت وحسن تدبیری که داشت لیاقت و شایستگی خود را برای پذیرش مسؤلیت‌های سنگین نشان داد.

در عملیات خیبر فرماندهی گردان پیاده را عهده‌دار بود و در حفاظت از جزایر مجنون از خود رشادت فروان نشان داد. او با تاکتیک‌های جدید، خلاقیت و نبوغ فرماندهی، رشادت خود را خالصانه به اثبات رساند.

در عملیات بیت‌المقدس مسئولیت گروهی از نیروهای تخریب را برای پاک‌ سازی میدان‌های مین به عهده داشت و موفقیت‌های او سبب شد تا مسئولیت واحد تخریب لشکر ۸ نجف اشرف را عهده‌دار شود و در عملیات خیبر افزون بر مسئولیت یاد شده مسئولیت گردان محمد رسول‌الله (ص) را بـه عهده گرفت.

معاونت واحد عملیات لشکر، تاسیس یگان دریایی لشکر و مسئولیت واحد آموزش فرماندهی از جمله مسئولیت‌های این سردار شهید اسلام است.

ایشان در عملیات والفجر ۸ در منطقه خاور به شدت مجروح شد و پس از سه ماه دوران نقاهت مجددا راهی جبهه شد. وی افزون بر مسئولیت واحد تخریب لشکر، مسئولیت واحد اطلاعات و عملیات را بر عهده داشت.

رشادت‌های وی تا آنجا ادامه یافت که در مرداد ۱۳۶۵در شناسایی منطقه عملیاتی غرب، هنگام مراجعت از خط مقدم بر اثر انفجار مین به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

خاطره محمد صنعتکار برادر این شهید والامقام روحانی از عشق به جبهه ایشان

آخرین باری که از ناحیه پا مجروح شده بود و قادر به فعالیت در برنامه‌های لشکر و جبهه را نداشت به خانه ما آمده بود. رادیو روشن بود که یکباره صدای ساز عملیات از رادیو پخش شد بعد از لحظاتی دیدم حسین سرش را برده است زیر پتو و به یک حالتی دارد گریه می‌کند از او پرسیدم چه شده است آیا درد جراحتت بدتر شده و فشار می‌آورد؟ گفت نه. اصرار کردم که مگر چه مسئله‌ای پیش آمده است گفت چرا باید در جبهه الان عملیات باشد و من نتوانم و توفیق آن را نداشته باشم در آن عملیات حضور داشته باشم.

فرازی از وصیت نامه شهید

امروز امام امت بزرگترین الگوی کمال معنوی و عقلی انقلاب است. سعادت و تکامل جهان اسلام بلکه جهان بشریت در گرو پیروی از جهت‌گیری‌ها و رهنمودهای این ابر مرد تاریخ است. خط مشی اوست که می‌تواند تشنه‌کامان را سیراب نماید و موضع گیری‌های انقلابی اوست که به زندگی امت حزب‌الله جهت و هدف می‌بخشد . . . وی مجسمه تقوی و عدالت و اخلاق است.

راهش، فکرش، موضع سیاسی‌اش، جهت‌گیریش در برابر قدرت‌های شرق و غرب همه درس معرفت و سرمشق معنویت و آزادگی است. نجات و رستگاری تو و من مشروط به طی مراحلی است که این عارف سبکبال طی کرده است.

شهرستان کاشان نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ شهید تقدیم اسلام کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha